دکتر حسام یزدانی در گفتگو با صدای زرند:

مردم به شایعات در مورد زلزله توجه نکنند

دکتر حسام یزدانی اظهار داشت: ما پیش‌بینی زلزله را به عنوان شاخه‌ای از علوم زمین شناسی داریم، اما تا به حال عملاً هیچ مورد موفقی از پیش‌بینی زلزله‌های بزرگ در دنیا گزارش نشده است. اینها حرف‌ها همه شایعه است و فقط برای ایجاد وحشت از طرف یک مشت آدم معلوم‌الحال انجام می‌شود. اسم هاروارد را هم برای این به کار می‌برند که اسم دانشگاه دیگری به گوششان نخورده است!

بعد از وقوع زلزله‌ی ۴.۸ ریشتری شامگاه پنجشنبه در زرند، شایعات متعددی پیرامون احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگ در این شهرستان در فضای مجازی و دهان به دهان می‌چرخد؛ که شاید بتوان مهمترین این شایعات را شایعه منتسب به پیام دانشگاه هاروارد (Harvard University) دانست.

دکتر حسام یزدانی از شهروندان زرندی، دانش‌آموخته دانشگاه اوکلاهاما (The University of Oklahoma) و استاد ژئوتکنیک دانشگاه هوارد (Howard University) در مورد شایعات اخیر به احتمال وقوع زلزله‌ی عظیم در ایران (کرمان) به صدای زرند گفت: دانشگاه هاروارد دپارتمان علوم زمین بزرگی دارد، ولی گزارش در مورد لرزه‌های دنیا را مراکز متعدد دیگری به ویژه سازمان زمین‌شناسی آمریکا USGS می‌دهند.

وی اظهار داشت: ما پیش‌بینی زلزله را به عنوان شاخه‌ای از علوم زمین شناسی داریم، اما تا به حال عملاً هیچ مورد موفقی از پیش‌بینی زلزله‌های بزرگ در دنیا گزارش نشده است. این حرف‌ها همه شایعه است و فقط برای ایجاد وحشت از طرف یکسری آدم معلوم‌الحال انجام  می‌شود. اسم هاروارد را هم برای این به کار می‌برند که اسم دانشگاه دیگری به گوششان نخورده است!

hessamyazdani_sz21dssدکتر یزدانی افزود: زلزله اساساً به دلیل ماهیت تصادفی که هم در زمان و هم در مکان دارد نمی‌تواند آن را با علم امروزی بشر پیش‌بینی کرد. علاوه بر این، ما هر وقت از پیش‌بینی حرف می‌زنیم مثلاً در مورد وضعیت هوا سخن می‌گوییم، حرفمان با درصدی از خطا که از منابع مختلف می‌آید همراه است. در مورد زلزله ممکن است با توجه به رکورد زلزله در سده‌های اخیر یا مشاهده یکسری تغییرات در حرکات زمین از طریق رفتارسنجی حرکات زمین در یک منطقه خاص (مانیتورینگ) نتیجه‌گیری کنیم که اتفاقی در شرف رخ دادن است، ولی اولاً این آزمایش‌ها خیلی گران است و مهمتر اینکه نتایجش اساساً به دلیل درصد خطای بالا نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.

یزدانی افزود: از طرف دیگر پس از هر زمین‌لرزه‌ای به دلیل تغییری که در شرایط تنش و سختی گسل بوجود می‌آید کاملاً طبیعی است که پس‌لرزه داشته باشیم. این پس‌لرزه‌ها ممکن است به تحریک گسل‌های مجاور ختم شود و زلزله بزرگتری به وجود آورد ولی احتمالش خیلی کم است و آن هم اگر گسلی در مجاورت گسل اولیه باشد. ولی در بسیاری از موارد باعث کاهش انرژی جمع شده در گسل می‌شود (یعنی نشانه خوبی است).

استاد دانشگاه هوارد در پایان گفت: به هر حال رعایت اصول ایمنی باید در نظر گرفته شود و باید از محل‌های ناامن و محل‌هایی که خطر سقوط اجسام وجود دارد دوری کنیم.

انتهای پیام/