فرهنگ زرندی

زرند شهری از شهرهای کم مانند جهان

علی بابک در یک پژوهش بسیار غنی و گسترده در حوزه کارکرد ساخت نمایی هویت صورت زبانی را برای زبان و گویش متصور می‌شود و در قالب نشانه‌های توضیحی به بررسی بیشتر واژگان در گویش زرندی می‌پردازد که بدون شک برای هر زرندی و دوستدار زرند می‌تواند بسیار دوست داشتنی باشد.

فرهنگ زرندی باب جدیدی بر گویش و نشانه‌ها و آواهای زرندی گشوده است تا همگان بر غنای فرهنگی این شهر دیرین و تاریخی صحه گذارند.

 

صدای زرند؛ مسعود لشکری: علی بابک، محقق دانشگاهی زرندی که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به تدریس و پژوهش مشغول است، آنجا هم دل در گرو سربلندی زادگاهش دارد تا نام زرند همیشه بلند آوازه باشد.

 

وی در یک پژوهش بسیار غنی و گسترده در حوزه کارکرد ساخت نمایی هویت صورت زبانی را برای زبان و گویش متصور می‌شود و در قالب نشانه‌های توضیحی به بررسی بیشتر واژگان در گویش زرندی می‌پردازد که بدون شک برای هر زرندی و دوستدار زرند می‌تواند بسیار دوست داشتنی باشد.

 

alibabak_sz65s2d01

 

علی بابک بخش عظیمی از واژگان این گویش را به ترتیب حرف الفبا در چند بخش آوایی، ساختمان  هجایی که گویش‌های محلی رفته رفته به فراموشی سپرده می‌شود؛ این فرهنگ یادآور شده تا جوانان و نوجوانان به آنچه پدران و مادران شان بدان تکلم می‌کرده و می‌کنند افتخار و آن را جزء فرهنگ شفاهی دیارشان حفظ نمایند.

 

این پژوهشگر زرندی در دو تالیف تازه خود که به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به چاپ رسیده تلاش کرده تا این میراث گران‌بها را جمع‌آوری و در اختیار نسل آینده قرار دهد  که در بخش یک آن با تالیف ۷ مقاله به بررسی بیشتر «زبان و زرند و زندگی» به شکلی هنرمندانه پرداخته است که به همه علاقمندان به زرند و گویش زرندی مطالعه این منبع ارزشمند توصیه می‌شود.

 

وی در مقدمه بخش ۱ می‌گوید: در نخستین مقاله از دو اصطلاحی که در توضیح تاریخ فرهنگی ساخته‌ام، نوشته‌ام دید گسیخته‌نگر و دید پیوسته‌نگر و سپس در گستره‌ی زبان هستی و هستی زبانی بر پایه‌ی دید پیوسته‌نگر به زبان و شناخت آن پرداخته‌ام، در مقاله دوم در توضیح گویش و ارتباط آن با لهجه و سبک، قلم زده ام.

 

مقاله‌ی سوم نگاهی‌ست گذرا به کوشش‌هایی که در پهنه‌ی گویش شناختی شده است، در جهان  و ایران. در مقاله ی چهارم کوشش در شناختن و شناساندن گویش‌ها گامی بلند دانسته شده در این راه رسیدن از زیست به زندگی و مقاله‌ی پنجم نگاهی‌ست دورادور به زرند در تاریخ زرند از شهرهای  کم مانند جهان بوده است. سرزمینی که تند بادهای سهمگین زندگی‌برانداز پیاپی نتوانسته از پا درآورد آن را و تاریخ گواهی می‌دهد که صنعت و هنر زرندی از سویی آفریقا را در دسترس داشته و از دیگر سوی کرانه‌های اروپا را در دیدرس این شهر نازنین و نازنینان به چه روزگاری گرفتار آمده است هم اکنون هر پیله‌ور دوره‌گرد از خانه رانده‌یی خواب نامی می‌بیند برای آن و هر دکان‌دار خرده‌پایی که زودتر از خواب ناخوش برمی‌خیزد اسمی رویش می‌گذارد، همین ستم بزرگی که بر زرند می‌رود.

 

انگیزه ی پدید آمدن مقاله‌ی ششم شده زرند آیا می‌تواند از این بلای سخت جان به در برد؟ امیدوارم. مقاله‌ی هفتم در شناخت هجای زرندی‌ست که هجا زیر ساخت گفتار است و به باور این نویسنده هر فرهنگ گویشی نیازمند است بدان. در شناخت فرهنگ زرندی از کدام یک می‌شد چشم پوشید. به باور من از هیچ کدام  و هم نمی‌شد چشم پوشید از آن چه خواننده را در بهره‌گیری از این فرهنگ سودمند تواند بود. هم از این رو مقدمه و متن چنان تدوین شد که هر یک بتواند مستقل از دیگری باشد و هم پیوسته -نه وابسته- به دیگری.

 

آنچه از مقدمه فرهنگ زرندی آمد عشق و علاقه این دانشی مرد زرندی بود که به شهرش و فرهنگ جاودانه‌اش عشق ورزیده و با تمام توان تلاش می‌کند تا این فرهنگ نسل به نسل منتقل و جاودانه بماند. در این مسیر مسئولین محترم فرهنگی زرند و چه بسا مسولین اجرایی بخصوص فرماندار محترم و فرهنگ‌دوستمان باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا این اثر ارزشمند که سالیان سال پژوهش و تحقیق را به همراه داشته تا به سرانجام رسد در دسترس همه کسانی که دل در گرو سربلندی این خاک زرخیز دارند قرار گیرد.

 

farhangzarandi_alibabak_sz665sd001 farhangzarandi_alibabak_sz665sd002

 

یاد داشتی از مسعود لشکری – آذرماه ۹۵

 

انتهای پیام/