مهندسان ناظر کشاورزی چه زمانی استخدام می‌شوند؟

بر اساس قانون، باید ۱۰ هزار ناظر گندم استخدام می‌شدند،‌ بعد از گذشت دو سال قانون اجرا نشده است. یک ناظر گندم می‌گوید استخدام پیش‌کش، حقوق ناچیزشان نصف هم شده است.

SedayeZarand.IRقانون استخدام ناظران کشاورزی دو سال پیش تصویب شد، تا بر اساس آن ۱۰ هزار نفر از مهندسان ناظر گندم استخدام شوند، این قانون هنوز اجرا نشده است

صدای زرند: به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ناظران گندم که همگی دانش آموخته رشته کشاورزی هستند، از ۱۰ سال پیش بر مراحل تولید کمی و کیفی کشاورزان در مناطق دور دست کشور نظارت می‌کنند، تا عملکرد این محصول استراتژیک در کشور مناسب باشد.

به کارگیری این فارغ‌التحصیلان کشاورزی با هدف خودکفایی گندم صورت گرفت که البته این خودکفایی رقم خورد، اما به دلایلی که به این ناظران مربوط نمی‌شود، خودکفایی گندم پایدار نشد.

در قانون مصوب استخدام ۱۰ هزار ناظر کشاورزی آمده است:

بر اساس قانون استخدام مهندسان ناظر تولیدات کشاورزی، دولت موظف است، از تاریخ تصویب این قانون و حداکثر ظرف سه سال با رعایت حکم بند (ج) ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ماه ۱۳۸۶ تعداد ۱۰ هزار ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی با تحصیلات کارشناسی و بالاتر و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را که از سال زراعی ۱۳۸۲ تا زمان تصویب این قانون حداقل دو سال سابقه فعالیت مستمر در زمینه منابع طبیعی و تولید محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی داشته باشند و یا در تعاونی تولید به عنوان مدیر و یا کارشناس فعالیت نموده و در مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ها، شهرستان‌ها و یا مراکز خدمات کشاورزی دارای سوابق مشارکت و نظارت در امور یاد شده باشند و یا با معرفی سازمان نظام مهندسی کشـاورزی و منابع طبیعی‌ و یا شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره‌ای توسط جهاد کشاورزی استان‌ها اشتغال به کار داشته و به صورت مستقیم بر محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی نظارت داشـته‌اند، با رعایت ماده (۴۶) قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط عمومی استخدامی کشور در پست‌های عملیاتی و نظارتی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و یا مراکز خدمات کشاورزی استخدام کند.

وزیر سابق جهاد کشاورزی در آخرین روزهای دوره وزارتش اعلام کرد کارهای مقدماتی و اجرایی استخدام ۱۰ هزار ناظر کشاورزی انجام شده است و پایان سال ۹۲ همه این ۱۰ هزار نفر جذب شوند.

وزیر جهاد کشاورزی سابق همچنین گفت: استخدام ۱۰ هزار مهندس کشاورزی سهمیه‌ای بود که باید سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ طی سه سال انجام می‌شد و چون کارهای اداری طول کشید همه آنها یک‌جا امسال جذب می‌شوند.

در این میان ناظران گندم خواستار استخدام فوری بر اساس قانون هستند.

یک ناظر گندم میاندوآبی به خبرنگار فارس گفت: سالانه ۲ میلیون تومان حقوق می‌دادند که سال گذشته تنها یک میلیون دادند و گفتند اعتبار نیست.

مهران عالیجناب افزود: ده سال پیش تنها یک فرم پر کرده‌ایم و هنوز خبری از استخدام نیست.

وی ادامه داد: زندگی کار ما فرسایشی شده است و تنها با امید استخدام زندگی می‌کنیم حقوق آنقدر ناچیز است که کرایه بازرسی به زمین‌های کشاورزی را که بعضی موقع بیش از ۵۰ کیلومتر فاصله دارد کفاف نمی‌کند.

انتهای پیام/