سوغات زرند

درباره سوغات زرند بیشتر بدانید

درباره سوغات های شهرستان زرند بیشتر بدانید.امیدواریم لذت کافی را ببرید.

صدای زرند،زرند شهرستانی با مردمانی خونگرم است سوغات زرند یکی از بهترین سوغات های شهرستانهای کرمان در کشور است.

این سوغات نشان دهنده سنت های زرند می باشد.

 

سوهان

تاریخ دقیقی از بنیان گذار اصلی پخت سوهان زرند در دست نیست. آن طوری که معمرین به خاطر دارند ، پخت سوهان و شیرینی جات محلی در ایام قدیم هم رواج داشته و معمولا در آن زمان اکثرا در ایام نوروز اقدام به پخت می نموده اند.

از کسانی که در یک قرن گذشته از نظر پخت سوهان محلی شهرت داشتند ، می توان به همسر مرحوم آقا میرزا جعفری و مرحومه کبری معروف به کبری خیاط همسر مرحوم نصرالله مشرفی و مرحومه سکینه که به اتفاق همسرش مرحوم غلامحسین برهانی کار می کردند، اشاره نمود.

sohan

 

از افراد دیگری که سوهان آنها معروف و زبانزد خاص و عام بوده، مرحومه حاجیه طاهره همسر حاج آقا حسن زاده بوده است.

اولین شخصی که در زرند اقدام به تهیه شیرینی بازاری نمود ، مرحوم محمد خیرخواه معروف به محمد قناد بود. آن مرحوم علاوه بر پختن شیرینی جات مرغوب ، آب نبات های خوشمزه ای نیز درست می کرده است.

در سال ۱۳۷۶ شمسی آقای ابوترابی با ایجاد کارگاهی در خیابان شهید بهشتی زرند با نام نگین زرند اقدام به پخت سوهان محلی و شیرینی جات محلی نمود . نامبرده با عرضه سوغات این شهر به سایر شهرهای کشور نام زرند را در همه جا بر سر زبانها انداخت.

در حال حاضر شاهد افزایش و رونق قنادی ها در اکثر خیابان ها و میادین شهر می باشیم که علاوه بر سوهان و انواع شیرینی جات محلی محصول قنادی های یزد، مشهد و تهران نیز به متقاضیان عرضه می شود.

پسته

محصول مذکور به عنوان سوغات از زمان های قدیم در بین مردم شهرستان زرند رواج داشته ، معمولا اشخاصی که به دیدن اقوام و دوستان خود به پایتخت می رفتند، مقداری پسته را به عنوان سوغات محلی همراه خود می بردند.در چند سال اخیر پی به خاصیت پوست اولیه ( بیرونی ) پسته تازه برده و از آن مربا درست می کنند. اکنون پسته زرند یک محصول کشاورزی معروف است که به خارج از کشور صادر می شود.

peste

 

قاووت

از دیگر سوغات محلی زرند که بانوان خانه دار در قدیم به تهیه آن می پرداختند می توان قاووت را نام برد . مخلوط نمودن چند ماده گیاهی و شکر را به زبان عامیانه “قووتو” می گویند.معمولا خانم های شهرستان زرند ، به پیروی از رسم و رسوم قدیم ، بعد از زایمان با انواع قووتو ها با رنگ های متنوع از مهمانان خود پذیرایی می نمایند.

عده ای معتقدند که ماده مذکور مقوی و جهت رفع خستگی مفید است. افرادی آن را با آب جوش مخلوط کرده به عنوان قهوه می نوشند.

از دیگر سوغات زرند ، می توان به روشوی ( سفیدآب ) و میوه جات از قبیل : انار ، هلو و شمس و … و شیرینی جات : کلمپه ، قطاب ، نان برنج و … اشاره نمود.

ghavot