آیا استرس مادر می تواند موجب سقط جنین شود؟

در خلال حاملگی، سه ماهه اول، دوم و سوم هر کدام خصوصیات مهم و خاص خود را دارد و هر مرحله دارای عوامل خاص برای مادر و جنین است که می تواند تهدید کننده سلامت هر دو باشد.

SedayeZarand.IRخونریزی یا درد شکمی مهم ترین علامت در سقط جنین محسوب می‌شود.یک متخصص زنان و زایمان، گفت: استرس روحی شدید می‌تواند باعث سقط جنین شود.

به گزارش “صدای زرند“، دکتر افتخار در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از بارداری‌های شناخته شده به سقط جنین منتهی می‌شوند، افزود: در خلال حاملگی، سه ماهه اول، دوم و سوم هر کدام خصوصیات مهم و خاص خود را دارد و هر مرحله دارای عوامل خاص برای مادر و جنین است که می تواند تهدید کننده سلامت هر دو باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خونریزی یا درد شکمی مهم ترین علامت در سقط جنین محسوب می‌شود، اظهارکرد: یکی دیگر از عوامل موثر در سقط جنین بیماری‌های مزمن مانند دیابت کنترل نشده، اختلالات وراثتی در انعقاد خون، نقص‌های خود ایمنی مشخص (مانند سندروم آنتی فسفولیپید یا لوپوس)، داشتن ناهنجاری‌های مشخص رحمی یا گردن رحم ضعیف، سرخجه و بیماری‌های عفونی است.

وی ادامه داد: بیشتر سقط‌ هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد، به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین است، زمانی که سلول تخم تشکیل و تقسیم می‌شود، ممکن است اختلالاتی در تعداد یا در ساختمان کروموزوم به وجود آید که در این صورت حاملگی طبیعی نیست و بهتر این است که جنین در چنین وضعی سقط شود و ربطی هم به ژنتیک والدین ندارد.

این متخصص زنان با تاکید بر اینکه استرس روحی شدید می تواند باعث سقط جنین شود، گفت: مادرانی که برای بار اول سقط جنین داشته‌اند، زمانی که برای بار دوم باردار می‌شوند معمولا استرس شدید از سقط دوباره دارند درحالی که همین استرس عامل مهمی برای سقط جنین محسوب می‌شود.

افتخار با اشاره به اینکه پزشک برای حصول اطمینان از سقط جنین، سونوگرافی برای مادر تجویز می‌کند، اظهار کرد: اگر جنین کاملاً از رحم مادر خارج شده باشد و یا جنین قلب نداشته باشد، نیاز به کورتاژ دارد؛ اما اگر زنی دوبار پشت سر هم سابقه سقط داشته باشد، باید از نظر ژنتیکی و خونی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که این آزمایش‌ها علل دقیق سقط های او را مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر RH خون زوجین منفی است، باید دو تا سه روز بعد از سقط جنین نسبت به تزریق گلبولین RH اقدام کرد، چرا که در غیر این صورت امکان حاملگی مجدد وجود ندارد.

افتخار همچنین با بیان این مطلب که ۳ تا ۶ ماه پس از سقط، بهترین زمان برای حاملگی مجدد است، افزود: مدتی طول می‌کشد تا رحم خود را بازسازی کند و پوشش دیواره آن، قوی و سالم شود. اگر فرد از شرایط روحی و جسمی خوبی برخوردار باشد، می تواند پس از گذشت دو یا سه قاعدگی از سقط، اقدام به بارداری کند.

منبع: بوتیا پاتوق