صنایع و معادن زرند

درباره صنایع و معادن زرند بیشتر بدانید

در این پست قصد داریم شما را با صنایع و معادن شهرستان زرند آشناکنیم.

صدای زرند،صنایع و معادن زرند بخش اصلی کسب و کار زرند را تشکل داده اند.

یکی از دلیل های اهمیت زرند معادن و صنایع آن می باشند که ما در این جا شما را با آن ها آشنا می کنیم.

زغال سنگ

قبل از استخراج زغال سنگ در معادن زرند به طور رسمی، اهالی مناطق همجوار پی به وجود زغال سنگ برده و در فصل زمستان از چنین ماده معدنی به عنوان سوخت منازل استفاده می کردند.

در اوایل سال ۱۳۴۵ شمسی توسط کارشناسان روسی و ایرانی عملیات اکتشاف معادن پاپدانا آغاز گردید.

از دی ماه ۱۳۴۷ شمسی شرکت زغال سنگ در زمینه حفر چاه های آب، به منظور نیاز کارخانه زغالشویی، با نام «گروه تحقیقاتی» به ریاست مهندس احمد برومند و همیاری کارشناسان روسی اقدام نمود. در همین سال (۱۳۴۷) منزل مرحوم حاج عبدالحسین جعفری واقع در خیابان شیر و خورشید «شهید چمران» به عنوان اداره موقت گروه تحقیقاتی اختصاص یافت. حدود یک سال بعد محل مذکور به منزل آقای منوچهر – اخگر با ماهی ۷۰۰ تومان اجاره منتقل گردید. محل کانتین «غذا خوری» در منزل حاج علی شفیعی در خیابان ذوب آهن «فلسطین» با ماهیانه ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد.

از اول اسفند ماه ۱۳۴۹ شمسی محل اداره «گروه» به شهرسازی شماره یک که در حال احداث بود، انتقال یافت. در این زمان افراد شاغل در ذوب آهن زرند بالغ بر ۹۰۰ نفر گردیدند.

 از اوایل سال ۱۳۵۳ شمسی «گروه تحقیقاتی» با نام «مرکز هم آهنگی» به ریاست مهندس سالور به فعالیت خود ادامه دادند. از آبان همین سال گروه تحقیقاتی به شاهرود انتقال داده شد و از اوایل ۱۳۵۵ شمسی به عنوان «منطقه زرند و کارخانه زغالشویی» و در چند سال اخیر تا کنون «آبان ۱۳۸۲» با نام «شرکت زغالسنگ کرمان» به کار و تلاش ادامه میدهد. عملیات احداث کارخانه زغالشویی را میتوان در سال ۱۳۵۱ شمسی دانست که در پی بازدید محمدرضا شاه در سال ۱۳۵۳ شمسی از روند تکمیلی کارخانه،  در سال ۱۳۵۵ شمسی فعالیت بهره برداری آن آغاز گردید. با انتشار خبر اکتشافات معادن در زرند، سیل مشتاقان به کار از اقصا نقاط کشور و شهرهای استان به خصوص شهرستان بافت، به این شهر سرازیر گشته، به نحوی که در سال های ۱۳۵۴ شمسی و ۱۳۵۵ تعداد شاغلین از ۹۰۰ نفر به ۳۷۵۰ نفر افزایش یافت و با ادامه روند مذکور شاخص آمار کارکنان ذوب آهن در استان به ۱۸۷۰۰ نفر رسید. در اردیبهشت ۱۳۶۶ شمسی محل اداره ذوب آهن در زرند از شهرسازی شماره یک به ساختمان اداری کارخانه زغالشویی منتقل گردید. یکی از پروژه های (قبل از انقلاب) ساخت شهرک    ۰۰۰/۲۰۰ نفری در دامنه شرقی زرند و همچنین به منظور سهولت حمل زغالسنگ از معادن پاپدانا ایجاد راه آهن زرند – پاپدانا بوده که مورد اخیر در دست بررسی و اقدام است.

به غیر از معادن پاپدانا میتوان به معادن باب نیزو، هجدک، همکار، هشونی، خمرود، سراپرده نیز اشاره کرد.

zoghalshoye

سنگ آهن

در چهل سال اخیر، کارشناسان موفق به کشف معدن سنگ آهن در روستای جلال آباد در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان زرند گردیدند.

کار اکتشاف معدن سنگ آهن جلال آباد زرند در طول سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ میلادی توسط روسیه انجام و با ۱۵ هزار متر حفاری متوقف شد. سپس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی از سال ۷۹ تا اردیبهشت ماه ۱۳۸۲ با انجام هشت هزار متر حفاری کار اکتشاف را به اتمام رساند. نزدیکی به راه آهن و خطوط انتقال شبکه سراسری و پایین بودن میزان فسفر و گوگرد از جمله ویژگی های معدن جلال آباد زرند است.

سنگ آهن جلال آباد زرند دارای حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن با عیار متوسط آهن ۴۴.۹۵ درصد، فسفر ۰.۰۸ درصد، گوگرد ۱۸.۱ درصد برآورد شده است.

به نقل از معمرین روستا، در اطراف روستای جلال آباد معدن طلا کشف و از آن بهره برداری میشده است ولی به علت عمق زیاد حفاری و نداشتن امکانات، کار استخراج متوقف و تعطیل میگردد.

ﻋﻤﻠﻴﺎﺕﺍﺟﺮﺍﻳﻲ این معدن ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﻬﻴﻪ ﻭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻌﺪﻧﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻴﺮ ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ۱۳۸۷ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﺳﻤﻲﺍﻓﺘﺘﺎﺡ ﺷﺪ.

با ﺍﻓﺘﺘﺎﺡﺍﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺑﺮﺍﻱ ۱۳۰ ﻧﻔﺮ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ۴۰۰ﻧﻔﺮ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﻳﺠﺎﺩﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

sang-ahan

معدن گچ

از قدیم الایام  معدن گچ، معروف به معدن «گچ کفتارو» در دامنه کوه های شرق زرند وجود داشت و اکثر افرادی که از تمکن مالی خوبی برخودار بودند برای سفید نمودن اتاق های خانه خود از گچ کفتارو استفاده می کردند . در چند سال اخیر معدن گچ مذکور، با تجهیزات مدرن تری استخراج و به سایر شهرهای استان صادر می شود.

اکثر معادن زرند در سلسله کوه های شرق و شمال شرقی واقع است. بد نیست در اینجا به معدن «گل رخت شوی»  نیز که در گذشته استفاده زیادی داشت اشاره نمود .

kok

واحد کک سازی و پالایش قطران زرند

طرح احداث کارخانه‌های کک‌سازی زرند که در آبان سال ۱۳۸۷ با حضور وزیر محترم صنایع و معادن افتتاح شد و پالایش قطران زرند با هدف تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن کک متالورژی و ۱۹ هزار تن قطران که عملیات اجرایی آن از سال ۸۱ آغاز شده است و بخش کک سازی طرح در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید.

با راه‌اندازی این دو طرح برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و یک‌هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود .

میزان سرمایه‌گذاری ریالی این دو طرح ۲/۷۷۱ میلیارد ریال از محل منابع داخلی و عمومی و رقم سرمایه‌گذاری ارزی آن ۵/۳۰ میلیون دلار به‌صورت فاینانس است. محل اجرای طرح کیلومتر ۷ جاده زرند کرمان است.

مشاور طرح شرکت پارسیکان و سیتیک است و پیمانکار داخلی و خارجی طرح به‌ترتیب شرکت عمران آذرستان و پیمانکار ست – سدید شرکت سیتیک چین هستند.

۱۰۰ درصد سهام متعلق به ایمیدرو است. واحد قطران طرح فوق نیز در شهریور ۱۳۸۸ آماده افتتاح می باشد
به‌طور خلاصه در مورد این طرح می‌توان گفت که وجود ذخایر عظیم زغال‌سنگ در منطقه کرمان و کارخانه زغال‌شویی در منطقه زرند، مزایای اقتصادی ناشی از فرآوری زغال‌سنگ در مجاورت معادن و ایجاد ارزش افزوده باعث شد طرح احداث کارخانه کک‌سازی زرند توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان کارفرما و با طراحی شرکت سیتیک از کشور چین به‌عنوان مشاور EP با هدف تولید ۴۰۰ هزار تن کک متالورژی و ۱۹ هزار تن محصولات حاصل از پالایش قطران، در کیلومتر ۷ جاده زرند ـ کرمان در زمینی به ابعاد ۱۲۵۰ در ۸۰۰ متر ومساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار احداث شود

آدرس کارخانه: کیلومتر ۷ جاده زرند-کرمان، کارخانه کک سازی، کد پستی ۷۷۶۱۵۳۴۴
آدرس دفتر مرکزی: تهران، خیابان طالقانی، بین مفتح و بهار، شماره ۱۵۴، طبقه ۴  
تلفن دفتر مرکزی: ۰۲۱۸۸۳۱۱۳۸۰
فکس دفتر مرکزی: ۰۲۱۸۸۳۱۱۳۸۱

دستگاه اجرایی: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران  
هدف طرح: تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن کک متالورژی و ۱۹ هزار تن قطران  
سال شروع:کلنگ زنی ۱۳۸۰
سال پایان: ۱۳۸۸  
سرمایه‌گذاری ارزی: ۵/۳۰ میلیون دلار  
سرمایه‌گذاری ریالی: ۲/۷۷۱ میلیارد ریال
اشتغالزایی مستقیم: ۵۰۰ نفر مستقیم  
اشتغالزایی غیر مستقیم: ۱۰۰۰ نفر غیرمستقیم  
تولید سالانه: فعلاً ۲۷۰۰۰۰ تن کک و ۱۰۰۰۰ تن قطران

kok-and-ghatran

کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن زرند

این طرح عظیم  در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان زرند  در زمینی به وسعت ۱۶ هکتار قرار دارد.

سنگ آهن این کارخانه در مصرف واحدهای گندله سازی مصرف می شود و با راه اندازی آن ۱۹۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهد شد.

مواد اولیه و خام کارخانه تولید  کنسانتره  از معدن سنگ آهن جلال آباد تامین می شود که در فاصله پنج کیلومتری کارخانه قرار دارد.

با احداث و بهره برداری کارخانه تولید  کنسانتره  به طور مستقیم ۵۰۰ مورد شغل ایجاد شد و هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم شاغل خواهند شد.