ثبت ۵ موقوفه جدید به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در زرند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند به مناسبت هفته وقف اظهار داشت: ثبت موقوفات جدید در زرند جهش خوبی نسبت به سال گذشته داشته و در این راستا بانوان نقش بسیار مهمی داشته‌اند.

SedayeZarand.IRعلی حسنی‌نژاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ موقوفه جدید به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در شهرستان زرند به ثبت رسیده که تاکنون در این منطقه بی‌سابقه بوده است.

صدای زرند: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند به مناسبت هفته وقف در گفت‌وگو تفصیلی با خبرنگار فارس اظهار داشت: ثبت موقوفات جدید در زرند جهش خوبی نسبت به سال گذشته داشته و در این راستا بانوان نقش بسیار مهمی داشته‌اند.

وی احداث مسجد امام حسن مجتبی (ع) با زیربنای ۲۰۰ متر مربع در خیابان مطهری به ارزش ۸ میلیارد ریال، وقف چهار باب مغازه به ارزش یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای امورات فرهنگی و مذهبی حسینیه قلعه، وقف یک باب منزل مسکونی با زیربنای ۸۰ متر مربع با تاسیسات موجود به ارزش یک‌میلیارد ریال را از جمله وقف‌های انجام شده در سال جاری اعلام کرد.

در حال حاضر ۴۹۹ موقوفه در زرند وجود دارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۹۹ موقوفه شامل مساجد، حسینیه‌، اماکن تجاری، منزل شخصی، بقاع متبرکه و باغ‌های پسته و مدارس اعم از درآمدزا و فاقد درآمدزا و یک‌هزار و ۲۴۱ رقبه در شهرستان زرند وجود دارد.

حسنی‌نژاد عنوان کرد: ۸۰ درصد موقوفات ما در زرند در زمینه روضه‌خوانی و مراسم امام حسین (ع) و بخشی دیگر از موقوفات نیز در دست مردم است که ما فقط به عنوان ناظر بر کار آنها نظارت داریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند در ارتباط با درآمد بقاع متبرکه در زرند بیان داشت: ۲۶ امامزاده دارای درآمد هستند که درآمد اینها با توجه به زمان‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: در سال جاری دو مورد وقف جدیدالکشف داشته‌ایم که جدیدالکشف یعنی موقوفه‌ای که مورد رسیدگی قرار نگرفته بود و پرونده‌ای در اوقاف نداشت که ساماندهی اینها انجام شده است.

حسنی‌نژاد یادآور شد: یکی از برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه زرند به‌روز کردن میزان اجاره‌بهای موقوفات است که با توجیه کارشناسان میزان اجاره‌بها بر اساس عرف جامعه به روز شده تا با پول به دست آمده در راستای اجرای نیت واقفان و بخشی از آنها صرف سرمایه‌گذاری و توسعه موقوفات هزینه شود و در این راستا درآمد موقوفات ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

۶۸۰ نفر حافظ و قاری در مراکز قرآنی در حال فعالیت هستند

وی در رابطه با وضعیت عمرانی بقاع متبرکه زرند گفت: در زلزله اسفند ۸۳ خساراتی به امامزاده‌های سلطان سیدابراهیم داهوئیه، حمزه زرندوئیه، بهاءالدین خالق‌آباد و جعفر ختم سربنان این شهرستان وارد شد که تاکنون بالغ بر ۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات اوقاف، نذورات و خیران هزینه شده است و در حال حاضر در وضعیت عمرانی نسبتا خوبی به سر می‌برند و برنامه‌‌ای نیز در آینده برای بهتر شدن وضعیت آبادانی اماکن مذهبی داریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند با اشاره به طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ۱۰ میلیون قاری در سطح کشور اظهار داشت: در این راستا ۶۰۰ نفر سهمیه زرند بوده که ۶۸۰ نفر از حافظان و قاریان ثبت‌نام و در مراکز قرآنی در حال فعالیت هستند.

۸۰ پرونده حقوقی تصرف موقوفات در مراجع قضائی مطرح است

وی در راستای احقاق حقوق موقوفات و جلوگیری از متصرفان و زمین‌خواران گفت: در حال حاضر ۸۰ پرونده حقوقی و کیفری در مراجع مختلف قضائی مطرح است که تاکنون در سال ۹۲ تعداد ۱۲ فقره حکم به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به نفع موقوفات صادر شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند در ادامه اشاره‌ای نیز به وقف‌های جدید کرد و افزود: وقف برای ایتام، کتاب و کتابخوانی، علم و پژوهش، بیماران، امر ازدواج، حوزه‌های علمیه و وقف برای اهل بیت از وقف‌های جدید است که از خواسته‌های مقام معظم رهبری و مسئولان اوقاف و امور خیریه است.

وی وقف را یکی از سنت‌های ارزشمند دین مبین اسلام دانست و گفت: چنانچه جامعه اسلامی به آن عمل کند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی رفع می‌شود.

حسنی‌نژاد افزود: دفتر مشاوره وقف با هدف و رویکرد سوق دادن مردم به وقف و هدفمند کردن نیات وقفی آنها در راستای نیازهای روز جامعه راه‌اندازی شد.

روحانیان متولی اصلی تبیین و ترویج فرهنگ وقف هستند

وی با اشاره به کارکردهای وقف تصریح کرد: طی تاریخ سه نوع کارکرد فرهنگی و مذهبی، اجتماعی و آموزشی در انجام وقف مشاهده شده است، متولی اصلی تبیین و ترویج فرهنگ وقف در جامعه و آشنا کردن مردم با برکات و اثرات آن روحانیان هستند و آنها باید از فرصت‌هایی که در منبر و جلسات سخنرانی دارند، برای ترویج این فرهنگ ناب اسلامی استفاده کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زرند تصریح کرد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری سه محور اصلی در برنامه‌ریزی امور وقفی باید در اولویت قرار گیرد که ایجاد موقوفات جدید، به روز شدن وقفیات و توجه به نیازهای جدید و حفظ و صیانت از موقوفات موجود از آن جمله است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای ترویج هر چه بیشتر فرهنگ وقف در شهرستان زرند، ۲۰ روحانی به‌ عنوان مبلغ در قالب طرح بصیرت عاشورایی در ماه‌های محرم و صفر به تبیین فرهنگ وقف در بین شهروندان زرندی پرداختند که مراسم عزاداری‌های ایام سوگواری اهل بیت عصمت و طهارت در همه موقوفات شهرستان در دو ماه محرم‌الحرام و صفر برگزار شد.

وی برگزاری مسابقات مختلف قرآنی و فرهنگی، محفل انس با قرآن و ساماندهی قبور هشت شهید گمنام مسجد ابوالفضل دوراهی دشتخاک سربنان را از دیگر فعالیت‌های این اداره برشمرد.

انتهای پیام/