امام زادگان زرند

درباره امام زاده عبدالله مطهرآباد زرند بیشتر بدانید

مقبره و بنای تاریخی امام زاده عبدالله در ۱۰ کیلومتری جنوب زرند در مطهر آباد زرند قرار دارد.
از سال ۱۳۸۰ شمسی بناهای ساختمان قدیم که خشت و گلی بود تخریب و با زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع با نظر مهندسین در حال بازسازی می باشد.
در جریان حفاری در اطراف حرم امام زاده ظروف قدیمی کشف گردید که بعضاً با کند و کاری وقف امام زاده گردیده اند. قبرهای سه طبقه قدیمی از دیگر دلایل سابقه امام زاده می باشد.

صدای زرند: ولی نام اصلی خفته در این بقعه متبرکه، خواجه ابورضا (علیه السلام) است. فردی به نام شیخ عبدالله (رحمه الله علیه) متولی بقعه متبرکه امامزاده بود، مردم به خاطر متولی، نام امامزاده را به امامزاده عبدالله نامیدند. بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی طی نامه ای درباره نسب شریف این امامزاده چنین اظهار نموده است «امامزاده عبدالله مکنی به ابورضا (علیه السلام)، از سادات عظام موسوی و از نسل ابوجعفر محمد از نوادگان ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن موسی بن جعفر (علیه السلام) می باشد. تنها شخصیتی که در میان نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) در کرمان با نام رضا سکونت داشته سیدابوالفخررضابن حمزه بن حسین بن محمّدابی جعفربن علی الکرمانی بن ابراهیم الضریرالکوفی بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که با ۶ واسطه نسب به امام هفتم (علیه السلام) می رساند و در قرن پنجم هجری می زیسته است.

 

مقبره این امامزاده در روستای مطهّرآباد شهرستان زرند قرار دارد. نام این قریه پیش از انقلاب تاج آباد بود که در ۵ کیلومتری زرند قرار دارد. این آرامگاه دارای صحن و گنبدی قدیمی است و گنبد آن با کاشی خشتی تزیین شده است. قدمت این بنا را برخی هزار سال تخمین می زنند. بنایی است باشکوه که سراسر با کاشیهای فیروزه ای در زمینه گلی و بوته، و آیات قرآن و اشعار تزیین یافته و مدخل اصلی بقعه که شاملیک ایوان و دو مناره کوتاه است. جملگی به همان کاشیها مزین گشته و سردرب ایوان با جمله بزرگ السلام علیک یا امامزاده عبدالله با خط سفید وزمینه آبی خودنمایی و جلوه گر است. گنبد حرم تمام عرقچینی که بر ساقه های یک و نیم متری از آجر خوابیده است.

 

مقبره و بنای تاریخی امام زاده عبدالله در ۱۰ کیلومتری جنوب زرند در مطهر آباد زرند قرار دارد.
از سال ۱۳۸۰ شمسی بناهای ساختمان قدیم که خشت و گلی بود تخریب و با زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع با نظر مهندسین در حال بازسازی می باشد.
در جریان حفاری در اطراف حرم امام زاده ظروف قدیمی کشف گردید که بعضاً با کند و کاری وقف امام زاده گردیده اند. قبرهای سه طبقه قدیمی از دیگر دلایل سابقه امام زاده می باشد.

 

آدرس

استان کرمان – شهرستان زرند – بخش مرکزی – شهر زرند – دهستان وحدت – روستای مطهّرآباد

زیارت نامه

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَهً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَهِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعهً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

***

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجتهای خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

تصاویر

 

0dede76a-3e07-4048-a9b6-d44cac54371f 70d4fd85-4c30-45ab-812f-270349155912 a257d1dc-27f0-4dae-b6f8-1415bffd6b36