کشورهای ثالث در روابط ایران و ترکیه دخالت نکنند

ظریف گفت: افزون بر آن دو کشور درخصوص تشکیل شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به تفاهم رسیده اند که این امر نشان دهنده روابط خوب دو کشور است.

صدای زرندوزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار عدم دخالت کشورهای ثالث در روابط ایران و ترکیه شد.

صدای زرند:‌ به نقل از عصر ایران، وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار با مقامات ترکیه به استانبول سفر کرده است، شنبه شب این مطلب را در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه عنوان کرد.

وی گفت: ضروری است که کشورهای ثالت در روابط دو کشور همسایه ایران و ترکیه که به سود مردم دو کشور و صلح و ثبات در منطقه است، خودداری کنند تا این روابط سیر صعودی خود را داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تاثیر گذار در منطقه حساس خاورمیانه را مهم و بر لزوم تبادل نظر و هماهنگی دائمی و مستمر بین مقامات دو کشور تاکید کرد.

وی گفت : از آغاز استقرار دولت جدید در ایران، ارتباطات مقامات دو کشور گسترش یافته است و در آینده نزدیک ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه به تهران سفر خواهد کرد.

ظریف افزود : در این سفر بسیاری از تفاهم های صورت گرفته بین مقامات دو کشور نهایی خواهد شد.

وی گفت : از جمله این توافقات می توان به توافق تعرفه های ترجیحی دو کشور اشاره کرد که دستاورد بسیار مهمی برای ایران و ترکیه خواهد بود.

ظریف اضافه کرد: افزون بر آن دو کشور درخصوص تشکیل شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به تفاهم رسیده اند که این امر نشان دهنده روابط خوب دو کشور است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به سفر دکتر ˈ حسن روحانی ˈ رییس جمهوری ایران به ترکیه در ابتدای سال جاری میلادی نیز اشاره کرد و گفت: به هنگام این سفر نیز بسیاری از توافقات صورت گرفته اجرایی خواهند شد.

ظریف با بیان اینکه بستر مناسب برای گسترش روابط دو کشور ایران و ترکیه در بخش های مختلف ازجمله حوزه های انرژی ، بازرگانی ، حمل و نقل و تجارت فراهم شده است ، تصریح کرد : دو طرف همچنین خواستار گسترش همکاری های کنسولی شده اند و با افزایش همکاری های کنسولی دو کشور شاهد نزدیکی دو ملت در بخش های مختلف خواهیم بود.

وی در باره مباحث مطرح شده در دیدار با نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت : در این دیدارها در باره موضوعات منطقه ای به تبادل نظر پرداختیم .

ظریف با بیان اینکه نقاط مشترک بسیاری در مواضع دو کشور ایران و ترکیه وجود دارد؛ گفت: ضرورت رسیدن به راه حل های مورد قبول ، احترام به آرای مردم ، مخالفت با خشونت ، درگیری و جنگ و تقویت برادری بین دو کشور از نقاط مواضع مشترک دو طرف است.

وزیر امور خارجه ایران به ادامه همکاری های دو کشور در خصوص تحولات سوریه نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات دو کشور برای رسیدن به یک راه حل که مردم سوریه به تفاهم برسند ، ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: دولت های خارجی نیز باید برای رسیدن به تفاهم در سوریه و پایان بخشیدن به درگیری ها در این کشور کمک کنند ضمن اینکه به آرای مردم سوریه نیز بایستی احترام گذاشته شود.

ظریف همچنین به برگزاری انتخابات در عراق نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که انتخابات موفقیت آمیزی در عراق و با حضور مردم این کشور در پای صندوق های رای برگزار شود .

وی در ادامه به مواضع مشترک ایران و ترکیه اشاره و انجام دیدارهای مقامات دو کشور را زمینه ساز کاهش اختلافات دانست و گفت : گسترش این روابط امنیت را در منطقه در پی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران به حجم مبادلات دو کشور نیز اشاره کرد و افزود : رسیدن به ۳۰میلیارد دلار تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه قابل دسترسی است.

ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از سخنان ظریف در سخنانی گفت: دو کشور تصمیم به تشکیل شورای عالی همکاری گرفته اند که این توافق در سفر نخست وزیر ترکیه به تهران و سفر دکتر ˈ حسن روحانی ˈ به ترکیه نهایی خواهد شد.

وی در باره مباحث مطرح شده در دیدار با وزیر امور خارجه ایران نیز گفت : در این دیدار دو طرف با افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور به مرز ۳۰ میلیارد دلار و سپس ۵۰ میلیارد دلار موافقت کردند.

وزیر امور خارجه ترکیه از مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ ابراز خرسندی کرد و گفت : ترکیه از این مذاکرات حمایت کرده و می کند و امیدوارم این گفت وگوها به صورت سازنده ادامه داشته باشد.

وی در باره تحولات سوریه گفت : نقطه نظرات خود را در خصوص تحولات سوریه در دیدار با وزیر امور خارجه ایران بیان کردم ضمن اینکه دو کشور ایران و ترکیه در باره سوریه همکاری های نزدیکی دارند.

داوداوغلو اضافه کرد دو کشور پیش از این نیز خواستار اعلان آتش بس در سوریه شده بودند و ما خواستار پایان خونریزی ها در این کشور هستیم .

وزیر امور خارجه ترکیه درباره برگزاری نشست ژنو دو نیز افزود: به تلاش خود برای برگزاری این نشست ادامه خواهیم داد و با ایران گام های مشترکی را بر خواهیم برداشت.

وی به مذاکراتش با همتای ایرانی خود در باره تحولات عراق نیز اشاره و بیان کرد : ما امیدواریم که خشونت در عراق هر چه زودتر به پایان برسد و انتخابات این کشور در جوی با آرامش و ثبات برگزار شود و دو کشور ایران و ترکیه در این خصوص نیز به گفت وگوهای خود ادامه خواهند داد.