روستاهای زرند

همه چیز درباره روستا سیریز زرند+تصاویر

در این پست قصد داریم شما را با روستای تاریخی و زیبای سیریز آشنا کنیم. امیدواریم لذت کافی را ببرید.

صدای زرند:یکی از قدیمی ترین روستاهای تابعه زرند منطقه سیریز است که از نظر آثار و ابنیه تاریخی در شهرستان سرآمده بود و به همین لحاظ مورد توجه میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

روستای سیریز در ۷۰ کیلومتری شمال غربی زرند مابین زرند و بافق یزد قرار گرفته و قسمتی از نوار مرزی استان کرمان با استان یزد را شامل می شود. این منطقه قبل از سرشماری ۸۵ جمعیتی بالغ بر ۸۰۰۰ نفر داشته است. سیریز دارای ۵ روستا می باشد که عبارتند از سیریز، فتح آباد، دهنو ،دهخواجه و موروئیه.

وجه تسمیه روستای سیریز را به دو مورد نقل می کنند: نخست وجود چشمه آب قدیمی که در حال حاضر هم موجود و آب مختصری در آن جریان دارد و عبور آن از سی پله یا آب ریز که پس از رسیدن به پله آخر که سیمین پله باشد به آن سی ریز می گفتند. مورد بعد دامدارانی که در ایام قدیم در منطقه بسر می بردند برای نگهداری از احشام خود محلهای مخصوص که به گویش محلی به ریز معروف بوده، تعداد سی ریز ساخته اند که به مرور زمان تا به امروز سی ریز گفته می شود.

 

به روایت سینه به سینه، قدمت سیریز به بیش از ششصد سال قبل می رسد. در سیریز قلاع زیادی وجود داشته که آثار بجامانده آنها نمایانگر قدمت تاریخی روستای مذکور است. قلعه های (آبشوری) قلعه (سیریز) و قلعه (دهنو) که به سردر دهنو معروف است از قلاع معروف سیریز بوده اند. آرامگاه امام زاده جعفر (ع) که از منسوبین ائمه اطهار می باشد در سیریز می باشد. آرامگاه مذکور یکی از اماکن قابل احترام در بین اهالی آن منطقه است که چندین مرتبه توسط افراد خیر بازسازی قرار گرفته است.

 

این روستا در دهستان سیریز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۵ نفر (۱۷۳خانوار) بوده‌است.

 

 

لفظ سیریزی                   لفظ عامیانه

لنگ پا
دولخ گردوخاک
سی سو اسکاج
هم عاروس جاری
کتمبه سر انسان
گک قورباغه
گشتینو جوجه گنجشک
جرجیسک جوجه تیغی
جکو جیرجیرک
سوزنو سنجاقک
پیچو قنداق
مغراض قیچی
وخی امر به بلند شدن
جل پارچه
بال آدم ساده
خلا دستشویی
سوزن کنایه به امپول زدن
کرچ چروک
کریچو غضروف
کاربافو عنکبوت
سفتو سبد کوچک
کاسیکو مرغ کوچک اهلی
کتینو لباس کوب
اغل طویله

 

 

خدمات وامکانات روستای سیریز

 

این روستا در این زمینه از امکانات متوسطی برخوردا ر است .در زمینه مسیر های ارتباطی این روستا دارای دو جاده ی مواصلاتی است که راه ارتباطی این روستا با شهرستان زرند که در ۷۰کیلومتری این روستا قرار گرفته است می باشد و دیگری راه ارتباطی این روستا به شهرستان بافق که در ۹۰ کیلومتری این روستا قرار دارد می باشد و مسیر ارتباطی این روستا با پایتخت می باشد وبالاخره در طی ۱۰ ۱۵ سال گذشته ساخت ان اغاز شده و به افتتاح خود نزدیک میشه البته اگه بشه. اما مردم محلی از این مسیر استفاده میکنند .

یکی دیگر ازراههای موصلاتی این روستا راه اهن کرمان تهران می باشد که از این روستا می گذرد و در ایستگاه شهید محمد حسن زاده این روستا توقف دارد و بنده نیز از همین طریق برای سفر به تهران اقدام می کنم.

از دیگر امکانات این روستا می توان به وجو دو بانک صادرات و قرض الحسنه یاد کرد که اکثریت مردم این منطقه کارهای بانکی خویش در این بانکها انجام میدهند واز دیگر امکانات این روستا می توان به دفتر فنی خدمات ارتباطی اشاره کرد که امور مربوط به قبوض و پرداخت انها و توزیع دفترچه بیمه و ..برعهده دارد.این روستا داراری ۳مدرسه ی دبستان ۲راهنمایی و دو دبیرستا ن می باشد. این روستا از لحاظ اب اشامیدنی در مضیقه است و یک تصفیه خانه اب اشامیدنی دارد که در سال ۹۰ افتتاح گردید و مورد استفاده مردم قرار میگیرد برای دریافت اب شرب

 

معماری سیریز

 

این روستا با وجود قدمت بالایی که دارد از اثار تاریخی بسیاری برخوردار است و هنوز رگه هایی از معماری سنتی در ان را می توان دید که اغلب به صورت خرابه درامده یا در انها کسی زندگی نمی کند و بیشتر این منازل به جامانده از ایام قدیم از معماری گنبدی شکل برخوردارند تا وجود افتاب ملایم را در تابستان راحتر کند زیرا در منازل گنبدی افتاب به یک طرف می تابد و در طرف دیگه سایه شکل میگیرد واین باعث خنکی داخل ساختمان می شود والبته اکثریت ساختار و معماری منازل این روستا دیگر از  معماری گذشته فاصله گرفته و معماری جدید به عنوان مثال انچه در شهر های امروزی می بینید رویت می شود وبا توجه به زلزله های اخیر در این شهرستان وهمینطور باتوجه به وامی که از طرف دولت برای بهسازی خانه های روستایی به مردم تعلق می گیرد مردم را راغب کرده به ساخت خانه هایی که از مقاومت بیشتری نسبت به زلزله برخوردار باشد واین خود عاملی شده که دیگر کمتر از ان خانه های خشتی گنبدی در این روستا مشاهده شود.و بیشتر از مصالحی مثل اجر سیمان وجدیدا یونولیت برای سقف های کاذب استفاده می شود.

 

وضعیت مهاجرت درسیریز

 

مهاجرت در این روستا بیشتر در بین افرادی وجود دارد که اکثرا از اشتغال در بخش کشاورزی امتناع ورزیده و سعی دارند در یکی از بخش های اداری شهرستان یا خود کرمان مشغول به کار شوند و این مسئله نیز بیشتر در بین افرادی مشهود است که از تحصیلات اکادمیک برخوردار باشند و برای زندگی به شهر محل کار خود می روند بیشتر در ایام تعطیل به روستا بازمیگردند و با توجه به درصد باسودان این روستا می توان پیش بینی کرد که تا چند سال  اینده تعداد افرادی که از این روستا مهاجرت خواهند کرد بسیار خواهد بود زیرا اشتغال در بخش کشاورزی بیشتر  در روستا و جود دارد وافراد با مدارک اکادمیک نمی توانند  متناسب با تحصیل خود در این روستا شغلی برگزینند البته مسئله دیگری که می توان بدان اشاره کرد این است که تمام این افراد برای همیشه وطن اصلی خود را ترک نمیگویند وممکن است در زمان با زنشستگی وفراغت از کار به این روستا برگشته با خرید قطعه زمینی در دوران با زنشستگی خود مشغول به کار و زندگی در این روستا شوند. البته این نسبت از موازنه برخوردار نیست وتعداد افرا برگشته کمتر از افرادی هستند که دوست دارند تمام عمر خود را در شهر بگذرانند.

 

دامداری سیریز

 

همانطور که می دانید دامداری در مناطقی که از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار نیست انچنان رونق کافی ندارد .این منطقه از مراتع انچنانی برای پرورش ودامداری برخوردار نیست و افراد اندکی به این کار اشتغال دارند وبرای تامین علوفه ی خود بیشتر به  کشت  یونجه در مزارع خود می پردازند و یا به خرید علوفه می پردازند این درحالی است که اندکی از دامداران این روستا نیز در دامنه ی کوههای این منطقه که انچنان فاصله ی زیادی با روستا ندارد به این شغل مشغولند  و مکان هایی برای نگهداری دام در این مناطق برای خود دراند که انرا بیکند به زبان محلی می نامند .و از انجا که این مراتع تحت حفاظت قرار گرفته اند به خاطر استفاده بی رویه گله داران گله داری در این مناطق محدود به مناطق نزدیک به روستا شده است وبعضی دامدارن دام های خود را د کنار منازل خود نگه داری میکنند و اساسا دامدار به صورت کلی در این منطقه به دلایل ذکر شده وجود ندارد.واغلب دامهایی که دراین مناطق نگهداری میشوند شتر وبز می باشدکه سازگاری بیشتری نسبت به دیگر دامها دارند

 

هندوانه ابوجهل در سیریز

 

هندوانه ابوجهل که به آن کدوی تلخ یا خیارروباه هم می گویند در درمان دردهای استخوانی وچربی خون بسیار موثر است در بیابانهای اطرف سیریز ودر محلهایی که استعداد جمع شدن آب باران را دارند وجود دارد.

 

تصاویر روستای سیریز

siriz2 siriz3

siriz