دوستانه ای ۵۸ دقیقه ای با پارلمان نشین زرند / مصاحبه با دکتر حسین امیری

روز جمعه، روز پر کاری برای دکتر بود. حضور در دومین جشواره کشت زعفران در منطقه دشتخاک، بازدید از پروژه گازرسانی روستاهای حومه شرق زرند، حضور در جلسات متعدد و رسیدگی به مشکلات مردم در دفتر، دکتر را حسابی خسته کرده بود. در این شرایط اصلاً فکر نمی کردیم که قرار ملاقات ما با دکتر […]

روز جمعه، روز پر کاری برای دکتر بود. حضور در دومین جشواره کشت زعفران در منطقه دشتخاک، بازدید از پروژه گازرسانی روستاهای حومه شرق زرند، حضور در جلسات متعدد و رسیدگی به مشکلات مردم در دفتر، دکتر را حسابی خسته کرده بود. در این شرایط اصلاً فکر نمی کردیم که قرار ملاقات ما با دکتر برای ایشان چندان اهمیت داشته باشد. حتی وقتی گوشی موبایل “صدای زرند” شماره جناب آقای محسنی، مسئول روابط عمومی دفتر دکتر امیری، را نمابش داد باز فکر کردیم که آقای محسنی تنها تماس گرفته تا با یک عذرخواهی، قرار ملاقات را کنسل نماید؛ اما وقتی آقای محسنی ما را برای مصاحبه با جناب آقای دکتر امیری دعوت کردند فهمیدم که خیلی در اشتباه بودیم و حتی وقتی فهمیدیم که جناب آقای دکتر با وجود کسالت زیاد باز هم قرار مصاحبه با ما را کنسل نکرده است، از افکار خود بسیار شرمنده شدیم.
ساعت حدود شش عصر بود که در دفتر دکتر بودیم.

از تولد تا انگلیس

صدای زرند: جناب آقای دکتر ضمن عرض سلام و خسته نباشید، ابتدا لازمه که به صورت خاص از جنابعالی تشکر کنیم که به عنوان اولین مسئول شهرستان همکاری خودتون رو با پایگاه اطلاع رسانی “صدای زرند” اعلام کردید و در این زمینه از مسئول دفتر شما جناب آقای امیری و مسئول روابط عمومی دفتر جناب آقای محسنی هم کمال تشکر را داریم که در این ابتدای کار “صدای زرند” واقعاً برای ما وقت گذاشتند. همچنین با تشکر از اینکه دعوت ما را برای گفتگو پذیرفتید. “صدای زرند” فرض را بر این می داند که این اولین مصاحبه دوستانه شما با یک پایگاه اطلاع رسانی یا نشریه می باشد، برای همین منظور شاید در ابتدای گفتگو برای بسیاری از همشهریان عزیز این موضوع جالب باشد که بیشتر نماینده شهر خودشون رو بشناسند. برای همین اگر امکان دارد یک بیوگرافی کلی از خودتون رو برای خوانندگان ما بیان کنید:
دکتر امیری: من حسین امیری خامکانی متولد ۱۳۳۷ در ده فیاض هستم. پدرم در آن زمان در این منطقه به شغل کشاورزی مشغول بود. دوران دبستان را در ده فیاض به پایان رساندم. بعد از آن پدرم از کشاورزی و باغداری تغییر شغل داد و به کوره پزخانه ها آمدند و کار ایشان به گونه ای بود که ما بچه ها بعد از مدرسه باید به کمک ایشان می رفتیم. حتی در دوران دبستان هم بعد از مدرسه و روزهای تعطیل در کوره پزخانه ها به پدرم کمک می کردم. بعد پایان دوره دبستان چونکه در آن زمان دبیرستان در این ده نبود برای تحصیل در مقطع دبیرستان به زرند آمدم و در خانه مادربزرگم در زرند زندگی می کردم. دبیرستان را در نظام قدیم می خواندم. عرض کنم خدمتتان که هم در دوران دبستان و هم دوران دبیرستان عمدتاً جزء شاگرد اول ها کلاس بودم و به قولی گفتنی بچه درسخون بودم و خیلی هم علاقه به ادامه تحصیل داشتم. به عنوان مثال وقتی که سیکل را گرفتم خانواده ام گفتند دیگر نیازی نیست درس بخوانی ولی من با سماجت رفتم و دیپلم گرفتم و بعد کنکور شرکت کردم و بعد از قبولی در کنکور موفق شدم که در دانشگاه باهنر در رشته فیزیک قبول شوم. در دوران کارشناسی در بین دانشجویان رشته فیزیک این دانشگاه تا پایان تحصیل به عنوان نفر اول کلاس بودم و بر همین اساس هم توانستم بعد از انقلاب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه نیوکاسل انگلستان بورسیه جمهوری اسلامی شوم و در این دانشگاه توانستم فوق لیسانس و دکتری خود را با حمایت بورسیه جمهوری اسلامی با موفقیت به پایان برسانم.

صدای زرند: وقتی که در انگلستان درس می خواندید، آیا موقعیت گرقتن اقامت برای شما وجود نداشت که همانجا بمانید و در آن شرایط زندگی خود را ادامه دهید؟ چی شد که برگشتید؟
دکتر امیری: از آنجایی که من قبل از رفتم به انگلستان و در زمان کارشناسی جزء دانشجویانی بودم که برای انقلاب کار می کردم و خود را وابسته به این کشور می دانستم، در آن دوران به اندازه یک سر سوزن هم به ذهنم خطور نکرد که بخواهم در انگستان بمانم. گرچه دانشگاه نیوکاسل هم در زمان تحصیل از من بسیار راضی بود و حتی پیشنهاد تدریس در دانشگاه را هم به من دادند منتهی با توجه به تعهد و وابستگی من به انقلاب و به کشورم عجله داشتم که زودتر برگردم و به کشور خدمت کنم.

دوران سیاست پیشگی
صدای زرند: شما از دوره ششم نماینده مردم محترم شهرستان زرند در مجلس شورای اسلامی هستید! لطفاً بفرمایید که اصلاً چی شد که تصمیم گرفتید در این زمینه کاندیدا شوید و آیا در این ۴ دوره که در مجلس شورای اسلامی هستید از روند کاری خودتان راضی هستید؟
دکتر امیری: البته چون آن زمان فعالیت هایی زیادی در سپاه و جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی داشتم. از قبل از انقلاب هم با دوستان انقلاب کار می کردیم و بعد از انقلاب هم با نهادهای انقلابی فعالیت داشتم و در آن زمان چونکه من به عنوان معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر بودم دوستان زیادی در شهرستان با در نظر گرفتن این موارد علاقه مند بودند و پیشنهاد کردند و نهایتاً من به مقطع انتخابات ورود کردم و مردم هم لطف کردند و عنایت کردند و من خودم را مدیون مردم می دانم که تا حالا چهار دوره به من لطف داشتند و به من اعتماد کردند. حقیقت من خودم هم فکر نمی کردم که بخواهم چهار دوره در مجلس باشم ولی حقیقت امر این است که این موضوع لطف مردم بود و من نمی توانم در مقابل لطف این مردم مقاومت کنم و در هر بار شرکت کردن در رقابت های انتخاباتی لطف و اعتماد مردم به من، مسئولیت من رو در قبال مردم و شهرستان بیشتر می کند. تاکنون در حد توان تلاش کردیم امیدوارم که در قبال اعتماد مردم قبول واقع شده باشد.

1

صدای زرند: آیا با این شرایط دور بعد هم شرکت خواهید کرد؟
دکتر امیری: حالا امیدواریم که افراد جوان تر و بهتر از ما برای این سمت پیدا شوند. منتها تجربه ای که هست و فضایی که ایجاد شده این است که باید تلاش کنیم تا وضع اقتصادی و زندگی مردم بهتر بشه. هنوز به این موضوع فکر نکردم که در انتخابات دور بعد شرکت کنم یا نه و در حال حاضر تنها باید تلاش کنیم که وضع اقتصادی مردم بهتر شود.

از روحانی…
صدای زرند: چقدر اعتقاد دارید که جناب آقای دکتر روحانی می تواند وضع اقتصادی و شرایط زندگی مردم رو بهتر کنند؟
دکتر امیری: بهبود شرایط اقتصادی کشور به یک اراده ملی وابسته است و بهبود شرایط بستگی به این دارد که این اراده ملی شکل بگیرد یا نه. اگر این اراده ملی شکل بگیرد با برنامه هایی که ایشون دارند به نظر من می تونه موفق باشه. ولی اگر اراده ملی نباشد و دوباره سنگ اندازی ها شکل بگیره، دوباره غر زدن ها شکل بگیره و دوباره مشکلات به وجود آید ممکنه مسیر رو عوض کنه. مسیری که ایشان شروع کرده اند اگر مخالفین و بعضی از تشکل های سیاسی اجازه دهند من مطمئنم که شرایط بهتر خواهد شد.

صدای زرند

صدای زرند: به نظر شما تحریم ها چقدر بر شرایط اقتصادی تاثیر گذار هستند؟
دکتر امیری: وضع موجود را نمی توان تماماً به گردن تحریم ها انداخت. از همان سال ۸۴ و ۸۵ که دولت آقای احمدی نژاد سیاست های اقتصادی خود را شروع کرد همه کارشناسان به خصوص کارشناسان اقتصادی و بسیاری از نمایندگان هشدار دادیم. تمامی صحبت های ما در این زمینه موجود هست. هشدار دادیم و گفتیم که این سیاست های اقتصادی کشور را گرفتار می کند. اکنون هم دقیقاً اتفاقاتی که پیش بینی می شد اتفاق افتاد. کارخانه ها تعدیل نیرو کردند و بسیاری هم نیمه تعطیل هستند. تمام این موارد با مدرک موجود هست و ما در تمام نطق هایمان این موارد را گوشزد کرده بودیم. در همین چهار ماهه اول امسال در استان کرمان فکر کنم کارخانه ها بیش از ۱۲۰۰ نفر تعدیل نیرو داشته اند. سال گذشته نیز تعداد زیادی تعدیل نیرو در این استان وجود داشته است. این موضوع در دیگر نقاط کشور هم وجود دارد. تمامی این موارد پیش بینی می شد و تمامی این موارد مربوط به تحریم ها نیست. منتهای مراتب تحریم ها مزید بر علت شد. تحریم ها کاری کردند که ما نمی توانیم نفت را بفروشیم و اگر هم بفروشیم پول آن را نمی توانیم بگیریم. حالا دولت حتی در پرداخت هزینه های جاری خود هم دچار مشکل شده است. دولت قبل هر وقت در کار خود می ماند از هر حسابی می توانست برداشت می کرد، حتی از پول پرداختی مردم برای آب و برق هم برداشت می شد ولی این دولت این کار رو نمی تواند بکند لذا واقعاً در بسیاری موارد سختی های فراوانی دارد. اصلاح بودجه که دولت به مجلس آورد هم برای همین موضوع بود. بسیاری از مواردی که دولت در بودجه در نظر گرفته بود در حال حاضر قابل وصول نیست. لذا مجلس در این زمینه همکاری کرد و اجازه داد که ۶ درصد صندوق توسعه ملی رو دولت استفاده کند.

وضعیت زرند و آینده آن
صدای زرند: جناب آقای دکتر، به نظر شما پتانسیل ها شهرستان زرند در زمینه های مختلف چه مواردی هستند و آیا شما با در نظر گرفتن این پتانسیل ها تمام تلاش خود را برای احقاق پتانسیل ها شهرستان داشته اید؟
دکتر امیری: در حال حاضر فضای خوبی ایجاد شده. در اویل دهه ۸۰ ما به دنبال سرمایه گذار می گشتیم. اما در حال حاضر سرمایه گذارها دنبال ما هستند. در حال حاضر فضا باز شده. چند کارخانه در حال حاضر در حال فعالیت هستند. از واگن سازی گرفته تا کک سازی و کنسانتره و سنگ آهن. بعد از آن هم کارخانه فولاد. فولاد یک میلیون و هفتصد هزار تن ظرفیتش هست. کارخانه فولادی با این ظرفیت منطقه ای رو متحول می کند. با این کارخانه هم صنایع بالادستی و هم پایین دستی درگیر خواهند شد. اصفهان وقتی که اصفهان شد با یک کارخانه یک میلیون تنی اصفهان شد. حال ما با یک کارخانه یک میلیون و هفتصد هزار تنی شروع خواهیم کرد. صنایع جنبی این صنعت مانند کک سازی پیش از این احداث شده است. کارخانه فولاد هم که راه اندازی شود، از محصول آن جوانان ما می توانند صنایع تبدیلی رو ایجاد کند.

صدای زرند: حال که صحبت از این کارخانه ها شد بد نیست این موضوع رو بیان کنیم که طبق صحبت هایی که با برخی از کارکنان کارخانه کک سازی و پالایش قطران داشته ایم از وضعیت حقوقی خود چندان راضی نیستند. در واقع این افراد بیان می کنند که حقوق واقعی این کار در شرایط کارخانه بسیار بیش از حقوقی است که هم اکنون به آنها پرداخت می شود و حتی اگر در جریان باشید چند مرتبه قصد تحصن در این زمینه را داشته اند اما با در نظر گرفتن شرایط خود چندان جدی نشده است و در برخی موارد هم با پرداخت پاداش های جزئی از طرف مدیریت کارخانه آتش این تحصن خاموش شده است. البته این موضوع تا حدودی در مورد کارخانه واگن سازی هم صدق می کند. نظر شما در این زمینه چیست؟ و آیا طرح و برنامه ای برای بهبود وضع حقوقی کارکنان این کارخانه دارید؟
دکتر امیری: قاعدتاً حقوق کارکنان تابع قانون کار است. میزان حقوق افراد را هر سال دولت مشخص می کند. در واقع دولت حداقل حقوق را مشخص می کند. آنهایی که استخدام رسمی اند تابع حقوق تعیین شده از طرف دولت هستند و افرادی که در بخش خصوصی هستند هم تابع قانون کار باید باشند. حداقل و حداکثرها رو به هر حال قانون کار مشخص می کند و بخش خصوصی باید در این زمینه اقدام کند. منتها از آنجایی که عرضه و تقاضای نیروی کار در یک سطح نیست و این عدم تعادل بین عرضه و تقاضا باعث می شود که در برخی موارد حق کارگر ضایع بشود.

صدای زرند

صدای زرند: آقای دکتر الان قصد بر این است که قراردادهای کارخانه پالایش قطران را عوض کنند. تصمیم بر این است که قراردادها رو به صورت روزمزد دائم کنند. در این زمینه کارکنان قطران می گویند امنیت شغلی ما زیر سوال می رود. نظرتان در این مورد چیست؟
دکتر امیری: در بخش دولتی به این راحتی نمی توانند کسی را اخراج کرد. آنهایی که قراردادی و یا قرارداد معین هستند شاید نیاز باشد تعیین تکلیف شوند و در این مورد نیاز به بازنگری باشد.
صدای زرند: آقای دکتر شما تاکنون بیش از ۱۲ سال در مجلس هستید. به نظر خودتان بهترین تصمیمی که تا حالا برای بهبود وضع شهرستان گرفته اید چه تصمیمی است؟
دکتر امیری: البته در مجلس عمده کار ما قانونگذاری است اما آنچه که من از همان اول مد نظرم بود و با دوستانی که به من پیشنهاد نماینده شدن دادند هم این موضوع را مطرح کرده بودم، این بود که ما از روز اول برای کارهای خود با برنامه پیش رفتیم. من خاطرم هست روزهای اول بعد از رای آوردن خیلی از دوستان آمده بودند و پیشنهادهای متعددی می دادند که مثلاً کارخانه ماکارونی احداث کنیم یا کارخانه تولید نوشابه راه اندازی کنیم و برخی پیشنهاد می دادند که مثلاً کارخانه فرغون سازی داشته باشیم. اما ما نشستیم و فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با فرغون و ماکارونی مشکلات این شهرستان حل نخواهد شد. از همان ابتدا برای ظرفیت های شهرستان برنامه ریزی کردیم. مخصوصاً ظرفیت های معدنی؛ مانند سنگ آهن را از همان ابتدا کار شروع کردیم. از همان سال ۷۹ قابلیت دوبانده کردن بزرگراه زرند – کرمان را در ذهن داشتم و دیدیم که با وصله کردن های پی در پی این جاده، مشکل ما حل نخواهد شد و از همان ابتدا فکر دوبانده کردن این بزرگراه را در ذهن داشتم.

آینده کشاورزی زرند…
صدای زرند: شواهد امر بسیار خوب این موضوع را نشان می دهد که زرند اکنون به یک شهر صنعتی تبدیل شده است. حال با این شرایط چه راهکارهایی برای بهبود بخش کشاورزی مد نظر دارید؟ کشاورزی کلاً باید تعطیل شود؟
دکتر امیری: نه. اصلاً در مورد کشاورزی این موضوع وجود ندارد و مد نظر ما نیست. ما در حال حاضر مشکل آب داریم. در واقع صنعتی شدن زرند هیچ تضادی با ادامه راه کشاورزی ندارد. حتی وجود صنعت در زرند باید باعث توسعه راه کشاورزی در این شهرستان شود. ولی در حال حاضر ما به شدت مشکل آب داریم. دشت زرند بدترین دشت استان کرمان است. سالی بیش از ۱.۵ متر سفره های آب نشست می کنند. من هر جا صحبت می کنم که ما از عمق ۴۲۰ متری آب برداشت می کنیم باور نمی کنند و برایشان خیلی جای تعجب است. البته استان های دیگر هم در زمینه آب مشکلاتی دارند ولی ما دیگر نمی توانیم این آب را به صورت غرقابی برای درختان پسته استفاده کنیم. هر پمپ ۴۰ لیتر بر ثانیه در کشاورزی با این شرایط تنها ۵ نفر را مشغول به کار می کند. قطعاً ما باید یک سهمی از این آب رو برای صنایع بگذاریم که هر ۱۰ لیتر آب در ثانیه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر رو شاغل می کند. بنابراین می توان چنین بیان کرد که کشاورزی وابسته به آب است و ما در آب به شدت مشکل داریم از طرفی اگر ما به فکر توسعه صنعت و ایجاد اشتغال در صنایع نباشیم حتماً در آینده مردم دچار مشکل می شوند. بنابراین از آنجایی که حیات ما وابسته به کشاورزی است و ما هر چه در صنعت هم پیشرفت کنیم باید این باغات پسته که یک سرمایه ملی هستند را نجات دهیم می توان چنین بیان کرد که لازمه حفظ و بهبود وضعیت کشاورزی این است که اولاً ما به سمت آبیاری مکانیزه حرکت کنیم و از این آب حداکثر بهره وری را ببریم. ما در این حالت که به صورت غرقابی آبیاری انجام می دهیم حدود ۷۰ درصد آب به صورت تبخیر وارد هوا می شود و آن بخشی هم که وارد زمین می شود بخش زیادی از آن از سطح خاک تبخیر می شود و بخش بسیار کمی از آن در دسترس گیاه قرار می گیرد. ما اگر با مکانیزه کردن آبیاری باغات پسته ۱۰ الی ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب انجام دهیم دوباره می توانیم چندین سال درختان پسته را حفظ کنیم. در کنار این امر باید برای توسعه کشاورزی در شهرستان در فکر کشت های جایگزین باشیم. کشت هایی که به آب کم نیاز دارند. امروز در جشنواره زعفران من همین صحبت ها را کردم. اگر ما ۱۰ سال پیش به سمت کشت زعفران نرفته بودیم اکنون دیگر امکان انجام کشاورزی در منطقه دشتخاک نداشتیم.

صدای زرند

صدای زرند: آقای دکتر شما اکنون اولویت شهرستان را بر مبنای صنعتی شدن قرار دادید یا کشاورزی؟
دکتر امیری: من فکر می کنم ما باید هر دو را در کنار هم توسعه دهیم.

صدای زرند: از آنجایی که هر چه سطح سفره های آب پایین تر بروند شرایط آن آب از لحاظ شوری و سختی بدتر می شود و نمی توان آن را به صورت آبیاری های تحت فشار استفاده کرد چطور می توان کشاورزی و صنعت را در کنار هم توسعه داد؟
دکتر امیری: بله. هر چه سطح سفره آب پایین تر برود آب شورتر می شود و استفاده آن حتی به صورت غرقابی سبب تخریب خاک می شود. اما ما باید خودمان را با شرایط محیط وفق دهیم. ما می توانیم از لوله هایی برای آبیاری مکانیزه استفاده کنیم که به شوری خاک نیز مقاوم باشد. در این زمینه جای نگرانی نیست. ولی من فکر می کنم ما باید اولین اولویتمان توسعه صنعت و حفظ کشاورزی و باغات پسته باشد. ما باید به صنعت به عنوان یک بخش اشتغالزا نگاه کنیم. زیرا بخش کشاورزی ما نمی تواند این همه اشتغالزایی داشته باشد که مشکل بیکاری شهرستان را حل کند ولی ما باید به باغات پسته به عنوان یک میراث از اجدادمان نگاه کنیم و در حفظ آن نهایت تلاش خود را داشته باشیم. راه حفظ این باغات هم استفاده از آبیاری مکانیزه و صرفه جویی در آب است. برای توسعه کشاورزی هم می توان از کشت هایی نظیر زعفران و زیتون استفاده کرد.

صدای زرند: آیا در کشور یک اراده جدی برای مکانیزه کردن آبیاری وجود دارد؟
دکتر امیری: در این مورد ما چندین سال داریم کار می کنیم. حداقل در این ۱۲ سالی که من آمده ام هشدارهای زیادی برای اجرایی شدن این امر داده ام. چند جایی هم این موضوع دیده شده است. از جمله اینکه در مکانیزه کردن آبیاری به کشاورزان تسهیلات داده می شد. در بودجه این موضوع لحاظ شده که اگر یک کشاورزی از آبیاری مکانیزه استفاده کند ۸۵ درصد آن را دولت پرداخت کند و تنها ۱۵ درصد آن را کشاورز پرداخت می کند. اما این تسهیلات در سال های اخیر داده نشده یا کم داده شده است. در این زمینه استان کرمان کمتر از این تسهیلات استفاده کرده است و در بین شهرستان های استان، باغداران زرندی کمتر از بقیه استفاده کرده اند. در این راه باغداران هم باید به سمت تجمیع و یکپارچه کردن باغات خود در این زمینه کنند. صرفه اقتصادی اجرای طرح های مکانیزه آبیاری در باغات کوچک و جزیره ای معنادار نیست. یکپارچه کردن باغات هم به معنی فروختن تمامی باغات به یک فرد خاص نیست برای این امر اگر در روستاهای مختلف شرکت تعاونی هایی احداث شود تا در این زمینه تصمیمات و اقدامات لازم را انجام دهند مطمئناً نتیجه بهتری خواهند دید.

باز هم آلودگی زرند
صدای زرند: آقای دکتر در مورد آلودگی حاصل از این صنعتی شدن شهرستان اخبار زیادی وجود دارد. قطران شماره ۱ رو می گویند با تکنولوژی ۴۰ سال پیش راه اندازی کرده اند، قطران شماره ۲ رو با تکنولوژی ۲۵ سال پیش، فکر کنم شماره ۳ قطران هم قرار است در آینده اجراء شود. این موضوع باعث آلودگی هوا شده است. به نظر شما این مشکل را چطور باید حل کرد؟
دکتر امیری: در مورد کارخانه اول تاکنون یکی دو مرتبه مشاور گرفته شده و مطالعه کرده اند و اعلام کرده اند که ذرات معلق در محیط بیش از حد مجاز نیست. کارخانه پایین هم که دست بخش خصوصی است تا تهران هم برای ایجاد کارخانه ای که آلودگی تولید نکند رفته اند و در این زمینه با افراد زیادی مانند معاون محیط زیست و استاندار جلسه داشته اند و در این زمینه از تکنولوژی جدیدتری استفاده می کنند و امیدوارند که آلودگی خاصی ایجاد نکنند. من نظرم این است که اولاً اگر معایب و مشکلاتی در این زمینه هست باید رفع شود و ثانیاً حداقل هر سالی یا دوسالی یک مرتبه محیط زیست در مورد آلوده کنندگی این کارخانه ها بررسی لازم را انجام دهد و اگر کارخانه بیش از حد مجاز آلودگی ایجاد کند یا معایب آن را رفع کنند و یا جلو کار آن را بگیرند. تا الان رسماً در هیچ جایی در مورد آلوده کنندگی این کارخانه ها چیزی اعلام نشده است. اما برای اینکه شایعات ایجاد شده آرامش را از زندگی مردم نگیرد و زندگی آنها بدون دغدغه آلوده کننده بودن این کارخانه ها ادامه داشت باشد باید محیط زیست و یا اداره بهداشت مطالعات لازم را در این زمینه را به طور مداوم انجام دهد.

صدای زرند: به نظر شما فاصله قانونی در مورد احداث این کارخانه ها از سطح شهر رعایت شده است؟
دکتر امیری: در ابتدای امر که قرار به احداث این چنین کارخانه هایی است دستگاههای زیادی درگیر هستند و سازمان محیط زیست نیز در این زمینه باید مجوز صادر کنند. قاعدتاً محیط زیست در این زمینه مطالعاتی کرده است و اگر از لحاظ فاصله مشکلی وجود داشت محیط زیست نباید مجوز لازمه را صادر کند.
جاده های که همچنان می روند
صدای زرند: آقای دکتر حال که در صحبت هایتان صحبت از راه شد بد نیست که در مورد جاده زرند – بافق هم صحبتی داشته باشید. همانطور که می دانید یکی از راه های پیشرفت زرند نهایی شدن این جاده است که تاثیر زیادی بر شرایط زندگی مردم این شهرستان هم خواهد داشت.
دکتر امیری: بله. این جاده نهایتاً بعد از بالا و پایین شدن پی در پی متعدد در دوره های مختلف بالاخره از همان سال ۸۰ با پیگیری های انجام شده توانستیم این جاده را وارد بودجه سالانه کشور کنیم و الان جاده ای به عنوان جاده زرند – بافق در پیوست بودجه سالانه کشور می آید. این جاده از زرند هست تا بافق. منتهی قطعه اول آن که از زرند تا سیریز هست، یعنی بخش بین یزدان آباد تا سیریز با مشکلاتی همراه است. در واقع آسفالت آن قابل بازسازی نیست و باید به فکر ایحجاد راهی به موازات این جاده اصلی باشیم. من مکرر با استاندار برای اتمام این پروژه در ارتباط هستم و امیدواریم که هر چه زودتر تمام شود.

صدای زرند: همانطور که می دونید جاده زرند – کوهبنان متعلق زغال سنگ است. آیا در مورد مسیر جایگزین برای زرند – کوهبنان فکری کرده اید؟ یک طرحی هم در دولت احمدی نژاد برای راه اندازی جاده ای جدا در دست اجراء بود که فکر می کنم با مشکل همراه شد. در این مورد توضیح می دهید؟
دکتر امیری: بله. این جاده و بسیاری از جاده های دیگر زرند مربوط به زغالسنگ است. از همان سال های ۷۹-۸۰ این موضوع را دنبال کردیم. اواخر دولت آقای خاتمی که آقای بختیاری که دور قبل نماینده بافق بودند مطالعات را انجام داده اند و گفتند که راه زرند – کوهبنان قابل بازسازی نیست و ما باید راهی به موازات آن بسازیم. این برنامه داشت پیش می رفت که وارد دولت بعد شدیم. در دولت احمدی نژاد هم در اولین سفری که در سال ۸۶ به کرمان داشتند ما با تلاش زیاد آن را در مصوبات سفر رئیس جمهور قرار دادیم. در این زمینه موافقت شد و در زمان آقای رئوفی نژاد که استاندار کرمان بودند کلنگ کار هم زده شد. اما متاسفانه در حد همان کلنگ زدن ماند. این چند سال همیشه ما یا مکاتبه کردیم یا از تریبون مجلس تذکر دادیم که این مصوبه سفر رئیس جمهور است و کلنگ آن خورده و باید آن را اجراء کنید که دیگه کم کم خود استانداری هم فراموش کردند که این پروژه کلنگ خورده و در یکجا جناب آقای دهمرده در جواب یکی از مکاتبات من گفته بودند که این پروژه کلنگ نخورده است و با پیگیری از فرمانداری و خبرنگاران کوهبنان این موضوع را به ایشان اثبات کردیم که کلنگ این پروژه خورده شده است. در حال حاضر هم پیگیری های زیادی برای وارد کردن این پروژه در پیوست بودجه امسال کرده ام اما متاسفانه موفق نشده ایم ولی امیدواریم که بتوانیم این جاده را در پیوست بودجه سال ۹۳ وارد کنیم.

حمایت از بخش خصوصی
صدای زرند: آقای دکتر چه برنامه ای برای حمایت از کارآفرین های شهرستان زرند دارید؟ به عنوان مثال فولاد جوش زرند که قطعات واگن سازی را می سازد و مورد تایید آن کارخانه است اما دیگر مراکز فعال صنعتی زرند از آن حمایت نمی کند و قطعات خود را حتی با قیمتی بیشتر از جایی دیگر خریداری می کنند.
دکتر امیری: وجود کارآفرین ها می تواند به عنوان یکی از ظرفیت و پتانسیل های بسیار خوب در شهرستان باشد. در این راه بسیار خوب است که جوانان و مهندسین شهرستان بیایند و شرکت ها و واحدهای تولیدی راه اندازی کنند تا بتوانند قطعات مختلف را تولید کنند و کارخانه ها هم مصرف کنند. ولی باید این موضوع را هم بپذیریم که به هر حال بازار، بازار رقابت است و این کارخانه ها هم کارخانه های حساسی هستند و باید دغدغه های آنها را هم برطرف کنیم ولی نباید از رانت استفاده شود و من همیشه هم به مسئولین رده بالای هولدینگ هم گفته ام که هم زیرمجموعه های خود و هم شرکت های پیمانکاری مرتبط بت خود را تشویق کنند به اینکه هم از پیمانکاران و شرکت های فنی و مهندسی زرند استفاده کنند و هم از تولید کنندگان زرند استفاده کنند و معمولاً هم گفته اند تا جایی که بتوانیم اعتماد کنیم این کار را می کنیم. ولی اگر مورد خاصی در این زمینه است حتماً به من اعلام کنند و من پیگیری می کنم و تذکر می دهم. من همیشه از هر دو طرف خواهش و تمنا کرده ام. هم به جوانان خودمان که بروید به دنبال احداث شرکت و احداث واحدهای تولیدی و آن طرف هم خواهش و تمنا کرده ام که حتماً از شرکت ها و واحدهای زرندی استفاده کنند. به نفع خود این واحد ها هم هست. آنها هم خودشان این موضوع را می دانند. ولی اگر جایی، چه در بخش خصوصی و به ویژه در بخش دولتی، مورد خاصی وجود دارد به من منعکس کنید من حتماً بازخواست می کنم و شرکت های تولیدی که فکر می کنند محصولاتشان را می توانند در اینجا به فروش برسانند و این کارخانه ها این کار را نمی کنند به من منعکس کنند من حتماً بازخواست می کنند و به وزیر در این زمینه خواهم گفت و مطمئناً پیگیری خواهد شد. در واقع حماسه اقتصادی که مدنظر رهبری هم هست شکل نمیگیرد مگر اینکه تولید داخلی را مصرف کنیم. در این رابطه تمامی شرکت ها و کارخانه ها هم حتی باید حسابهای بانکی خود را نیز در داخل زرند داشته باشند.
زنگ آخر
صدای زرند: آقا دکتر خیلی ها می گویند شما در مورد موافقت و مخالفت وزیران پیشنهادی دکتر روحانی هیچگونه نظری نداشتید و صحبتی نکردید. آیا این موضوع در موازات رندانه بودن تصمیمات شما برای گرفتن پون از وزیران پیشنهادی بوده است؟
دکتر امیری: نه این موضوع درست نیست. در واقع ۲۹۰ نماینده داریم. اگر قرار باشد که همه صحبت کنند چندین روز طول خواهد کشید. در مجلسی که هر دقیقه هم جناب رئیس هم تذکر می دهند که زیاد صحبت نکنید. من عقیده ام این است که من برای تبلیغ از خودم نباید وقت مجلس که هر دقیقه آن چندین میلیون تمام هزینه دارد، را بگیرم و صحبت کنم. من اگر احساس کنم که اگر با حرف نزدن من حق یک انسان لایق برای وزارت ضایع می شود و اگر حرف نزنم ایشان به عنوان وزیر انتخاب نخواهند شد و یا حتی برعکس وزیر پیشنهاد مشکلات خاصی دارند و اگر من حرف نزنم ایشان انتخاب خواهند شد، در این حالات به خودم این اجازه را می دهم که صحبت کنم. در این زمینه بسیاری از نمایندگان بودند که صحبت نکردند.

صدای زرند: اگر بخواهید در پایان کار خودتان رو در چند جمله نقد کنید چه خواهید گفت؟
دکتر امیری: من که گردنم از مو باریکتر و سر و پا تقصیر هستم. ولی انسان هر چه جلوتر می رود طبیعی است که تجربه بیشتری کسب می کند و اگر از خود ما بپرسم که اگر یکبار دیگر به دنیا بیایید چه خواهید کرد؟ طبیعتاً من خودم به شخصه خیلی کارها انجام خواهم داد که اکنون انجام نداده ام و بسیاری از کارهایی را نخواهم کرد که اکنون انجام داده ام. تجربه برای تکرار کارها بسیار مهم است. مطمئناً در این زمینه باید انتقاد را دیگران انجام دهند.

صدای زرند

در پایان مصاحبه در مورد مشکلات مربوط به مسکن مهر شهرستان و مشکلات ایاب و ذهاب معلمان روستاهای سربنان نیز صحبت هایی شد که دکتر امیری قول پیگیری مشکلات در این زمینه را به ما دادند.