زرند قدیم:

بازی های قدیم زرند

کودکان و نوجوانان قدیم زرند با انواع بازی های متنوع اوقات فراغت خود را سپری می نمودند.

صدای زرند،کودکان و نوجوانان قدیم زرند با انواع بازی های متنوع اوقات فراغت خود را سپری می نمودند.از این نوع بازی ها می توان به: سنگ بازی یا ((سنگ شیشو)) اشاره کرد.این بازی معمولا دو نفره انجام می شد، هرکدام ۵ قطعه سنگ ریزه جمع نموده و اولین نفر سنگ هایش را به روی زمین پهن می نمود و یکی از سنگ ها را بدون این که سنگ های دیگر تکان بخورد برداشته و با پرتاب به هوا بقیه سنگ ها را در مشت جمع می نمود.

 

بازی دیگر ((دستمال را پشت سر کی بندازم، کی برداره؟)) این بازی معمولا توسط دختر خانم ها انجام می شد و بدین صورت بود که دایره ای را تشکیل می دادند و یک نفر در وسط دایره دستمالی به دست گرفته و در حالی که بقیه دایره وار می گردند می گوید: دستمال پشت سر کی بندازم، کی برداره، و سپس دستمال را یک نفر به پشت سر دیگری می اندازد و اگر آن شخص متوجه نشود باید در وسط دایره، بازی را ادامه دهد.

 

چشم گیرو:

به این بازی ((قایم موشک)) هم اطلاق می شد و بدین ترتیب اجرا می گردید: قرعه به نام هرکس که می افتاد چشم هایش را می بست تا شماره ۱۰ می شمرد،در این فاصله، کودکان هرکدام در جایی پنهان می شوند. سپس به دنبال پیداکردن بقیه به جستجو می پرداخت اولین کسی را که می دید او بازی را تکرار می نمود.

 

bazi

 

اَتل متل:

این بازی معمولا در سایر شهرهای دیگر هم رایج بوده، چند کودک می نشستند و پاهایشان را دراز می کردند یکی از آنها آهسته به روی پاهای بقیه دست می زد و این شعر را می خواند:

 

اَتل مَتَل تُ توله

گاو حسن چه جوره

نه شیر داره نه پیستون

گاوش ببر هندوستان

یه زن هندی بستون

اسمش بزار عمه قزی

دور کلاش قرمزی

ها چی واچی یه پات ورچی

 

کلمه ((ورچی)) به هرکس که می رسید پاهایش را جمع می کرد و از دور مسابقه حذف می شد و بازی ادامه می یافت.

 

عمو زنجیر باف:

در این بازی بچه ها به صورت دایره ای دست ها را به هم وصل می نمودند و دایره وار می چرخیدند، یکی از آن ها می گفت: عمو زنجیر باف؟ بقیه جواب می دادند: بله، زنجیر مرا بافتی؟ بله، پشت کوه انداختی؟ بله، بابا اومده! چی چی آورده؟ نخود و کشمش! بخور و بیا! با صدای چی؟ با صدای گربه میو میو میو. و همین طور ادامه می یافت.

 

ماچلُس:

یک نفر داوطلب در حالی  که یکی از پاهایش را از زمین بلند کرده بود به صورت لی لی به دنبال بقیه که در زمین محصور خط کشی شده بودند می دوید و دستش به هرکسی که می خورد، او این عمل را تکرار می کرد و اگر از محل خط کشی هم بیرون می رفتند از بازی حذف می شدند.

 

به لحاظ این که بازی های قدیم زیاد بوده در این جا به ذکر نام بقیه بازی ها اکتفا می شود. (( خم پلی، شش خونه ای، اشکست اشکست، عاشُق بازی، گرد و بازی، کبریت بازی، از نمونه های بازی در زرند بوده لازم به ذکر است هنوز بعضی از بازی ها رایج می باشد.

 

 

منبع: کتاب از زراوند تا زرند(مهدی سهرابی زرندی)

« اقتباس بدون ذکر مؤلف مهدی سهرابی زرندی پیگرد قانونی دارد »