چه خوب است طعم شیرین پیروزی را با هم بِچشیم (قسمت اول: تحلیلی بر فعالیت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند)

باید بدانیم که افرادی که یک هدف و مقصد را دنبال می‌کنند، تنها با در کنار هم بودن است که می‌توانند با آسانی و سریع‌تر به مقصود خود دست یابند و اگر بخواهند در مسیر، “رقابت با دیگر افراد” و “سنگ‌اندازی در میسر آنان” برای زودتر رسیدن خود به مقصد نهایی را سرلوحه کار خود قرار دهند، هرگز موفق نخواهند شد و حتی با فرض کسب موفقیت، آن پیروزی هرگز شیرینی و حلاوت زمانی که به صورت دسته جمعی به آن دست می‌یافتیم را نخواهد داشت.

دوست دارم این یادداشت را با این ضرب‌المثل آغاز کنم که «دیکته نانوشته، غلط ندارد!» و باید بدانیم “تنها آن کاری بدون اشتباه است که هنوز انجام نشده است”. این موضوع دیدگاه واقعی نگارنده  را پیرامون یادداشت حاضر نشان می‌دهد و این قلم دوست دارد با دیدن نقاط قوت پیرامون فعالیت‌های انجام شده توسط دو نهاد مهم فرهنگی در شهرستان زرند یعنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری زرند، کاستی‌های و نقاط ضعف موجود در این زمینه را نیز مورد نقد و بررسی قرار دهد.

 

Mansouri_Rashidi_Azizolai

این سری یادداشت‌ها در دو قسمت به رشته تحریر درخواهد آمد که قسمت اول (یادداشت کنونی) فعالیت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند را مورد نقد و بررسی قرار داده شده و در زمانی دیگر نگاهی به فعالیت‌های انجام شده توسط شهرداری زرند پرداخته خواهد شد.

 

صدای زرند؛ جوادزمانی بابگهری: ۱۷ مهر سال ۱۳۹۳ بود که احمد رشیدی زرندی، مردی از اهل فرهنگ و هنر شهرستان زرند به عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند انتخاب شد. اگر نخواهیم مغرضانه و با دیدگاه شخصی، ایشان را مورد انتقاد قرار دهیم کارهایی که ایشان تا این لحظه و بعد از گذشت کمتر از ۲ سال انجام داده‌اند قابل قبول و بسیار بیشتر از دو و حتی چند سال قبل از حضور ایشان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند بوده است و این جای شکر و تقدیر دارد که فردی با انگیزه، با انرژی و خوش فکر بر مسند یک اداره‌ی به این مهمی در شهرستان زرند نشسته است.

 

اما بدون شک هیچ کاری بدون اشکال نبوده و کارهایی که ایشان تاکنون در این اداره انجام داده‌اند با کم و کاستی‌هایی نیز همراه بوده است. در کارنامه کاری آقای رشیدی برگزاری و همکاری در برگزاری چندین برنامه بزرگ و مهم از جمله اجرای «شب‌های شاد زرند»، برگزاری «اولین سوگواره استانی فرهنگ عاشورایی – هنر عاشورایی»، برگزاری «جشنواره استانی شعر نماز»، همکاری در برگزاری «جشنواره کتاب کودک»، آئین تجلیل از هنرمندان بزرگ شهرستان زرند (استادان خوشنویسی محمد میرزایی و عباس میرزایی و نیز جناب آقای اکبر ایرانمنش شاعر پیشکسوت زرند)، همکاری در برگزاری «اولین سالانه خوشنویسی شهرستان زرند»، برگزاری «جشنواره موسیقی نواحی»، برگزاری «کنسرت‌های موسیقی با حضور خوانندگان کشوری»، برگزاری «شب موسیقی»، برگزاری «جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی»، همکاری در برگزاری چندین تئاتر، برگزاری «جشنواره بزرگ آشپزی»، برگزاری «جشن هنرمندان» با تجلیل از فعالین فرهنگ و هنر شهرستان زرند، پیگیری بازسازی سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند و برخی فعالیت‌های ریز و درشت دیگر که انجام این فعالیت‌های با وجود رکود مالی حاکم بر بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی و نیز بودجه بسیار کم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند کاری جهادی و ارزشمند است و جای تقدیر دارد.

 

نگارنده در ابتدای شروع دوره مدیریتی احمد رشیدی بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند وی را فردی خوش ذوق و سخنور اما شعارگرا تلقی می‌کرد و تصور می‌کرد که وی با بیان برخی برنامه‌های بزرگ‌تر از توان خود و اداره مربوطه قصد بزرگ کردن خود را دارد اما با برخورد مستقیم با نحوه مدیریتی ایشان هرچند ایشان را انسانی “بلندپرواز” می‌داند اما خوش‌ذوقی، خوش‌فکری و نحوه مدیریت ایشان را مورد تایید جدی قرار داد.

 

شاید بتوان “بلندپروازی” را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ‘احمد رشیدی’ دانست که وجود این ویژگی در درون وی به ایشان اجازه داده است تا بتواند برنامه‌های بزرگی برای هر سال کاری خود تعریف کند و با نگاهی خاص به اجرای این برنامه‌ها و اهدافی که برای خود تعیین کرده است و با درگیر کردن افراد مختلف در اجرای این برنامه‌ها، حتی اگر بخشی از این اهداف و برنامه‌ها را اجرایی کرده باشد، باز توان وی را در مدیریت این نهاد زیاد جلوه داده است، که تقدیرنامه‌های افراد مختلف نظیر رئیس و معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، فرماندار، امام جمعه و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی و افراد دیگر به وی گواه تاثیر مثبت بلندپروازی جناب رشیدی می‌باشد. اما این ویژگی در درون احمد رشیدی موجب بروز برخی انتقادات از او نیز شده است. شاید بتوان سنگین‌ترین انتقادی که در روزهای اخیر از وی شده است را یادداشتی که جناب آقای ‘محسن عزیزالهی’ از هنرمندان شهرستان زرند و سرپرست گروه رنگین‌کمان درباره‌ی ایشان نوشته است و نیز انتشار برخی پیام‌ها و فیلم‌ها در صفحه شخصی منتسب به جناب عزیزالهی دانست.

 

جناب عزیزالهی، احمد رشیدی را فردی شعارگرا می‌داند که قصد دارد با بیان برخی ادعاها برای خود محبوبیت بخرد. وی اعتقاد دارد تاکنون بسیاری از فعالیت‌هایی که در برنامه کاری احمد رشیدی بوده است، عملی نشده و حتی قابل اجرا نیز نمی‌باشد. ایشان حتی در بخشی از متن انتقادی خود احمد رشیدی را فردی غیرهنری می‌داند و می‌گوید: «بسیارند کسانی که به هر نحوی شده تمایل دارند به مجموعه هنرمندان زرند بپیوندند، بی‌آنکه بدانند هنر چیست و هنرمند کیست؟!». جناب آقای عزیزالهی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند را فردی می‌داند که نه تنها فرهنگ و هنر شهرستان زرند را حمایت نمی‌کند بلکه وی را فردی می‌داند که با اعمال تخریب‌گرایانه قصد متوقف و کند کردن قطار رو به جلوی فعالیت‌های هنری گروه‌های مختلف در شهرستان را دارد و در این باره در متن انتقادی خود می‌نویسد: «البته بد نیست بگوییم علاوه بر اینکه حمایتی نمی‌شود، از روی خصومت‌ها و کوته فکری‌های خود بعضا سنگ پرانی‌هایی نیز انجام می‌گیرد بلکه بتوانند قطار در حال حرکت را وادار به ترمز گرفتن کنند!»

 

به نظر می‌رسد جناب آقای عزیزالهی از اینکه در جمع تجلیل‌شدگان «اولین جشن هنرمندان شهرستان زرند» که شنبه‌ی گذشته (۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۵) برگزار شد جایی نداشته است از مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند دل‌آزرده شده است و با بیان برخی انتقادات قصد بیان کاستی‌های پیرامون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند را دارد. هرچند افراد مرتبط با ایشان در گفتگو با صدای زرند این نظریه را رد می‌کنند، اما در هر صورت بیان اینگونه انتقادات، آن هم دقیقاً روز بعد از برگزاری «جشن هنرمندان شهرستان زرند» ذهن هر فردی را به این سمت سوق می‌دهد.

 

سجاد منصوری مسئول انجمن نمایش شهرستان زرند در مورد عدم انتخاب آقای عزیزالهی در جمع هنرمندان تجلیل شده در «جشن هنرمندان» می‌گوید: خوب بود برخی دیگر از افراد نیز در جمع تجلیل‌شدگان می‌بودند. ما طبق جلساتی که با دیگر هنرمندان برای برگزاری این جشن داشتیم قرار گذاشته بودیم از انجمن نمایش ۳ نفر تجلیل شوند و ما نیز اسم ۳ نفر از اعضای این انجمن را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داده بودیم، اما نمی‌دانم به چه دلیلی اسم آقای عزیزالهی از جمع افراد معرفی شده حذف شده است.

 

احمد رشیدی در مورد انتقادات آقای عزیزالهی و برخی دیگر از افراد نسبت به ایشان، به صدای زرند می‌گوید: خوشحالم که شرایط به گونه‌ای شده است که هنرمندان و فعالین فرهنگی شهرستان می‌توانند مطالبات خود را به به این راحتی و بدون ترس بیان کنند. اما فکر می‌کنم انتقادات آقای عزیزالهی و برخی دیگر از دوستان تنها جنبه شخصی دارد و ربطی به عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند ندارد. جناب عزیزالهی با بیان خاطراتی از چندین سال قبل و بیان برخی حرف‌ها نشان می‌دهد که قصدشان انتقاد از مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه تنها قصد واکاوی یکسری مسائل شخصی را دارند و متن انتقادی ایشان را هم که در سایت گروه تئاتری رنگین‌کمان خواندم چندان انتقاد منطقی از من و عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکرده بودند و خوب بود قبل از انتشار آن فرصت پاسخگویی را نیز به من می‌داد.

 

وی گفت: ایشان گفته‌اند که ما حمایتی از جامعه هنری شهرستان نمی‌کنم. اما خود ایشان بهتر می‌دانند که همین چند وقت قبل از سوی اداره کل مبلغی بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تومان از بودجه پنج میلیونی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند در اختیار ایشان قرار گرفت و اکنون ما باید برای جبران این کمبود بودجه، هزینه زمانی و مالی بپردازیم. کاری که بدون تردید می‌توانم بگویم تاکنون برای هیچ شخصی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان انجام نشده است، برای ایشان انجام شد. ایشان به صورت جداگانه و گاهاً بدون هماهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های هنری متعددی انجام می‌دهد که جای تشکر دارد اما وقتی از کارهای ایشان استقبالی به عمل نمی‌آید آیا مقصر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ جناب آقای عزیزالهی خوشبختانه از هنرمندانی است که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند دارای شناسنامه می‌باشد. ما حتی از دوستان هنرمند شهرستان خواسته‌ایم که برای اینکه در این اداره دارای شناسنامه باشند دفترچه‌هایی را که شامل مشخصات ایشان هستند را پر نمایند که برخی از هنرمندان متاسفانه هنوز بنا به هر دلیل شخصی حتی این کار را هم نکرده‌اند، که با این شرایط هم به عدم انتخاب خود در جشن هنرمندان اعتراض دارند و اقدام به نقد کارهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کنند.

 

وی برخی انتقادات وارده به «جشن هنرمندان» را بحق می‌داند و می‌گوید: این کار به عنوان اولین تجربه در این حیطه ضمن اینکه بسیار خوب برگزار شد اما کاستی‌هایی هم داشت که من خودم در سخنرانی که در این جشن داشتم گفتم که جا داشت از برخی دیگر از افراد هم تجلیل می‌شد اما با توجه به امکاناتی که ما داشتیم ما از انجمن‌های مختلف خواسته بودیم که با بررسی رزومه کاری اعضا فعال در انجمن، دو نفر را به ما معرفی کنند و این موضوع انتخاب‌ها هیچ ارتباطی با من و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند نداشت و انتخاب توسط انجمن‌ها انجام شده بود و تنها در دو مورد که مربوط به انجمن تجسمی و موسیقی بود من تشخیص دادم برای کاهش برخی اختلافات در این انجمن‌ها از سه نفر تجلیل شود، اما در بقیه موارد در ابتدا قرار بود از یک نفر تجلیل شود و بعد با نظر دوستان تصمیم بر این شد که از دو نفر تجلیل شود که انتخاب افراد هم بر عهده خود انجمن‌ها بود.

 

رشیدی همچنین گفت: حال که برخی افراد از برای تجلیل انتخاب نشده‌اند چندان منطقی نیست که مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را زیر سوال و نقد ببرند، بلکه مدیریت اداره و کارکنان آن اصلاً این تخصص را در انتخاب اعضا ندارند و تمام اجازه این کار را برعهده انجمن‌ها قرار داده بود و تمام مدارک و نامه‌های آن نیز موجود است.

 

ایشان در مورد بیان سجاد منصوری مبنی بر انتخاب ۳ نفر از سوی انجمن نمایش برای تجلیل در «جشن هنرمندان» می‌گوید: هیچ قراری برای تجلیل از ۳ نفر از اعضای انجمن نمایش وجود نداشت و آقای منصوری در نامه‌ای که به ما دادند ۴ نفر را معرفی کرده بودند که در آن نامه به این صورت آمده بود که از جناب آقای سجاد منصوری و مسعود لشکری به عنوان فعالین هنری تجلیل شود و از آقای محسن عزیزالهی و مجتبی مولایی به عنوان افرادی که در زمینه اقتصاد هنر در شهرستان فعالیت داشتند نیز تجلیل شوند، اما ما هیچ برنامه‌ای برای تجلیل از این‌گونه فعالیت‌هایی در این جشن را نداشتیم و به همین دلیل نام دو نفر معرفی شده از لیست نامه ارسالی حذف شد اما آقای مجتبی مولایی به دلیل اینکه از سوی انجمن تجسمی برای تجلیل معرفی شده بود نامش در جمع افراد تجلیل شده وجود داشت. پس جناب آقای منصوری نمی‌توانند بگویند ما افراد را معرفی کردیم و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایشان را حذف کرده است و باید بداند که باز هم توپ در زمین انجمن نمایش است و ایشان باید در زمینه عدم انتخاب آقای عزیزالهی پاسخگو باشند نه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ انجمن نمایش می‌توانست با حذف آقای منصوری یا آقای لشکری یک نفر دیگر که آقای محسن عزیزالهی بود را معرفی کند. در آن زمان اگر ما از ایشان تجلیل به عمل نمی‌آوردیم ما باید پاسخگو می‌بودیم.

 

وی می‌گوید: مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند اگر بخواهد نقد شود، باید با توجه به عملکردش در چند وقت اخیر و نیز تعاملی که با دیگر مسئولین نظیر امام جمعه و فرماندار داشته است مورد انتقاد و بررسی قرار گیرد نه براساس پاره‌ای مسائل شخصی. حضور امام جمعه محترم در «جشن هنرمندان شهرستان» » با وجود اینکه کسالت داشتند و سخنان ایشان در این جشن خود گواهی بر تعامل ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایشان را دارد که می‌طلبد منتقدین این موارد را نیز در نظر بگیرند و نه فقط خصومت‌های شخصی و خاطرات چندین سال قبل را.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: بسیار خوشحال برخی افراد از اینکه در جمع افراد تجلیل شده حضور نداشتند ناراحت هستند. زیرا این بزرگی و اهمیت وجود این جشن و اهمیت تجلیل از افراد را نشان می‌دهد. متاسفانه در چندین سال گذشته از هیچ هنرمندی در شهرستان زرند تجلیل نشده بود که این موضوع کار ما را در انتخاب افراد سنگین‌تر کرده بود و دوستان منتقد اگر صبر داشته باشند مطمئن باشند که از تمامی افراد لایق در سال‌های آینده و در جشن‌های بعدی تجلیل خواهد شد.

 

امام جمعه زرند نیز در ارتباط با «جشن هنرمندان شهرستان زرند» و فعالیت احمد رشیدی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند می‌گوید: بی تردید تنها دیکته‌ی نانوشته است که غلطی ندارد و وقتی انسان شروع به انجام کاری می‌کند از آنجاست که غلط‌ها و کاستی‌ها نیز رخ نمایان می‌کند. این موضوع در مورد کارهای فرهنگی هم وجود دارد. جشن روز شنبه که بعنوان اولین جشن هنرمندان برگزار شد به نظر من خوب برگزار شد و من نیز انتقادی به عدم انتخاب برخی افراد داشتم که آقای رشیدی با توضیحاتی که در این باره به من دادند متوجه شدم که من اشتباه می‌کردم و از این افراد قبلاً تجلیل به عمل آمده است یا در برنامه‌های بعدی قصد تجلیل از ایشان را دارند.

 

وی با اشاره به روایتی از علی (ع) و پیامبر (ص) اظهار داشت: بدون شک اگر انسان در قضاوت و نقد ابتدا حرف‌های دو طرف ماجرا را بشنود هیچ‌وقت از نقد و قضاوت خود پشیمان نمی‌شود، در این مورد هم افراد منقد اگر پای حرف‌های رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بنشینند متوجه خواهند شد که با وجود این رُکود اقتصادی، انجام این همه کار چندان کار ساده‌ای نبوده است و بدون شک هم راضی نگه‌داشتن تمامی افراد با سلایق مختلف آن هم قشر هنرمند و فرهنگی کار بسیار سختی است.

 

بنابراین ضمن احترام به نظر تمامی منتقدین محترم و تایید برخی کاستی در برخی فعالیت‌های انجام شده توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند، باید گفت که اگر نگاه‌ها و دیدگاه‌های منفی و البته اهداف سیاسی و قدرت‌طلبانه را از خود دور کنیم می‌توانیم ضمن دیدن واقعیت‌ها و فعالیت‌های مثبت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند در دو سال گذشته، می‌توانیم نقدی مناسب‌تر بر فعالیت‌های این اداره داشته باشیم.

 

 

انتهای یادداشت/