صدای زرند:

مقیاس ریشتر در زلزله و حالت‌های احساسی آن توسط انسان

مقیاس ریشتر ۱۲ واحد دارد که بد نیست با آن‌ها و درجه احساس آن‌ها توسط انسان بیشتر آشنا شویم.

صدای زرند: مقیاس ریشتر ۱۲ واحد دارد که بد نیست با آن‌ها و درجه احساس آن‌ها توسط انسان بیشتر آشنا شویم.

 

richter_zelzeleh_sz5s2d01

 

ریشتر (Richter) مقیاسی برای اندازه‌گیری بزرگی زمین‌لرزه است که میزان انرژی آزاد شده در زلزله را نشان می‌دهد. جهت تعیین انرژی آزاد شده توسط هر زلزله، رابطه‌ای وجود دارد که مقدار انرژی آزاد شده در کانون زلزله را بر اساس لگاریتم بیشترین مقدار جابه‌جایی افقی ثبت شده توسط لرزه‌نگار مشخص می‌کند. زلزله‌های با ابعاد کمتر از ۴ ریشتر، بارها در طول سال اتفاق می‌افتند، اما توسط انسان حس نمی‌شوند و خطری نیز به همراه ندارند. در مقابل، زلزله‌های با ابعاد بالای ۷ ریشتر چندان شایع نیستند و با افزایش شدت زلزله، اثر تخریبی آن نیز افزایش می‌یابد. در این روش دامنه حرکات زمین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری محل وقوع زلزله توسط دستگاه لرزه نگار ثبت می‌شود. پس بزرگای محلی ریشتر به صورت لگاریتم مبنای ۱۰ دامنه لرزه نگار فوق در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تعریف می‌شود. مقیاس ریشتر بیانگر مقدار انرژی آزاد شده در کانون زلزله است. هر یک درجه افزایش در بزرگی زلزله، انرژی آزاد شده آن را تقریباً ۳۱٫۶ برابر بیشتر می‌نماید.

 

زلزله‌های با بزرگی ۱ ریشتر: این زلزله‌ها توسط هیج‌کس احساس نمی‌شوند. یعنی هیچ حرکتی قابل تشخیص توسط انسان در زمین در اثر این زلزله‌ها اتفاق نمی‌افتد.

 

زلزله‌های با بزرگی ۲ ریشتر: تعداد کمی از مردم ممکن است متوجه این لرزه‌ها شوند (معمولاً افرادی که در حالت استراحت و در حالت آرامش هستند یا افرادی که در طبقه فوقانی ساختمان‌های بلند قرار دارند این لرزه‌ها را احساس می‌کنند).

 

زلزله‌های با بزرگی ۳ ریشتر: تعدادی از افراد که درون خانه‌ها هستند این لرزه‌های را احساس می‌کنند (معمولاً وسایل آویزان به جلو و عقب حرکت می‌کنند). افرادی که در خارج از خانه‌ها هستند معمولاً نمی‌توانند این لرزه‌ها را تشخیص دهند.

 

زلزله‌های با بزرگی ۴ ریشتر: اغلب افرادی که درون خانه هستند این لرزه‌ها را احساس می‌کنند (وسایل آویزان به حرکت درآمده و ظروف و شیشه‌ها صدا می‌دهند).

 

زلزله‌های با بزرگی ۵ ریشتر: تقریباً تمام افراد این لرزه را احساس می‌کنند. افرادی که خواب هستند معمولاً با این لرزه از خواب بیدار می‌شوند. درها باز و بسته می‌شوند. گاهاً ظروف در اثر تکان‌ها می‌شکند. قاب و عکس‌ها روی دیوار به حرکت درمی‌آیند. اجسام کوچک به حرکت درمی‌آیند. درخت‌ها ممکن است تکان بخورند. مایعات معمولاً از درون ظروفی که درب آن‌ها باز است به بیرون می‌ریزد.

 

زلزله‌های با بزرگی ۶ ریشتر: تمام افراد این لرزه را احساس می‌کنند. حرکت و راه رفتن افراد با مشکل مواجه می‌شود. اجسام از درون قفسه‌ها به پایین پرت می‌شوند. قاب‌های عکس از دیوار به پایین می‌افتند. وسایل خانه (مبل و اثاثیه خانه) به حرکت درمی‌آیند. گچ‌های دیوار ممکن از ترک بردارند. درختان و بوته‌ها تکان می‌خورند. خانه‌های با مقاومت کم آسیب می‌بینند اما از لحاظ ساختمانی تخریب نمی‌شوند.

 

زلزله‌های با بزرگی ۷ ریشتر: افراد به سختی روی پای خود می‌ایستند. رانندگان ماشین‌های در حال حرکت تکان‌هایی در ماشین خود احساس می‌کنند. برخی از اثاثیه خانه می‌شکند. خانه‌های خشتی غیرمقاوم می‌ریزد. آسیب نسبتاً کمی به ساختمان‌ها مقاوم می‌خورد اما ساختمان‌های ضعیف خسارت زیادی می‌بینند.

 

زلزله‌های با بزرگی ۸ ریشتر: رانندگان در حال حرکت در رانندگی دچار مشکل می‌شوند. ساختمان‌های بلند مانند برج‌ها و دودکش کوره‌ها می‌ریزند یا دچار پیچ‌خوردگی می‌شوند. ساختمان‌های با مقاومت خوب ممکن است کمی آسیب ببینند. ساختمان‌ها غیرمقاوم به شدت آسیب می‌بینند. درختان می‌شکنند. سطح زمین اگر خیس باشد ممکن است ترک بردارد. سطح آب درون جوی‌ها ممکن است تغییر کند.

 

زلزله‌های با بزرگی ۹ ریشتر: ساختمان‌های مقاوم به شدت آسیب می‌بینند. برخی ساختمان‌ها به طور ناگهانی می‌ریزند. برخی لوله‌های آب زیرزمینی می‌شکنند. سطح زمین ترک برمی‌دارد. منابع آب به شدت آسیب می‌بینند.

 

زلزله‌های با بزرگی ۱۰ ریشتر: اغلب ساختمان‌ها و فونداسیون آن‌ها تخریب می‌شوند. برخی برج‌ها از بین می‌روند. سد و آب‌بندها به شدت آسیب می‌بینند. زمین‌لغزه‌های بزرگ (ریزش خاک از کوه‌ها) اتفاق می‌افتد. آب درون کانال‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها (برکه‌ها) به بیرون می‌ریزد. زمین در سطح زیادی ترک برمی‌دارد. خطوط ریل راه‌آهن مقدار خم می‌شوند.

 

زلزله‌های با بزرگی ۱۱ ریشتر: بیشتر ساختمان‌ها متلاشی می‌شوند. برخی پل‌ها تخریب می‌شوند. ترک‌های بزرگی در سطح زمین ظاهر می‌شود. لوله‌های آب زیرزمینی تخریب می‌شوند. ریل‌های راه‌آهن به شدت خم می‌شوند.

 

زلزله‌های با بزرگی ۱۲ ریشتر: تقریباً همه چیز تخریب می‌شود. اجسام به هوا پرت می‌شوند. سطح زمین موج‌دار می‌شود. مقدار زیادی از سنگ‌ها جابه‌جا می‌شوند.

 

انتهای پیام/