روستاهای زرند

همه چیز درباره روستای هنجروییه زرند+تصاویر

در این پست قصد داریم شما را با روستای تاریخی و زیبای هنجروییه آشنا کنیم. امیدواریم لذت کافی را ببرید.

صدای زرند: روستای هنجروییه از توابع شهرستان زرند استان کرمان می باشد.در گذشته نام این روستا رحمت آباد بوده است که بعدها با تلاش و پیگیری های مرحوم شیخ رئیس افضلی و مرحوم شیخ محمد حسن رئیسی به هنجروییه تغییر نام پیدا می کند،اما در گویش عامیانه از آن به عنوان هنگرو یاد می شود.

 

این روستا در شمال غربی شهرستان زرند و در ۴۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده است و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد.جمعیت این روستا در گذشته حدود ۷۰ خانوار بوده است که به دلیل خشکسالی های پی درپی و مهاجرت اهالی روستا به شهرستان از جمعیت آن کاسته شده است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵،جمعیت آن به ۶۰ نفر (۲۰ خانوار) رسیده است.

 

از روستاهای مجاور آن می توان به بابهوتک،بابعبدان و رشک ها اشاره کرد.در گذشته به دلیل بارندگی های زیاد کوههای روستا محل مناسبی برای رویش گیاهان دارویی از قبیل: آویشن، آلاله، مریم گلی (کلپوره) و بابونه بوده است.همچنین در این کوهها گیاهان خوراکی از قبیل هوریشو (گیاهی که در فصل بهار رویش کرده و دارای گلهایی سفید رنگ است) و هنگو یافت می شود.

 

از مکان های تاریخی این روستا می توان به برج روستای هنجروییه اشاره کرد که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و در گذشته مکانی برای دیده بانی روستا بوده است.

 

چیزی که این روستا را متمایز کرده است وجود مقبره ی حلیم خاتون (معروف به پیر) است که قدمتی چندین ساله دارد و از گذشته تا به امروز مورد توجه اهالی روستا بوده است و مردم روستا نذر و نذورات خود را در این مکان مقدس ادا می کنند.

 

شغل مردم روستا کشاورزی و دامپروری است.محصول اصلی روستا گندم است که امروزه به دلیل کمبود آب این محصول کشت نمی شود.همچنین به دلیل قرار گرفتن این روستا در مسیر معادن ذغالسنگ پابدانا عده ای از روستاییان عزیزدر معادن ذغالسنگ آنجا مشغول به کار هستند.

 

مردم روستا مردمی متدین هستند که در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم کردن چهار شهید، یک جانباز و تعدادی جانباز نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

 

این روستا با وجود خشکسالی همچنان مورد استقبال اهالی روستا است و مردم در ایام محرم و صفر از شهرستان به روستا آمده و در عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین که در مسجد حضرت ابوالفضل علیه سلام روستا برگزار می شود شرکت می کنند.

 

henjeruye1

henjeruye5

henjeruye2

henjeruye3

henjeruye4

 

انتهای پیام/