امکان پذیرش و حمایت از ۲۰ واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد زرند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی زرند تصریح کرد: «در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به تنگناهای مالی و اداری موجود، دانشگاه آزاد اسلامی در کنار سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور سعی در نهادینه کردن اقتصاد دانایی محور و دانش‌بنیان دارد و در این زمینه تلاش‌های درخور توجهی داشته است.»

دکتر علی امیری عضو هیات علمی گروه زمین شناسی و معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند با بیست و سه سال سابقه تدریس و فعالیت علمی پژوهشی یکی از چهره‌های موفق علمی استان کرمان است.

 

Amiri-Maven-Azad-Zarandبه  گزارش صدای زرند، دکتر امیری درباره تاثیر اقتصاد دانش‌بنیان در رشد و توسعه همه جانبه کشور و وضعیت فعلی مرکز رشد واحدهای فناور زرند اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاداسلامی واحد زرند یکی از قدیمی‌ترین مراکز رشد اقماری استان کرمان است که در سال ۱۳۸۷ و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده و اکنون با ۸ واحد فناور مشغول فعالیت است.

 

وی افزود: این واحدها در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و فناوری اطلاعات پذیرش شده و در حال تلاش و فعالیت به منظور کارآفرینی و اشتغال برای جوانان مستعد هستند. این مرکز رشد دارای سه فضای اختصاصی و مجزاست که یک مورد در مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند و دو مورد در داخل شهر زرند به واحدهای فناور خدمات ارائه می‌کند. با توجه به فضا و امکانات موجود، مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند امکان پذیرش و حمایت از حداقل۲۰ واحد فناور را داشته و این ظرفیت فقط مختص دانشجویان این واحد دانشگاهی نیست و هر فردی که دارای ایده دانش‌بنیان و گروه کاری مناسب باشد، امکان استفاده از این فرصت را خواهد داشت.

 

امیری درباره نقش مراکز دانش‌بنیان در پویایی اقتصاد جامعه اظهار کرد: در برنامه‌های کلان توسعه همه جانبه کشور، با توجه به اقتصاد سنتی مبتنی بر منابع طبیعی، تمرکز بر اقتصاد دانایی محور و دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است. در واقع کارآفرینان و نخبگان دانشگاهی اعم از استادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان در مرکز توجه اقتصاد دانش‌بنیان و رکن اساسی آن هستند. مراکز رشد به عنوان کانون‌های جذب و حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان وظیفه سنگینی بر عهده داشته و برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی پیشگام هستند.

 

وی ادامه داد:‌ به عبارت دیگر، با وجود مراکز رشد و توسعه پارک های علم و فناوری در کشور، هیچ فرد نخبه و صاحب ایده‌ای به دلیل عدم برخورداری از امکانات اولیه و زیربنایی برای تبدیل ایده خود به تولید کار و در نهایت ثروت، بی‌پاسخ نخواهد ماند و از سوی این مراکز به طور کامل حمایت خواهد شد. بدیهی است که عملکرد مناسب پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از طریق توانمندسازی دانش‌آموختگان دانشگاهی و متخصصان و آماده‌سازی نخبگان و افراد صاحب ایده و کارآفرینان برای ورود به بازار کار منجر به تقویت بخش خصوصی و رونق اقتصاد ملی خواهد شد.

 

امیری نقش دانشگاه‌ها در تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را بسیار جدی دانسته و گفت: قدر مسلم این است که وابستگی اقتصادی مانع اصلی استقلال کشورها و جوامع انسانی است. برای رهایی از این تنگنا و وابستگی، اتکا به اقتصاد ملی و توانمندی های اقتصادی کشورها رکن اصلی است. اما نکته ظریفی که در اینجا اهمیت دارد، این است که فقط شکوفایی اقتصادی ملاک نیست بلکه باید این شکوفایی ناشی از توانمندی های طبیعی داخلی بوده که با دانش بومی به بار نشسته باشد.

 

وی افزود: به عبارت دیگر، در این اقتصاد، نگاه به خارج تنها برای کسب سهم از بازار جهانی است و تحولات ریز و درشت جهانی نمی تواند پایه ها و اساس این اقتصاد را به لرزش در آورد. بنابراین، این اقتصاد به نوعی درون زا و برون نگر است. با توجه به اینکه کشور ما از لحاظ منابع طبیعی خدادادی و منابع انسانی بسیار غنی است، بنابراین دانشگاه‌ها به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی در تربیت نیروهای کارآمد به منظور بهره‌گیری از منابع طبیعی داشته و در خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی قرار دارند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروزه دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) تلاش می‌کنند تا با پاسخگویی به نیازهای موجود و رفع مشکلات معمول از طریق کاربردی کردن دانش و فنون مختلف و انتقال فناوری‌های پیشرفته افق جدیدی را پیش روی متقاضیان قرار دهند و با این رویکرد امکان بهره‌مندی حداکثری جامعه را از فرصت‌ها فراهم کند. این دانشگاه‌ها کانون‌های توسعه علم و فناوری، مشوق خلاقیت و نو آوری و میزبان واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با ساختار کوچک و چابک با فناوری بالا هستند که می‌توانند ارزش افزوده بالایی ایجاد کنند.

 

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زرند با مهم ارزیابی کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و تاثیر این برنامه‌ها در همه بخش‌ها و سطوح جامعه از برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی گفت: مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در این عصر شامل فعالیت های ترویجی و تبلیغی در راستای معرفی پدیده کارآفرینی، ارائه آموزش و مشاوره به اقشار مختلف جامعه، به ویژه دانشجویان و جوانان مستعد و کارآفرین در راستای کاربردی کردن دانش، شناسایی افراد مستعد، خلاق و نوآور، ارتباط و تعامل با بخش‌های مختلف جامعه و تحلیل محیط در راستای شناسایی نیاز ها و فرصت‌ها و استفاده از آن، جذب و حمایت از کارآفرینان و در نهایت کمک به شکوفایی تولید محلی و منطقه‌ای و تلاش در راستای تحقق اهداف بلند اقتصاد مقاومتی است.

 

انتهای پیام/