سوهان زرند در انتظار ثبت ملی / جشنواره قوتو شهریور سالجاری در کرمان برگزار می شود

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آماده به ارسال بودن پرونده سوهان زرند جهت ثبت در فهرست ملی خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آماده به ارسال بودن پرونده سوهان زرند جهت ثبت در فهرست ملی خبر داد.

 

sonnati-5-6x6

 

به گزارش صدای زرند به نقل از ایسنا، “محمود وفایی” با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۳ اثر از آداب و رسوم استان کرمان در فهرست ملی میراث ناملموس (معنوی) ثبت شده است، افزود: پرونده ۵ اثر دیگر از آداب و رسوم و مراسم خاص استان تکمیل و جهت ثبت در فهرست ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال می شود.

 

به گفته وی، قوتو، سوهان زرند، اسپار شهربابک، فن ساخت تنور گلی و خانه های کپری در جنوب استان از پرونده های آماده ارسال به تهران می باشد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: هم اینک پرونده فالوده کرمانی در حال تکمیل شدن می باشد و بزودی جهت ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال خواهد شد.

 

وفایی خاطر نشان کرد: تاکنون ۴۳ اثرآداب و رسوم استانی در فهرست ملی به ثبت رسیده که به محض تکمیل شدن پرونده های فوق الذکر تعداد این آثار به حدود ۵۰ اثر خواهد رسید.

 

 

جشنواره قوتو شهریور سالجاری در کرمان برگزار می شود

 

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز از برگزاری جشنواره قوتو و شیرین های پنجگانه این استان در هفته اول شهریورماه سالجاری و در محل یخدان مویدی خبر داد.

 

محمود وفایی با اشاره به برگزاری جشنواره قوتو در هفته اول شهریور سال جاری، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی و عرضه شیرینی های محلی که ثبت ملی و یا پرونده های آنها جهت ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است، می باشد.

 

وی با بیان اینکه دراین جشنواره غرفه های مختلفی از جمله تولید و عرضه شیرینیهایی چون کماچ سهن، کلمپه، سوهان، مسقطی و همچنین فالوده کرمانی راه اندازی می شود، اظهار کرد: خوراکی ها و سوغاتی های کرمان یکی از جاذبه های گردشگری وپتانسیلهای فرهنگی این استان محسوب می شوند.

 

وفایی تصریح کرد: استان کرمان علاوه بر داشتن مناطق دیدنی و گردشگری دارای سوغات و شیرینی های خاص و منحصر بفردی است که هر گردشگری می تواند این شیرینی های را ره آورد سفر خود سازد.

 

وی با اشاره به اینکه غذاهای محلی، مواد خوراکی و شیرینی‌جات بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم را به نمایش میگذارند، بیان داشت: باید در راستای معرفی و ترویج این فرهنگ بومی در بین مردم تلاش شود، تا به فراموشی سپرده نشوند.

 

وفایی تصریح کرد: در حال حاضر کلمپه وکماچ سهن از استان کرمان به ثبت ملی رسیده است.

 

انتهای پیام/