زرندِ آینده، زرندی پولادین است!

صنعت فولاد به عنوان یکی از نشانه های توسعه یافتگی در اقتصاد کنونی جهان می باشد و حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرایند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. در واقع در اقتصاد امروز جهان صنعت فولاد را مادر دیگر صنایع دانسته و رشد توسعه صنعتی هر کشور را وابسته به رشد صنایع فولادی آن کشور وابسته می دانند. پس پر واضح است که زرند آینده، زرندی پولادین خواهد بود و مردم دیگر شهرستان های کشور در آینده به وجود صنعت فولاد در این شهر غبطه خواهند خورد.

این روزها «فولاد زرند ایرانیان» و صنایع تابعه آن بزرگترین فعالین اقتصادی در شهرستان زرند می باشند که با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری این شرکت در منطقه، شکی نیست که زرند را در آینده با نام فولاد خواهند شناخت!

 

Folad_ZaranIranian356sz232

 

صدای زرند؛ جواد زمانی بابگهری: شهرستان زرند روزگاری یکی از مهمترین مناطق کشور در تامین زغالسنگ بود و کارگران زیادی از جای جای استان و کشور در معادن زغالسنگ اطراف شهرستان زرند به فعالیت مشغول بودند. کار در معادن زغالسنگ شهرستان زرند روزگاری آنقدر رونق داشت که کمتر خانواده ای را می توانست پیدا کرد که به نحوی سفره زندگی اش به این معادن وابسته نباشد.

 

رکود جهانی اقتصاد و مستهلک بودن وسایل بهره برداری معادن و از طرفی عدم ورود تکنولوژی های پیشرفته در صنعت زغالسنگ کشور موجب عدم همخوانی و همراهی صرفه اقتصادی برداشت از این معادن در مقایسه با قیمت جهانی این محصول شده است. از طرفی با ورود کشورهایی نظیر چین به این صنعت، رونق معادن زغالسنگ کشورهایی نظیر ایران، خوش اقبالی سابق را نداشته و پایه های ضعیف این صنعت در کشور به ویژه در شهرستان های شمالی استان کرمان توان رقابت با اقتصاد جهانی این محصول را ندارد و معادن شهرستان زرند (و البته کوهبنان) یکی پس از دیگری با تعطیلی و تعدیل نیرو مواجه شده اند و پررنگی زغالسنگ از سفره های مردم دیار زرخیر زراوند رو به کم رنگی نهاده است.

 

با ورود صنایع جدید به شهرستان زرند، نظیر صنعت کک سازی و پالایش قطران و از آن طرف صنایع گندله سازی و فولاد، جان دوباره ای به رگ های معادن زغالسنگ شهرستان های زرند دمیده شد. هرچند هنوز شرایط و حال و احوال صنعت زغالسنگ در منطقه چندان مناسب نیست، اما مسئولین شهرستانی و استانی این امید را دارند که با نهایی شدن چرخه فولاد در منطقه رونق دوباره ی معادن زغالسنگ را نیز شاهد باشیم.

 

فولاد زرند ایرانیان (زیسکو)‌ در سال ۱۳۸۷ با سرمایه گذاری شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) تاسیس و فعالیت های خود را در زمینه ی چرخه ی کامل تولید فولاد از استخراج سنگ آهن و زغالسنگ تا تولید فولاد در منطقه زرند آغاز نموده است. صنعت فولاد به عنوان یکی از نشانه های توسعه یافتگی در اقتصاد کنونی جهان می باشد و حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرایند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. در واقع در اقتصاد امروز جهان صنعت فولاد را مادر دیگر صنایع دانسته و رشد توسعه صنعتی هر کشور را وابسته به رشد صنایع فولادی آن کشور وابسته می دانند. پس پر واضح است که زرند آینده، زرندی پولادین خواهد بود و مردم دیگر شهرستان های کشور در آینده به وجود صنعت فولاد در این شهر غبطه خواهند خورد.

 

اما بحثی که شاید این روزها در پی صنعتی شدن و بهتر بگوئیم پولادین شدن شهرستان زرند به وجود آمده است، برخی کج فهمی ها و در پاره ای موارد دخالت های سودجویانه و گاهاً سیاسی در پیشرفت صنعت فولاد شهرستان زرند است. حضور هلدینگ خاورمیانه (میدکو) به عنوان بخش خصوصی در سال های اخیر در شهرستان زرند با سرمایه گذاری میلیارد یورویی، به طور مستقیم و غیرمستقیم موجب رنگین شدن سفره های زیادی در منطقه شده است و سفره های زیادی هم در آینده از حضور این صنعت در شهرستان زرند رنگ و بویی تازه خواهند گرفت. هر چند می توان این احتمال را نیز داد بخشی از افرادی که در کارخانه ها و صنایع تابعه فولاد زرند ایرانیان مشغول به کار هستند و خواهند شد غیربومی می باشند؛ اما فکر می کنم بتوان به راحتی این حرف را تایید کرد که «حضور صنایع تابعه فولاد زرند ایرانیان تا همین لحظه هم رونق اقتصادی زیادی در شهرستان زرند ایجاد کرده است و در آینده باید شاهد رشد اقتصادی بیشتر این شهرستان باشیم».

 

برای اینکه رونق اقتصادی یک منطقه را بعد از ورود یک صنعت مادر نظیر فولاد در ذهن تصویرسازی کنیم، شاید بتوان با ارائه مثال هایی عینی این موضوع را بهتر درک کرد. اولین منطقه ی فولادی کشور در حال حاضر استان اصفهان می باشد که به عنوان قطب اصلی فولاد کشور مطرح است. صنعت فولاد در اصفهان با تولیدات خود توانسته است مصرف فولاد کشور را در زمینه ی صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید نماید که خود ضمن ایجاد اشتغال مستقیم، به طور غیرمستقیم هم افراد زیادی را در استان اصفهان و حتی دیگر استان های کشور مشغول به کار کرده است. شاید بتوان شهرک های صنعتی فعال در استان اصفهان، به عنوان یکی از موفق ترین شهرک های صنعتی کشور، را ماحصل حضور صنعت فولاد در این استان دانست. در بُعد کوچک تر شاید بتوان مثالی دیگر مانند شهرستان اردکان در استان یزد را در نظر گرفت که در سال های اخیر و با حضور صنایع مختلفی نظیر فولاد در این شهرستان شاهد رشد اقتصادی بسیار سریع آن بوده ایم و کارشناسان اقتصادی حتی آینده ای روشن تر از حال حاضر را برای این شهرستان متصور هستند. در استان کرمان هم شهرستان سیرجان، با اینکه مسائل و مشکلات فراوانی در زنده نگه داشتن صنایع مختلف در این شهرستان وجود دارد، اما با حضور صنعت فولاد رونق بسیار بالایی در سال های اخیر از لحاظ اقتصادی و حتی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی داشته است و می توان این شهرستان را یک مثال موفق در امر صنعتی شدن در استان کرمان دانست.

 

نگاهی به آمار معضلات اجتماعی در شهرستان زرند در سال های اخیر هم می تواند دلیلی بر مثبت بودن حضور کارخانجات صنعتی در این شهرستان باشد. در این باره مهدی جعفری رئیس سابق دادگستری شهرستان زرند در اواخر فروردین ماه سال جاری بود که از کاهش ۶ درصدی آمار طلاق در این شهرستان در سال ۹۴ خبر داد.

به راحتی می توان یکی از دلایل اصلی بروز معضلات اجتماعی در یک منطقه را به عدم اشتغال جوانان آن منطقه ارتباط داد، که شهرستان زرند با وجود صنایع متعدد و ایجاد اشتغال در آینده می تواند شاهد کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر نظیر اعتیاد و ناامنی های اجتماعی نیز باشد. طبق اعلام غیررسمی برخی از مسئولین، شهرستان زرند در کنار شهرستان کرمان از لحاظ اشتغال در رتبه های اول و دوم استان می باشند و استان کرمان هم از این لحاظ بهترین شرایط را نسبت به دیگر استان های کشور دارد که این خود آینده ای روشن را برای تمامی شرایط این استان و به طور ویژه برای شهرستان زرند به همراه خواهد داشت.

 

بد نیست در پایان این یادداشت به چند مسئله ی حاشیه ای پیرامون حضور صنعت فولاد در شهرستان زرند نیز پرداخته شود تا ضمن روشنگری این مشکلات، مردم را به همراهی و آینده نگری بهتر برای ساخت زرندی پولادین دعوت کنیم.

 

هم اکنون «فولاد زرند ایرانیان» با هدف رونق بخشیدن به صنعت زغالسنگ منطقه و نیز بهبود شرایط تولید کک و قطران، قصد در اختیار گرفتن امور مدیریتی کارخانه کک سازی و پالایش قطران (بخش دولتی) را دارد که خود حواشی و شاید استرس های زیادی در بین مردم شهرستان به ویژه جامعه کارگری این کارخانه ایجاد کرده است. به گفته برخی از کارکنان کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند (بخش دولتی) تولید کک توسط این کارخانه با وجود بیش از ۸۰۰ نیرو، نصف کک تولید شده توسط کارخانه کک سازی بخش خصوصی زرند آن هم با تنها حدود ۴۰۰ نفر نیرو می باشد که این موضوع احتمال اخراج این نیروهای مازاد بر ظرفیت کارخانه را بعد از خصوصی شدن آن پررنگ تر می کند. آری هیچ عقل سلیمی این موضوع را نمی پسندد که نیروهایی در یک سیستم اقتصادی حضور داشته باشند که تنها از لحاظ مالی باری سنگین بر کلیت سیستم باشند، آن هم در یک چرخه اقتصادی خصوصی که هدف اصلی آن تنها تولید و درآمدزایی بیشتر توسط آن سیستم است. اما طبق صحبت های مسئولین فولاد زرند ایرانیان در صورت نهایی شدن واگذاری مدیریت این کارخانه به فولاد زرند ایرانیان قرار نیست هیچ نیرویی از کارکنان کارخانه کک سازی و پالایش قطران اخراج یا حتی جابه جا شود، بلکه هدف اصلی ما مدیریت صحیح و مناسب امکانات موجود در این کارخانه برای تولید اقتصادی آن است؛ اما شاید در بدترین حالت ممکن، نیروهای مازاد در بخش های دیگر این صنعت مورد استفاده قرار گیرند. حتی دکتر حسین امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در این باره می گوید: بحث واگذاری ها و خروج دولت از تصدی گری و واگذاری امور تولیدی به بخش های غیر دولتی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بوده و سیاست کلی نظام است اما با واگذاری امور مدیریتی کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند به بخش خصوصی هیچ کارگری از کارخانه اخراج نخواهد شد و و لطمه ای به پرسنل وارد نخواهد شد.

شاید عده ای از روی ناآگاهی و گاهاً از روی غرض ورزی احساس نگرانی کنند و با مانع تراشی موجب کند شدن روند واگذاری مدیریت این کارخانه به بخش خصوصی شوند و عدم واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی با وجود مشکلاتی که هم اکنون پیرامون این کارخانه، نظیر آلایندگی احتمالی این کارخانه و نیز تولید کم این کارخانه به دلیل مدیریت نامناسب، وجود دارد، تنها موجب شدیدتر شدن مشکلات آن و در نتیجه ضربه به اقتصاد منطقه می شود؛ که در نهایت چوب این مسائل و مشکلات را مردم منطقه خواهند خورد.

 

موضوع دیگری که پیرامون حضور صنعت فولاد در شهرستان زرند نُقل بسیاری از محافل است، غیربومی بودن بخشی از کارکنان صنایع تابعه فولاد زرند ایرانیان و نیز مباحث آزمون استخدامی پیش روی این کارخانه می باشد. اما طبق گفته ی بسیاری از مسئولین شهرستانی درصد بالایی از نیروهای غیرمتخصص فعال در این صنایع، بومی می باشند و تنها بخشی از نیروهای کارشناس و متخصص این صنایع غیربومی می باشند که آن هم با توجه به تجربه کم نیروهای بومی متخصص در مورد صنعت جدید فولاد در منطقه و حجم سرمایه گذاری بالا بخش خصوصی یک موضوع عادی به نظر می رسد. از طرفی حضور نیروهای غیربومی و مهاجرپذیر بودن یک منطقه، خود نشان دهنده ی توسعه و رونق اقتصادی منطقه می باشد که در صورت مدیریت مناسب باید انتظار تاثیر مثبت حضور این افراد بر فرهنگ اجتماعی منطقه را نیز داشت. از طرفی به گفته دکتر حسین امیری، قرار است بعد از نهایی شدن روند ساخت چرخه تولید فولاد در زرند و شروع به کار کارخانه فولاد زرند ایرانیان، بیش از ۴۰۰۰ نیرو به طور مستقیم در این کارخانه و صنایع تابعه آن مشغول به فعالیت شوند که اگر به این تعداد اشتغالزایی غیرمستقیم را نیز اضافه کنیم باید شاهد رونق اقتصادی بسیار زیادی در شهرستان زرند در آینده نزدیک باشیم. وی در این باره می گوید: اگر شما به استان اصفهان سفر کرده باشید، رونق اقتصادی صنایع پایین دستی فولاد نظیر صنایع قطعه سازی و لوله سازی این استان را در شهرک های صنعتی این استان به وضوح شاهد بوده اید که ما نیز در آینده و با حضور مستقیم مردم و سرمایه گذاران کوچک و بزرگ می توانیم شاهد این رونق اقتصادی در شهرستان زرند باشیم.

 

شاید غیربومی بودن بخشی از کارکنان فعال در صنعت فولاد شهرستان زرند در حال حاضر برای عده ی زیادی و حتی خود نگارنده آزاردهنده باشد اما ما باید این موضوع را بپذیریرم که تنها راه موفقیت یک جوان زرندی رسیدن به اشتغال مستقیم در صنایع شهرستان نیست. بلکه برای اینکه بتوانیم آینده ی خود و آینده ی شهرستان زرند را بهتر بسازیم، باید از هم اکنون به فکر ایجاد و حضور در صنایع پایین دستی برای تولید و فرآوری محصول نهایی چرخه فولاد زرند باشیم. بدون شک یک فرد موفق و توانا بیش از اینکه به فکر استخدام مستقیم در صنایع شهرستان زرند باشند به فکر استفاده از خروجی های این صنایع برای داشتن یک شغل پردرآمد و ایجاد اشتغال برای عده ای دیگر از شهروندان خواهند بود. پس جوانان زرندی برای اینکه در مسیر توسعه یافتگی شهرستان شکستی بزرگ نخورند، خوب است آینده ی خود را تنها در استخدام مستقیم در این کارخانه گره نزنند و راههای دیگر را نیز برای آینده ی کاری خود باز نگه دارند و بهتر است پیش از حضور افراد غیربومی در صنایع پایین دستی صنعت فولاد زرند به فکر ایجاد صنایع کوچک و خوداشتغالی باشند، که این موضوع بیشتر حضور مستقیم سرمایه گذاران کوچک در میدان صنعتی شدن شهرستان را می طلبد تا بتوانیم با پولادین کردن ریشه های شهرستان زرند شاهد پیشرفت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز باشیم.

 

در پایان باید گفته شود که بدون شک مسائل و مشکلات دیگری هم پیرامون صنعتی شدن و فولادی شدن شهرستان زرند وجود دارد که خود جای بسی تامل و قلم زنی دارد؛ اما خوب است با روشن دیدن آینده زرند، برخی حواشی پیرامون این روند توسعه یافتگی را کمتر بزرگ نماییم و به آینده ی شهرستان با حضور یک صنعت مادر نظیر فولاد، امید زیاد داشته باشیم.

 

انتهای پیام/