دسترنج سالانه پسته‌کاران زرندی در جیب دلالان افغانی/ آغاز برداشت ۲۰ هزار تن پسته در زرند

صدای زرند از جولان دلالان در فصل برداشت پسته در شهرستان زرند و به یغما بردن دسترنج سالانه پسته‌کاران توسط دلالان افغانستانی گزارش می‌دهد.

صدای زرند از جولان دلالان در فصل برداشت پسته در شهرستان زرند و به یغما بردن دسترنج سالانه پسته‌کاران توسط دلالان افغانستانی گزارش می‌دهد.

 

peste-zarand_02

 

به گزارش صدای زرند، استان کرمان با دارا بودن ۱۱ درصد مساحت کشور وسیع‌ترین استان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، این استان با توجه به وسعتش دارای اقلیم‌های مختلف آب و هوایی و به طبع آن از تنوع کشت و برداشت محصولات کشاورزی برخوردار است.

 

استان کرمان بالاترین سطح زیر کشت باغ‌های کشور را دارد و بیش از ۲۵ درصد باغ‌های ایران در استان پهناور کرمان قرار دارند.

 

رتبه نخست استان کرمان در تولید پسته، سیب زمینی و پیاز در جنوب استان، تولید محصولات جالیزی و گلخانه‌ای از جمله گوجه، خیار سبز، هندوانه، توت فرنگی و … این استان را به قطب‌ نخست تولید این محصولات در کشور تبدیل کرده است.

 

رتبه دوم تولید مرکبات، خرما و گردو و … همواره کرمان را به قطب تولید محصولات کشاورزی بدل کرده  و جنوب کرمان به عنوان بزرگترین گلخانه طبیعی کشور با دشت حاصل‌خیز آن به عنوان هند کوچک ایران مطرح است.

 

 

جولان دلالان افغانی در تاراج دست‌رنج سالانه پسته‌کاران

 

در زمینه دارا بودن معدن استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران محسوب می‌شود و در زمینه دارا بودن معادن مس، زغال‌سنگ، سنگ آهن، تیتانیوم و … رتبه نخست را دارد، اما این استان با دارا بودن این همه ثروت خدادادی همواره از استان‌های محروم کشور به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی آن محسوب می‌شود.

 

یکی از دلایل اصلی عدم توسعه متوازن استان کرمان با تولیدات آن خام‌فروشی معادن، جولان دلالان در به یغما بردن دست‌رنج سالانه کشاورزان است و بیشتر در زمان برداشت محصولات گلخانه‌ای و جالیزی در جنوب کرمان و فروش خرما و مرکبات در شرق و جنوب استان کاملا مشهود است.

 

اخیرا در کنار به تاراج بردن درآمد سالانه کشاورزان توسط دلالان بومی جولان دلالان افغانستانی به منظور خرید پسته باغداران در شمال استان کرمان مشهود و موجب نگرانی شده است.

 

 

آغاز برداشت ۲۰ هزار تن پسته در زرند

 

“حبیب‌الله خنجری” فرماندار زرند با اعلام آغاز برداشت ۲۰ هزار تن پسته در شهرستان زرند، اظهار داشت: هم‌اکنون کشاورزان پسته‌دار شهرستان زرند در حال برداشت دست‌رنج یک ساله خود هستند.

 

وی با اشاره به گلایه‌مندی باغداران زرندی نسبت به قیمت پایین محصول پسته از کشاورزان خواست در فروش محصول پسته خود عجله نکنند.

 

 

نگرانی امام جمعه زرند از جولان دلالان پسته

 

حجت‌الاسلام “علی ابراهیمی” امام جمعه زرند هم در این زمینه اظهار داشت: با همه تأکیداتی که در زمینه حمایت از قشر زحمتکش و مظلوم کشاورزان شده است، باز هم شاهد هستیم که با فرا رسیدن فصل برداشت پسته به جای اینکه منفعت دست‌رنج یک ساله کشاورزان در جیب خودشان باشد، باز هم دلالان سودجو به ویژه دلالان افغانی وارد عرصه شده و حاصل دست‌رنج کشاورزان را با قیمت ناچیزی به جیب می‌زنند.

 

امام جمعه زرند به بحث زکات اشاره کرد و کشاورزان را به پرداخت زکات برای برکت در تولید سفارش کرد.

 

وی از استاندار کرمان درخواست کرد در زمینه حذف دلالان از خرید محصول پسته‌کاران چاره‌اندیشی کند.

 

 

نظارت ۱۲ اکیپ بهداشتی بر فرآوری پسته در زرند

 

“ماشاالله عرب پور” معاون شبکه بهداشت و درمان زرند هم به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر ۱۲ اکیپ بهداشتی بر فرآوری محصول بهداشتی پسته در این شهرستان نظارت دارند.

 

“مختار میرزایی” از کشاورزان با تجربه زرند اظهار داشت: چرا محصولی را که بعد از یک سال با زحمت فراوان به دست می‌آوریم، دلالان با قیمت ناچیزی از ما خریداری می‌کنند؟

 

وی افزود: اکثر باغداران برای تولید محصول خود از بانک‌ها وام گرفته‌اند و با توجه به سررسید وام خود مجبور هستند، پسته خود را به هر قیمتی که دلالان خریداری می‌کنند به بفروش برسانند و سود این محصول را دلالان و واسطه‌ها بدون کمترین زحمتی به جیب می‌زنند.

 

 

کشاورزان نیازمند حمایت دولت هستند

 

میرزایی عنوان کرد: کشاورزان به حمایت اساسی دولت نیاز دارند، می‌توان با تقویت شرکت تعاونی ضمن کوتاه کردن دست دلالان از متضرر شدن کشاورز جلوگیری کرد.

 

“مظفر محمدی” یکی دیگر از کشاورزان زرندی که در برداشت محصول پسته موفق است، گفت: در تولید محصول پسته به توصیه‌های کارشناسان زبده جهاد کشاورزی توجه داشته‌ام، پس از انجام آزمایشات خاک‌شناسی اقدام به تأمین کود مورد نیاز در زمان مناسب کردم و به هیچ وجه خودسرانه عملیات کوددهی را انجام نداده ام.

 

این کشاورز موفق بیان داشت: برای تولید هر کیلوگرم محصول پسته حدود ۲۴ هزار تومان هزینه شده است، اما اکنون که فصل تولید است، پسته را کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کنند و مسوولان باید چاره‌اندیشی کنند.

 

وی تصریح کرد: کار فرآوری پسته در ترمینال تمام مکانیزه و کاملاً بهداشتی صورت می‌گیرد.

 

 

 

peste-zarand_04

peste-zarand_01

peste-zarand_03

 

انتهای پیام/