کارتی کردن برداشت از چاه های کشاورزی فاجعه است

نماینده کشاورزان زرند پنج شنبه گذشته در دیدار جمعی از نمایندگان بخش کشاورزی استان با اعضای مجمع نمایندگان استان خواستار لغو طرح کارتی کردن برداشت از چاه های کشاورزی استان شد.

نماینده کشاورزان زرند پنج شنبه گذشته در دیدار جمعی از نمایندگان بخش کشاورزی استان با اعضای مجمع نمایندگان استان خواستار لغو طرح کارتی کردن برداشت از چاه های کشاورزی استان شد.

 

mozafer-mohammadi


به گزارش خبرنگار صدای زرند، مهندس “مظفر محمدی” نماینده کشاورزان زرند در این دیدار به نمایندگان مردم در مجلس گفت: در استان هایی که طرح کنتور هوشمند چاه های کشاورزی اجرا شده است، از همان ابتدا این طرح وجود داشته و این طرح مانع کشت و برداشت غیرمجاز کشاورزان شده است، اما در استانی مانند کرمان که کشاورزان سال ها از یک حلقه چاه برای آبیاری درختان خود استفاده کرده اند، اجرای این طرح باعث خشک شدن بیش از ۴۰ درصد باغات پسته خواهد شد.

 

محمدی اظهار داشت: در حال حاضر سازمان محیط زیست میلیاردها تومان صرف کاشت درختان به منظور تثبیت شن های روان می کند، حال آنکه با اجرای طرح کنتور هوشمند در استان کویری کرمان میلیون ها اصله درخت خشک شده و باعث تولید بیشتر ریزگردها می شود.

 

وی گفت: موضوع دیگری که با اجرای این طرح پیش می آید این است که اکثر کشاورزان در استان ترمینال فرآوری پسته و ترانس برق دارند و کشاورز وقتی می ببیند با اجرای این طرح زندگی اش در حال نابودی است، چاه غیرمجازی حفر می کند که هیچگونه نظارتی هم بر آن وجود ندارد و این موضوع اثر بدتری بر کشاورزی و محیط زیست منطقه خواهد داشت.

 

نماینده کشاورزان زرند در ادامه گفت: متاسفانه در اجرای این طرح ساعات برداشت آب در پروانه چاه ها متغیر اعلام شده است و به نظر می رسد هر کس که در گذشته نفوذی داشته است ۷ هزار ساعت و هر کس نداشته ۳ هزار ساعت به وی اطلاق شده است که این موضوع باعث تبعیض بین کشاورزان و ناراحتی آنان خواهد شد.

 

وی در این جلسه بیان داشت: بهتر است قبل از هرگونه تصمیمی در مورد کارتی کردن استفاده از این چاه ها برای کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی ابتدا جلوی چاه های غیرمجاز که تعداد آنها بیش از ۱۱ هزار حلقه می باشد، گرفته شود.

 

مهندس محمدی در پایان سخنان خود از نمایندگان استان خواستار جلوگیری از اجرایی شدن این طرح شد و اعلام کرد: بدون شک اجرای این طرح فاجعه بزرگی در استان بوجود می آورد.

 

انتهای پیام/