پیامدهای یک زمین لرزه

آخرین آمار از خسارات زمین لرزه زرند/ ۱۴ نفر مصدوم شدند

زمین لرزه ۴.۸ ریشتری در حالی تعدادی از خانه های مردم زرند را دچار ترک خوردگی کرده است که برخی مردم از ترس زلزله مجدد در معابر عمومی حضور دارند.

زمین لرزه ۴.۸ ریشتری در حالی تعدادی از خانه های مردم زرند را دچار ترک خوردگی کرده است که برخی مردم از ترس زلزله مجدد در معابر عمومی حضور دارند.

zarandzelzele

 

به گزارش صدای زرند به نقل از مهر، شهرستان زرند در استان کرمان یکی از مناطق زلزله خیز محسوب می شود که متاثر از دهها گسل های مختلف است که از گسلهای کوهبنان آغاز و این گسلها به سمت کرمان و شهرستانهای جنوبی تداوم می یابد.

 

آخرین زمین لرزه خسارت بار در زرند چندی بعد از زلزله بم روی داد این زلزله چهارم اسفند ماه سال ۸۳ رخ داد و در نتیجه این زمین لرزه ۹۱۴ نفر کشته و هزار و ۴۱۱ نفر زخمی شدند و هزاران خانه نیز دچار خسارت شدند.

 

پس از این زمین لرزه بود که طرح بازسازی گسترده سازه های مسکونی و اداری این شهرستان آغاز شد و طرح های مقاوم سازی نیز همزمان در زرند اجرا شد.

 

زرند اما امروز نیز بار دیگر با زمین لرزه ای ۴.۸ ریشتری لرزید این زمین لرزه نشان داد مشکل زمین لرزه در کرمان با فراموش کردن آن حل نمی شود و این پدیده طبیعی در کمین مناطق زلزله خیز استان کرمان است.

 

عمق کم زمین لرزه زرند که ساعاتی قبل روی داد موجب شد زلزله به سادگی توسط مردم احساس و موجب ترک خوردگی و ترس و هراس مردم شود.

 

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داد و همین امر موجب شد تکان های شدید زمین لرزه زلزله سال ۸۳ را در ذهن مردم تداعی کند.

 

پس از زمین لرزه مردم به دلیل تکان های محسوس به معابر عمومی و فضای باز پناه آورده اند و ساعاتی را در معابر عمومی سپری کرده اند.

 

طبق گزارش های محلی برخی از خانه های سطح شهر و روستاهای اطراف در زرند دچار ترک خوردگی شده اند و شدت ترک خوردگی ها به حدی است که مردم از ترس بروز زمین لرزه مجدد حاضر به حضور در خانه ها نیستند و در خواست دریافت چادر برای اسکان موقت شبانه را دارند.

 

یکی از شهروندان زرندی در گفتگو با مهر اظهارداشت: در زمان بروز زمین لرزه دیوارهای خانه به شدت تکان می خورد و سقف و پی های خانه کاملا ترک خورده است.

 

وی افزود: شدت زلزله به حدی بود که حتی امکان راه رفتن و فرار از خانه را نداشتم بطوریکه پس از متوقف شدن زمین لرزه توانستم با فرزندانم به حیاط خانه بروم.

 

وی افزود: هم اکنون به دلیل تکرار پس لرزه ها و خسارتی که به خانه ام وارد شده است امکان حضور در خانه را نداریم و احتمالا در فضای باز شب را سپری خواهیم کرد.

 

 

برخی مردم ترجیح می دهند در معابر عمومی شب را صبح کنند

 

یکی دیگر از شهروندان زرند به خبرنگار مهر گفت: خانه ام و برخی خانه های اطراف دچار ترک خوردگی شده است و در صورت بروز زمین لرزه مجددا امکان ریزش خانه وجود دارد.

 

وی ادامه داد: با توجه به سابقه زمین لرزه های این شهر و خسارتی که هم اکنون به خانه وارد شده است باید مقاوم سازی خانه ها هر چه سریعتر انجام شود.

 

وی از مسئولان خواست پس از بازدید از خانه های خسارت دیده حمایت لازم را برای مقاوم سازی این خانه ها در نظر بگیرند.

 

در حالی برخی از مردم خسارت دیده از زمین لرزه ۴.۸ ریشتری ترجیح می دهند امشب را تا صبح در فضای باز سپری کنند که مسئولان سعی دارند فضای شهر را آرام نگه دارند.

 

اما آنچه که مسلم است بهتر است مردم شهر زرند با توجه به ادامه زمین لرزه که تا زمان تهیه این گزارش به هفت زمین لرزه رسیده است شب را در مکان های امن و مقاوم سپری کنند و از حضور در سازه های ترک خورده و غیر مقاوم پرهیز کنند.

 

 

مردم آرامش خود را حفظ کنند

 

“حبیب الله خنجری” در آخرین اظهار نظر در خصوص زمین لرزه زرند ساعاتی قبل گفت: تعداد مجروحان ناشی از این حادثه طبق آخرین بررسیهای به ۱۴ نفر افزایش یافته است که اکثر این افراد یا از ترس و یا در هنگام فرار از خانه های دچار حادثه شده اند.

 

وی از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و امشب را در مکان مقاوم سپری کنند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

 

وی از تشکیل ستاد بحران شهرستان زرند خبر داد و افزود: در حال حاضر دستگاههای امدادی و سازمان مربوط به بحث امداد و نجات در آماده باش هستند.

 

خنجری افزود: خسارتها نیز از ترک خوردگی برخی منازل مسکونی و اداری حکایت دارد.

 

وی از اعزام گروههای ارزیاب به روستاها و مناطق دور افتاده شهرستان خبر داد و افزود: از مردم می خواهیم آرامش خود را حفظ کنند.

 

 

پس لرزه های زرند ادامه دارد

 

“محسن صالحی” رئیس ستاد بحران استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: تا کنون این زمین لرزه هفت پس لرزه داشته است که در آخرین مورد زمین لرزه ای ۳ ریشتری دقایقی قبل روی داد.

 

محسن صالحی افزود: زمین لرزه خسارات عمده ای نداشته است و مصدومیت ها نیز بیشتر ناشی از ترس و در هنگام فرار بوده است.

 

وی نیز به مردم توصیه کرد در ساعات آتی نکات ایمنی را رعایت کنند و از حضور در مناطق غیر ایمن خودداری کنند.

 

وی به مقاوم سازی خانه های شهرستان زرند در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: عمق کم این زمین لرزه باعث شد که زلزله به سادگی احساس شود و موجب ترس مردم شود اما شدت زمین لرزه آنقدر زیاد نبوده که خسارت بار باشد.

 

 

پنج مصدوم بستری شده اند

 

صالحی گفت: از ۱۴ مصدوم این زمین لرزه پنج نفر بستری و بقیه سرپایی درمان و مرخص شده اند.

 

این زمین لرزه در شهر کرمان و مناطق جمعیتی اطراف نیز احساس شد.

 

کرمان دارای ۱۸ گسل است و یک سوم تلفات جانی زمین لرزه های ۱۰۰ سال گذشته کشور در استان کرمان روی داده است و زمین لرزه سال ۸۲ بم و ۸۳ زرند و زمین لرزه های بالای شش ریشتر ریگان مهمترین زمین لرزه های ۱۵ سال اخیر در استان کرمان به شمار می آیند.

 

انتهای پیام/