«سوهان زرند» ثبت ملی شد!

محمد اسلامی رئیس نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان زرند نیز با تایید این خبر گفت: پروسه ثبت سوهان زرندی در یک دوره حدود سه سال طول کشید تا با تهیه تمام مستندات بتواینم خوشبختانه امروز شاهد ثبت ملی این محصول باشیم که امیدواریم با پیگیری‌هایی که به عمل می‌آید در آینده نیز شاهد ثبت ملی دیگر محصولات و آثار تاریخی شهرستان زرند باشیم.

 “محمود وفایی” مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از ثبت ملی «فالوده» و «قوتو» کرمان، «سوهان» زرند، «مسکن و تنور گلی» جنوب، «اسپار» شهربابک و «پسته» رفسنجان خبر داد.

 

ZarandiSohan_SZ5665s1

 

به گزارش صدای زرند، محمد اسلامی رئیس نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان زرند نیز با تایید این خبر گفت: پروسه ثبت سوهان زرندی در یک دوره حدود سه سال طول کشید تا با تهیه تمام مستندات بتواینم خوشبختانه امروز شاهد ثبت ملی این محصول باشیم که امیدواریم با پیگیری‌هایی که به عمل می‌آید در آینده نیز شاهد ثبت ملی دیگر محصولات و آثار تاریخی شهرستان زرند باشیم.

 

اسلامی افزود: همزمان با ثبت سوهان زرندی، فالوده کرمانی، قوتو کرمانی، مسکن و تنور گلی جنوب کرمان، اسپار شهربابک و پسته رفسنجان نیز به ثبت ملی رسیدند اما سوهان زرندی با توجه به گستردگی تولیدی که در طول سال دارد می‌تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ثبت دیگر موارد اعلام شده به دلیل فصلی بودن شاید به اندازه سوهان زرندی نتوانند مورد توجه قرار گیرند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است این محصول به عنوان یکی از محصولات اصلی در صنایع تبدیلی در زرند و بحث اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد آینده خوبی را برای سوهان زرندی پیش‌بینی می‌کنیم.

 

محمد اسلامی همچنین گفت: به دنبال آن هستیم که جشنی باشکوه و با حضور رسانه‌های ملی در زرند برای ثبت ملی سوهان برگزار کنیم تا بتوانیم آن را از طریق رسانه‌ها به مردم ایران نیز معرفی نماییم. در حال حاضر که حدود ۲۵ روز به محرم مانده است فرصت کافی برای برگزاری این جشن فراهم نیست اما ان‌شاالله از همین امروز برنامه‌های برگزاری این جشن را با جدیت برای بعد از محرم شروع خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/