تجمع کارگران معادن زرند، راور، کوهبنان و پابدانا مقابل شرکت زغال‌سنگ کرمان

کارگران معادن پابدانا، کوهبنان و راور در اعتراض به خصوصی‌سازی معادن مقابل اداره زغال‌سنگ کرمان تجمع کردند و حسن‌زاده معاون مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ در این تجمع حاضر شد.

کارگران معادن پابدانا، کوهبنان و راور در اعتراض به خصوصی‌سازی معادن مقابل اداره زغال‌سنگ کرمان تجمع کردند و حسن‌زاده معاون مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ در این تجمع حاضر شد.

 

karkaran-madan

 

به گزارش صدای زرند، در بیانیه اعتراضی این کارگران به بیش از ۶۰ درصد نقص عضو و آسیب‌های ریوی به کارگرانی با بیش از ۱۵ سال سابقه کار اشاره شده بود.

 

در این بیانیه با اشاره به عدم پرداخت بیمه، عیدی، سنوات سالیانه و مرخصی استحقاقی از سوی پیمانکاران اعلام شد واگذاری معادن به پیمانکاران به عنوان پایان زندگی و کار این قشر و ناامنی اقتصادی و اجتماعی است. درخواست این کارگران سلامت و امنیت شغلی، حل مشکلات معادن حوزه فعالیتشان و حمایت دولت بود.

 

آن‌ها با ادعای عدم همکاری با مدیری جدید، از مدیرعامل فعلی معدن نیز حمایت کردند و از اعتصاب و تعطیلی معادن در صورت برکناری وی خبر دادند.

 

یکی از کارگران حاضر در این حرکت اعتراضی می‌گفت دلیل این تجمع واگذاری معادنی از جمله پابدانا، هشونی و همکار به پیمانکار است که باعث تهدید امنیت شغلی کارگرانی می‌شود که حدود ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند.

 

ششم مرداد نیز صدای زرند در گزارشی به صحبت‌های حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس اشاره کرده بود. وی در خصوص واگذاری مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران شهرستان زرند به بخش خصوصی گفته بود: «قول داده شده که در قرارداد ذکر شود هیچ کارگری بیکار نشود و لطمه‌ای به پرسنل وارد نمی‌شود» او تأکید داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شده است که منافع پرسنل، کارگران و کارخانه حفظ شود و حتی چند نفر از طرف دولت برای نظارت بر حسن اجرای قرارداد و حفظ منافع در کارخانه حضور داشته باشند.

 

حدودا دو ماه پیش پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه واگذاری معادن غیرفعال به بخش خصوصی گفت که مقررشده با واگذاری معادن شمال استان کرمان (شهرستان راور و مجموعه های مرتبط) به بخش خصوصی و نظارت ویژه دکتر نوروزی مدیر عامل صندوق و تعامل شرکت زغال‌سنگ ظرف مدت یک ماه آینده استارت شروع به کار و فعالیت عملیاتی این معادن زده خواهد شد.

 

به نقل از ایسنا نیز یکی از بازنشستگان معدن ذغال سنگ راور گفته بود ‌این معدن از سال ۷۰ که خصوصی سازی شد، به تدریج، ضعیف و به آن کم توجهی شد. در نتیجه، معدن باب نیزو با تولید ماهانه ۱۰ هزار تن، تعطیل و ۲۰۰۰ نفر پرسنل باب نیزو بین معادن، تقسیم و بخش زیادی از این افراد به معدن هجدک منتقل شدند.

 

انتهای پیام/