کل اخبار زرند: 23866 اخبار امروز زرند: 7
  • تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 - April - 2024
  • ساعت :
    زرند در دوران انقلاب اسلامی:

    روزشمار وقایع و رویدادهای مهم دوران انقلاب اسلامی زرند

    قبل از بیان و شرح رویدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی در زرند، برای آن که خوانندگان محترم پیش زمینه ای از وقایع انقلاب اسلامی در این منطقه حاصل نمایند، روزشماری از وقایع حادث شده از دوران پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی ارائه می گردد.

     

    صدای زرند،قبل از بیان و شرح رویدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی در زرند، برای آن که خوانندگان محترم پیش زمینه ای از وقایع انقلاب اسلامی در این منطقه حاصل نمایند، روزشماری از وقایع حادث شده از دوران پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی ارائه می گردد: اوایل دهه ی ۱۳۴۰ مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد جعفری بر اساس دستور مقامات ساواک کرمان و ابلاغ از طریق پاسگاه ژاندارمری زرند، ممنوع المنبر و به کرمان تبعید می گردد. آن مرحوم با جیپ کرایه ای حاج احمد شادمانی به کرمان برده می شود.
    مرداد ۱۳۵۳ مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد جعفری در روستای رشک علیای زرند در مراسم روضه خوانی، محمدرضا پهلوی را معاویه زمان معرفی می کند.

     

    تابستان ۱۳۵۶ دستگیری شبانه ی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین غلام حسین فلاح توسط ساواک در روستای سرتخت زرند. نامبرده که در معیت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی به دعوت انقلابیون زرند به روستای سرتخت رفته بود، حدود ساعت ۹ شب توسط مامورین ساواک دستگیر و پس از تفتیش خانه اش در طغرالجرد، روز بعد تحویل مقامات قضایی کرمان می گردد.

     

     

    khaterati

     

     

    ـ ۱۲/۱/۱۳۵۷ ـ تعدادی از جوانان انقلابی زرند، بین ساعت ۲۳ تا ۲۴ شب گذشته (۱۰/۱/۱۳۵۷) با استفاده از تاریکی شب، شیشه چند بانک‌ها را شکستند روزنامه کیهان به نقل از خبرگزاری پارس ـ تاریخ انتشار ۱۴/۱/۱۳۵۷). ضمناً در این روز (۱۲/۱/۱۳۵۷) تعدادی از جوانان مذهبی زرند، نشریات مستهجن را در مقابل بازار وکیل این شهر پاره کردند (مؤلف).

     

    ـ ۱۴/۱/۱۳۵۷ ـ روز جمعه حوالی ساعت دو بامداد، تعدادی از انقلابیون، نگهبان سینما کورش زرند واقع در خیابان ششم بهمن (فلسطین فعلی) را از خواب بیدار، پس از اخراج او از سینما، ساختمان سینمای زمستانی را با ریختن مواد آتش زا و چند کپسول گاز به آتش می کشانند. آن سینما به تلی از خاکستر مبدل می گردد. (روزنامه کیهان ـ تاریخ انتشار ۱۴/۱/۱۳۵۷).

     

    ـ۲۷/۴/۱۳۵۷ ـ در این روز اولین شعار توسط انقلابیون در مسجد جامع زرند سر داده شد. اقدام مذکور پس از اتمام سخنرانی مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین مرویان (روحانی اعزامی از قم) پس از قطع برق مسجد صورت گرفت. انقلابیون در حالی که به دور حوض وسط مسجد می‌گشتند، اقدام به دادن شعار: «مردم، مردم، همه بدانید شاه شما یزید است و مرگ بر شاه» نمودند.

     

    ـ مهرماه ۱۳۵۷ ـ گروهی از دانش‌آموزان هنرستان آرشام (طالقانی فعلی) به طور دست‌جمعی با موتورسیکلت اقدام به سر دادن شعار بر علیه حکومت پهلوی نمودند. در میدان ۲۲ بهمن (فعلی) عده‌ای از انقلابیون ذوب آهن به سرکردگی حاج محمد حسن حقیقی به آن‌ها پیوستند. انقلابیون پس از رسیدن به خیابان ششم بهمن (فلسطین فعلی) با صفحه‌آرایی مامورین مسلح پاسگاه ژاندارمری زرند مواجه گردیدند. در این رویداد محمد حسن حقیقی سینه خود را مقابل لوله تفنگ  مامورین قرار داد.

     

    ـ۳۰/۷/۱۳۵۷ ـ در این روز فرهنگیان و دانش‌آموزان زرند، به منظور محکوم نمودن حادثه‌‌ی آتش کشیدن مسجد جامع کرمان (۲۴ مهر ۱۳۵۷) از اداره آموزش و پرورش حرکت، پس از طی مسیرهای خیابان توکلی، شاه (امام فعلی)، چهارراه برق، ششم بهمن (فلسطین فعلی) بلوار ۱۵ خرداد، میدان شهرداری (بسیج فعلی) در جلوی ساختمان ایستگاه راه آهن زرند تجمع و به سخنرانی روحانیون محلی و نمایندگان مراکز فرهنگی گوش فرا دادند.

     

    ـ اوایل آبان ۱۳۵۷ ـ انقلابیون زرند به منظور محکوم نمودن واقعه‌ی به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به آن شهر رفته بودند، در زمان بازگشت به زرند در انتهای خیابان ناصریه کرمان (شهید باهنر فعلی) مورد تهاجم و حمله گروهی از اراذل و اوباش طرف‌دار حکومت قرار گرفتند. آن‌ها با سنگ و چماق شیشه‌های اتوبوس‌های حامل انقلابیون زرند را شکستند. در این حادثه، تعدادی از مهاجمین با برخورد به ماشین‌های انقلابیون، مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

     

    ـ ۷/۸/۱۳۵۷ در این روز انقلابیون زرند جهت محکوم نمودن حادثه مسجد جامع کرمان، عازم آن شهر شدند. آ‌ن‌ها به پیوستن به فرهنگیان متحصن کرمان، طی بیانیه‌ای خواستار لغو حکومت نظامی، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و … گردیدند.

     

    ـ ۸/۸/۱۳۵۷ـ  فرهنگیان و دانش‌آموزان انقلابی زرند با حرکت از اداره پرورش در خیابان توکلی، اقدام به راه‌پیمایی گسترده‌ای نمودند. آنان با حمل پلاکاردهایی که خواستار «لغو حکومت نظامی» بودند، در خیابان‌های اصلی زرند به راهپیمایی پرداختند.

     

    ـ ۱۴/۸/۱۳۵۷ـ در این روز مامورین ساواک زرند، به سه نفر از انقلابیون تیراندازی و آن‌ها را مجروح کردند. در این رویداد، انقلابیون به قصد تعطیل کردن نهاد مربوطه، عازم خیابان شاهرضا (شهید بهشتی فعلی) گردیدند. کارکنان ساواک پس از پرتاب سنگ‌ توسط انقلابیون به داخل حیاط ساواک، از پشت سنگرهای مستقر در پشت بام ساختمان اقدام به تیراندازی نمودند، که در نتیجه «سید عبدالعظیم تهامی» فرزند حاج سید فواد (نوجوان ۸ سال)، «مهدی رشیدی زرندی» (فرزند اکبر ۱۸ ساله دانشجوی فنی و حرفه‌ای) و «عزیزالله خوارزمی» (غیر بومی) مجروح و به بیمارستان سینا زرند انتقال یافتند.

     

    ـ ۱۵/۸/۱۳۵۷ ـ در این روز سازمان اطلاعات و امنیت زرند(ساواک)، برای همیشه تعطیل گردید. مامورین به دنبال تیراندازی به سه نفر از انقلابیون در روز گذشته (۱۴/۸/۱۳۵۷) با کامیون ارتشی اعزامی از کرمان، وسایل شخصی به ویژه اسناد و مدارک را تا نیمه‌های شب جمع آوری و به کرمان بردند.

     

    ـ ۱۵/۸/۱۳۵۷ ـ انقلابیون زرند به منظور از بین بردن نمادهای حکومت پهلوی بر اساس فراخوان قبلی، جهت پایین کشیدن تاج شاهی و ستون یادبود میدان روستای عباس آباد (شش کیلومتری غرب زرند) با ماشین‌های شخصی به روستای مذکور وارد و اقدام به تخریب ستون یادبود نمودند. دقایقی بعد، با ورود مامورین مسلح پاسگاه ژاندارمری زرند و تیراندازی هوایی، عده‌ای به باغات پسته اطراف میدان پناه بردند. افرادی که به چنگ مامورین افتادند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. مامورین اقدام به شکستن شیشه‌های ماشین‌های موجود و پنجر نمودن لاستیک‌های ماشین های انقلابون با سرنیزه نمودند. در این رویداد مرحوم «محمد شاهرخی» با اصابت سرنیزه به دستش مجروح گردید.

     

    ـ ۲۸/۸/۱۳۵۷ ـ تیراندازی مامورین پاسگاه زرند به انقلابیون و مجروح شدن دو نفر به اسامی «حاج سید اکبر تهامی» فرزند سید جواد (۲۲ ساله) و مرحوم «محمد رحمانی نعیم‌آبادی» فرزند رضا در خیابان شاه (امام فعلی). در راهپیمایی که به سرپرستی مرحوم حجت‌الاسلام سید احمد جعفری انجام گرفت، مردم پس از طی مسافتی (نرسیده به مسجد قائم) با گارد ویژه ارتش اعزامی از کرمان مواجه گردیدند. آن‌ها پس از اخطارهای مامورین مسلح قصد بازگشت داشتند که مامورین اقدام به تیراندازی می‌نمایند.

     

    ـ اوایل آذر ۱۳۵۷ ـ حوالی ساعت ۱۱ شب زمانی که حجت‌الاسلام جعفری در مجلس روضه‌خوانی روستای جلال‌آباد (۷ کیلومتری شمال زرند) به سر می‌برد، گروهی به حمایت از محمدرضا پهلوی با سنگ و پاره آجر به خانه‌ی وی واقع در خیابان فردوس (استاد جعفری فعلی) حمله ور شدند. آن‌ها با شکستن شیشه‌های ساختمان، باعث رعب و وحشت ساکنین خانه به ویژه مادر آن مرحوم که همان روز جهت دیدن اقوام خود از کرمان به زرند آمده بود، شدند.

     

    ـ اوایل آذر ۱۳۵۷ ـ گروهی از اهالی زرند با تهیه چوب از باغ مرحوم حاج حسن پورباقری واقع در اکبرآباد (۵ کیلومتری جنوب غربی زرند) و آماده کردن چماق و باتون چوبی، به طور نوبتی از خانه‌ی حجت‌الاسلام سید احمد جعفری به نگهبانی و حفاظت پرداختند.

     

    ـ اوایل آذر ۱۳۵۷ ـ تعدادی از انقلابیون زرند با استفاده از «سه راهی» اقدام به تهیه بمب‌های دست‌ساز و «کوکتل مُولتوف» نمودند. آن‌ها به منظور ترساندن نیروهای حکومت در نیمه‌های شب اقدام به انفجار بمب

    دست‌ساز در بازار وکیل زرند نمودند. یکی از بمب‌ها در نیمه‌شبی دیگر در کوه‌های شاه هرمز (۸ کیلومتری شرق زرند) منفجر گردید که صدای آن تا شعاع ۱۵ کیلومتری شنیده شد.

     

    ـ اواسط آذر ۱۳۵۷ ـ سه نفر از انقلابیون شهر قم که متخصص ساخت بمب بودند، جهت ساخت بمب به زرند آمده و چند روز در باغ مرحوم حاج علی پورباقری در اکبرآباد زرند اقدام به ساخت چند بمب دست‌ساز نمودند.

     

    ـ اواخر آذر ۱۳۵۷ ـ تعدادی از مبارزین زرند به دستور حجت‌الاسلام جعفری به منظور مقابله با نیروهای مسلح حکومت پهلوی، جهت خرید و تهیه اسلحه به «بروات» شهرستان بم رفتند. اقدام فوق توسط چند گروه مختلف انقلابی، طی چندین مرحله انجام گردید.

     

    ـ اواخر آذر ۱۳۵۷ ـ مبارزیم مسلح زرند، به منظور هشدار به مامورین پاسگاه ژاندارمری و سایر نیروهای مسلح حکومت پهلوی، حوالی ساعت ۱ بامداد در میدان اصلی  شهر ـ  مقابل بازار وکیل ـ اقدام به تیراندازی هوایی نمودند. اقدام مذکور، مردم ـ و حتی خود بنده (مؤلف) را به میدان و خیابان شاه کشاند.

     

    ـ ۲۰/۹/۱۳۵۷ ـ انقلابیون شهرستان زرند، پس از تجمع در مسجد جامع این شهر، پس از خروج از مسجد و طی نمودن مسیر بازار وکیل، خیابان شاه، چهارراه برق در خیابان فردوس، مقابل پاسگاه ژاندارمری ضمن سر دادن شعارهای انقلابی، به تظاهرات پرداختند. این تظاهرات به سرپرستی حجت‌الاسلام جعفری بود. در این روز (۲۰/۹/۱۳۵۷) انقلابیون «کوه‌بنان» اقدام به پایین کشیدن تابلوهای سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و راهنمای میدان ششم بهمن نمودند.

     

    ـ ۲۴/۹/۱۳۵۷ ـ در این روز سید علیرضا جعفری فرزند حجت‌الاسلام جعفری پس از خروج از مسجد ملک (امام خمینی) کرمان در حالی که با تعدادی از انقلابیون وارد خیابان ‌شد، مورد هدف تیراندازی نیروهای ارتش قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح ‌شد. در این واقعه «مهندس دادبین» در کرمان به شهادت رسید.

     

    ـ ۲۸/۹/۱۳۵۷ ـ در این روز روحانی اعزامی از قم به نام «سید موسوی» در مسجد جامع زرند سخنرانی و گفت: «اگر به جای او [شاه] یزید بر ما حکومت می کرد، بهتر از این خاندان بود. به دستور آیت الله خمینی سرنگونی آن را می‌خواهیم. در اسلام ولیعهد نداریم. ساواک کثیف مردم را شکنجه و بی‌ناموسی می کند و…».

     

    ـ ۱/۱۰/۱۳۵۷ ـ واحدهای کارگری زرند به صورت تعطیل و نیم تعطیل درآمدند، همچنین کارکنان ذوب‌آهن این شهر، کماکان به کارکنان متحصن کوی ذوب‌آهن کرمان می‌پیوندند.

     

     

    ـ ۶/۱۰/۱۳۵۷ ـ در این روز جلسه‌ای با شرکت فرهنگیان انقلابی در مدرسه ششم بهمن انجام گرفت و  «حمید بهرام‌پور» (فرهنگی) و سید موسوی (روحانی اعزامی از قم) در جهت حمایت از تحصن فرهنگیان

    کرمان و بر رفتن شاه و تحصن مجدد فرهنگیان زرند تأکید نمودند. همچنین در این روز یک بمب دست‌ساز در مقابل خانه «ماشاءالله مداحی» منفجر شد و چند شیشه شکست.

     

    ـ۹/۱۰/۱۳۵۷ ـ حدود ۳۰۰۰ نفر کارکنان معادن «باب نیزوی» زرند به بهانه نبودن سوخت وسایل نقلیه در شهرسازی ریگ‌آباد (اسلام‌آباد) اجتماع نمودند. حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان منطقه «پاپدانا» به کرمان عزیمت و پس از اعلام همبستگی با فرهنگیان متحصن آن شهر، به متحصنین کوی ذوب‌آهن پیوستند. در این روز کارکنان کارخانه زغال‌شویی زرند به منظور اعلام همبستگی با فرهنگیان متحصن کرمان، دست از کار کشیدند.

     

    ـ ۱۲/۱۰/۱۳۵۷ ـ در این روز عده‌ای از کارکنان مناطق مختلف ذوب‌آهن زرند، پس از انجام راهپیمایی اعتراض‌آمیز به حکومت پهلوی با چندین دستگاه اتوبوس، عازم کرمان شدند. آنان پس از پیوستن به کارکنان متحصن در کوی ذوب‌آهن کرمان، به مسجد ملک (امام خمینی فعلی) رفتند. جمعیت حاضر در مسجد و خارج از مسجد که حدود ۲۰ هزار نفر بودند، در ساعت ۳۰/۱۱ دقیقه با شعارهای کوبنده، عازم محل آموزش و پرورش کرمان شدند و در آنجا به سخن‌رانی «حسین جلال کمالی» گوش دادند.

     

    ـ ۱۳/۱۰/۱۳۵۷ ـ کارکنان ذوب آهن مناطق مختلف زرند همچنان از انجام کار خودداری و حدود ۱۰۰۰ نفر از آنان عازم کرمان گردیدند. آن‌ها بعد از پیوستن به کارکنان کوی ذوب‌آهن، به سخنان «محمدصالح عالم‌زاده» و «جلال کمالی» گوش دادند. در این تجمع کارکنان ادارات دولتی زرند هم شرکت کردند.

     

    ـ۱۶/۱۰/۱۳۵۷ ـ در این روز تحصن کارکنان ذوب‌آهن زرند و کرمان ادامه داشت. تعدادی از مبارزین از کوی ذوب‌آهن کرمان به اداره دارایی رفته و پس از اهدای دسته‌های گل به متحصنین دارایی ـ که جمعیت آن‌ها حدود ۸۰۰۰  نفر بود ـ عازم زرند گردیدند و در مراسم سخنرانی پارکینگ شهرسازی تجمع نمودند.

     

    ـ ۱۶/۱۰/۱۳۵۷ ـ حدود ۱۵۰۰۰ نفر از انقلابیون زرند، پس از تجمع در مسجد جامع با در دست داشتن عکس‌های امام خمینی (ره) از مسجد و بازار خارج و پس از طی مسیر خیابان‌های شاه (امام)، شاهرضا (شهید بهشتی)، بلوار ۱۵ خرداد، ششم بهمن (فلسطین) و چهارراه برق به راهپیمایی علیه حکومت پرداختند. انقلابیون در مسیر راهپیمایی، ساختمان در حال احداث یکی از نیروهای پاسگاه ژاندارمری را تخریب نمودند.

     

    ـ اوایل دی ماه ۱۳۵۷ ـ کمبود سوخت (بنزین، گازوئیل و نفت) باعث به وجود آمدن صف‌های طولانی گردید. در این ایام فرهنگان انقلابی به اتفاق سایر جوانان مبارز با تشکیل پایگاه‌های حفاظت از شهر، کنترل ایاب و ذهاب و همچنین به منظور ایجاد نظم، تنها پمپ بنزین وقت (جواد ذکایی) را در دست گرفتند.

     

    ـ اوایل دی ماه ۱۳۵۷ ـ تحصنن کارکنان ذوب‌آهن زرند و معادن پابدانا، باب نیزو، کارکنان کارخانه زغال‌شویی و سایر ادارات زرند و پیوستن آن‌ها به کارکنان کوی ذوب آهن در کرمان ادامه یافت.

     

    ـ اواسط دی ۱۳۵۷ ـ در این روز تجمع بزرگ‌ترین متینگ متحصنین ذوب‌آهن زرند و معادن، کارکنان دولت در محل پارکینگ ذوب‌آهن واقع در ابتدای شهرسازی شماره ۱ (ساختمان سنگ‌آهن جلال‌آباد) صورت گرفت. همچنین تعدادی از فرهنگیان کرمانی به این جمع پیوستند. در این تجمع بزرگ، تعدادی از اهالی زرند از جمله مرحوم «حسن سهرابی زرندی» (معتمد و سرشناس زرند) در محل مذکور سخنرانی نمودند.

     

    ـ اواخر دی ۱۳۵۷ ـ انقلابیون زرند، نمادهای حکومت پهلوی؛ دو تاج (فلزی) واقع در میدان پمپ بنزین (جهادسازندگی فعلی) را پایین کشیدند. اقدام فوق توسط انقلابیون زرند در میادین روستای احمدآباد و بخش یزدان آباد هم انجام گردید.

     

     

    منبع: کتاب خاطراتی از وقایع انقلاب اسلامی در زرند (مهدی سهرابی زرندی)

    « اقتباس بدون ذکر مؤلف مهدی سهرابی زرندی پیگرد قانونی دارد »

    اخبار مرتبط

    سامانه و پایگاه هر دو در سلامتی کامل هستند، طعمه ی رسانه های معاند نشویم
    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    بُرشی بر اهداف دشمن از انتشار شایعات/

    سامانه و پایگاه هر دو در سلامتی کامل هستند، طعمه ی رسانه های معاند نشویم

    نوز هم نوشتن در باره ی عملیات “وعده صادق “غرور آفرین و لذت بخش است هر آنچه هم تحلیل کنیم باز هم بخش های دیگری از این اقدام بزرگ باقی می ماند ولی آیا می توان بدون در نظر داشتن مسائل امنیتی و اصل حفاظت اطلاعات در قدرت نظامی از هر آنچه که داریم جهان را مطلع کنیم؟؟؟

    پسته‌کاران در شرایط رطوبت هوا از آبیاری و سم‌پاشی درختان خودداری کنند
    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

    پسته‌کاران در شرایط رطوبت هوا از آبیاری و سم‌پاشی درختان خودداری کنند

    با توجه به بارندگی و رطوبت هوا جهاد کشاورزی، کشاورزان را به پرهیز از آبیاری و سم‌پاشی درختان توصیه کرد.

    چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( ۱۲ توصیه کاربردی)
    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

    چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( ۱۲ توصیه کاربردی)

    چنانچه چندی است در پی تقاضای افزایش حقوق از کارفرمایتان هستید و خود را شایسته حقوق بالاتری می دانید، اما دل دل می کنید و نمی دانید چگونه این تقاضا را مطرح کنید، فقط ۸ دقیقه زمان بگذارید و با ما همراه باشید.

    بازدید مقامات قضایی زرند از زندان شهرستان / انتقال زندان به خارج از شهر ضرورت دارد
    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

    بازدید مقامات قضایی زرند از زندان شهرستان / انتقال زندان به خارج از شهر ضرورت دارد

    در راستای اجرای سند تحول و تعالی دستگاه قضایی و به جهت رسیدگی به امور مددجویان و بررسی وضعیت زندان، رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، به همراه جمعی از قضات حوزه قضایی زرند از زندان شهرستان بازدید و به درخواست ۲۰۹ نفر از زندانیان رسیدگی کردند.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    قوانین ارسال نظر

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط  مدیریت صدای زرند منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    برو بالا