صدای زرند گزارش می‌دهد:

کم‌مهری به گردشگری زرند در سایه منافع کشاورزی!

اقدامی که این روزها در زرند در حال انجام می‌باشد و شاید در مسیر «توسعه پایدار» نباشد، برداشت ماسه‌های روان در منطقه روستای دهزوئیه زرند می‌باشد. محلی که با وجود موقعیت مکانی و زیبایی که دارد به راحتی و با ورود بخش خصوصی در حال حاضر و یا در آینده، می‌تواند به محلی مناسب برای گردشگری خانواده‌های زرندی و نیز مسافرینی که از مسیر زرند به مشهد مقدس و کوهبنان سفر می‌کنند، تبدیل شود.

برای شروع این متن ابتدا صلاح را بر این می‌دانیم که توضیحاتی در مورد توسعه پایدار داشته باشیم. اولین بار که بحث «توسعه پایدار» در جهان توسط خانم باربارا وارد در سال ۱۹۷۰ مطرح شد، این موضوع در زمینه حفظ محیط زیست بود که در حقیقت جنبه‌های محیط زیستی را بیشتر مد نظر قرار می‌داد.

 

صدای زرند: شاخصه‌های «توسعه پایدار» در چهار گروه اجتماعی، اقتصادی، بنیادی و زیست‌محیطی دسته‌بندی و بررسی می‌شود. «توسعه‌ی پایدار» فرایندی است برای بدست آوردن پایداری در هر فعالیتی که نیاز به منابع و جایگزینی سریع و یکپارچه آن وجود دارد. «توسعه پایدار» در کنار رشد اقتصادی و توسعه بشری در یک جامعه یا یک اقتصاد توسعه یافته، سعی در تحصیل توسعه مستمر، ورای توسعه اقتصادی دارد.

 

پس در «توسعه پایدار» صرف نظر از توسعه‌هایی که یک جامعه می‌تواند در مسائل مختلف داشته باشد، مستمر و پایدار بودن آن نیز مدنظر است و در این مبحث نباید تنها جنبه‌های مالی توسعه آنچنان برایمان بزرگنمایی کند که آینده و آیندگان را فراموش کنیم و «صرفه مالی موقت» کنونی را به «پایداری همه‌جانبه‌ی آینده» بفروشیم.

 

اقدامی که این روزها در زرند در حال انجام می‌باشد و شاید در مسیر «توسعه پایدار» نباشد، برداشت ماسه‌های روان در منطقه روستای دهزوئیه زرند می‌باشد. محلی که با وجود موقعیت مکانی و زیبایی که دارد به راحتی و با ورود بخش خصوصی در حال حاضر و یا در آینده، می‌تواند به محلی مناسب برای گردشگری خانواده‌های زرندی و نیز مسافرینی که از مسیر زرند به مشهد مقدس و کوهبنان سفر می‌کنند، تبدیل شود.

 

این روزها بحث شن بازی و شن‌درمانی یکی از جاذبه‌های طبیعی مناسب برای گردشگری یک منطقه محسوب می‌شود. از طرفی موتورسواری روی شن‌های روان و تپه‌های ماسه‌ای از دیگر جذابیت‌هایی است که طبیعت با شرایطی که دارد می‌تواند به یک منطقه به ارمغان آورد. حال که محلی مناسب مانند منطقه‌ی دهزوئیه در زرند شرایطی را به وجود دارد که به راحتی می‌تواند به یک منطقه گردشگری از این جمله تبدیل شود، چرا باید با دیدن منافع کشاورزی، این منطقه را تخریب کنیم و آیندگان را نبینیم. نیاز کشاورزی زرند به شن‌های روان بدون شک یک موضوعی است که نمی‌توان چشم بر آن پوشید، اما آیا واقعاً این حرکتی که مخالف توسعه پایدار است تنها چاره برای حل این مشکل بوده است؟ شاید به راحتی بتوان نیاز کشاورزی زرند را به ماسه‌های بادی از جاههای دیگر تامین کرد و این منطقه را با وجود شرایطی که دارد برای تبدیل شدن به یک منطقه ژئوتوریسم مناسب برای حال و آیندگان به حال خود رها کرد.

 

پیش از این میرزایی رییس اداره منابع طبیعی شهرستان زرند در این باره به صدای زرند گفته بود: مسئول اصلی این موضوع اداره صنعت، معدن و تجارت می‌باشد و مجوزهای لازم در این زمینه را این اداره صادر می‌کند و بر اساس نیاز کشاورزی شهرستان، این محل را به عنوان معدن شن تشخیص داده‌اند و ما نیز بر اساس مجوزهایی که داریم و با بررسی محل چون در این محل پوشش گیاهی حساسی وجود ندارد، مجوزهای لازم را به آنان داده‌ایم.

 

مهندس باصره رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند نیز با بیان اینکه من نیز بارها مخالفت خود را برای برداشت شن‌ها از این منطقه به مسئولین اعلام کرده‌ام، گفت: ما با توجه به درخواستی که از سوی افراد به اداره صنعت، معدن و تجارت می‌شود و با در نظر گرفتن نیاز شهرستان مجوزهای لازم را از ۵ محل مختلف یعنی اداره منابع طبیعی، اداره محیط زیست، فرمانداری برای برررسی تبعات اجتماعی، آب منطقه‌ای و راه و شهرسازی می‌گیریم و در صورت تایید این بخش‌ها مجوز برداشت را به فرد متقاضی با در نظر گرفتن تمامی مسائل مالی، می‌دهیم.

 

ایشان گفت: ما در این زمینه یک کارگروه شن و ماسه تشکیل داده‌ایم و درخواست‌هایی که در این بخش مطرح می‌شود را در این کارگروه مطرح می‌کنیم و اگر این کارگروه درخواست را تایید کرد ما برای دادن مجوز، تاییدیه این کارگروه را به کرمان می‌فرستیم و کرمان نیز با بررسی‌های لازم اگر محل را تایید کرد این درخواست را به ادارات مختلف می‌فرستد که با استعلام‌هایی که برای این محل گرفته می‌شود، این منطقه از لحاظ قانونی مشکلی برای برداشت شن نداشته است و ما در حال حاضر و به طور همزمان مجوز برداشت ماسه بادی را برای ۸ منطقه‌ی مختلف در شهرستان با طی همین مراحل صادر نموده‌ایم.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرند افزود: برداشت ماسه بادی مربوط به امسال نیست و سال‌های زیادی و شاید بیش از ۱۵ سال است که در نقاط مختلف شهرستان و برای نیاز کشاورزی شهرستان انجام می‌شود، ولی در سال‌های گذشته برداشت‌ها اکثراً به صورت غیرمجاز بوده است اما با توجه‌ی ویژه‌ای که ما در این زمینه داشته‌ایم تمام تلاش خود را کرده‌ایم که برداشت‌های غیرمجاز کنترل شوند و این موضوع کمک زیادی به حفظ منابع طبیعی نیز می‌کند.

 

مهندس قربی، رییس اداره محیط زیست شهرستان زرند نیز در گفتگو با صدای زرند گفت: یکی از ارگان‌هایی که برای برداشت ماسه‌های بادی از آن استعلام می‌شود، اداره محیط زیست می‌باشد و ما نیز در این زمینه طبق شرایطی که باید مدنظر قرار دهیم به این نقطه مجوز برداشت داده‌ایم.

 

وی بیان داشت: یکی از شرایطی که در این زمینه باید مدنظر قرار داده شود فاصله ماسه‌های بادی با منطقه مسکونی می‌باشد که نباید فاصله ماسه‌های بادی کمتر از یک حد مشخصی به مناطق مسکونی باشد که در مورد منطقه دهزوئیه این بند رعایت شده است و برداشت این ماسه‌های عواقب زیست محیطی خاصی نیز برای منطقه مورد نظر ندارد و می‌تواند بخشی از نیاز کشاورزی شهرستان را به ماسه‌های بادی تامین کند.

 

ایشان اظهار داشت: شاید بتوان این منطقه را در قالب یک منطقه مناسب به گردشگری در نظر گرفت که در آن صورت شاید برداشت ماسه‌های بادی کار مناسبی نباشد؛ اما متاسفانه تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری برای تبدیل این منطقه به یک منطقه ژئوتوریسم و گردشگری وارد میدان نشده است که بنابراین با مصوبات و قوانینی که اداره محیط زیست دارد نمی‌توان مانع برداشت این ماسه‌ها شد.

 

رئیس اداره محیط زیست زرند افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این موضوع وارد شود و این منطقه را با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد مناسب برای گردشگری و ژئوتوریسم بداند آن وقت می‌توان مانع برداشت این ماسه‌های بادی از منطقه و حفظ شرایط منطقه شد، ولی در این حالت قانوناً این موضوع امکان‌پذیر نیست و هیچگونه ممانعت قانونی حداقل از سمت اداره محیط زیست در این زمینه وجود ندارد.

 

محمد اسلامی، مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در شهرستان زرند در این باره گفت: اتفاقاً ما در این زمینه با برهانی‌نژاد رئیس شورای اسلامی شهر زرند صحبت‌هایی داشته‌ایم و قرار شده است که به اتفاق ایشان و جمعی دیگر از افراد در منطقه حضور یابیم و منطقه را بررسی کنیم تا اگر این منطقه شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه تفریحی و گردشگری را داشته باشد اقدامات لازم برای ممانعت از برداشت ماسه‌های بادی را از این منطقه انجام دهیم و موجب حفظ این منطقه برای این منظور شویم.

 

وی گفت: ما تپه‌های شنی یزدان‌آباد را نیز داریم که ارتفاع تپه‌های آن در برخی نقاط حتی به بیش از ۱۰۰ متر هم می‌رسد. هرچند که تپه‌های شنی در منطقه یزدان‌آباد هم هنوز به ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نرسیده است اما تمام تلاش خود را تا این لحظه داشته‌ایم که مانع برداشت ماسه‌های بادی از این نقطه شویم.

 

اسلامی با تشکر از صدای زرند برای ورود به این موضوع، افزود: تپه‌های شنی در منطقه دهزوئیه هم با توجه به فاصله‌ی کمی که از راه اصلی دارند و نیز با توجه به اینکه در مسیر عبور مسافرین زیادی قرار دارند، مستعد تبدیل شدن به یک منطقه مناسب گردشگری و توریستی برای شهرستان زرند می‌باشند که با بررسی بیشتر منطقه ان‌شاءالله بتوانیم این محل را حفظ و تبدیل به یک نقطه مناسب برای گردشگری کنیم.

 

bmb_sz5sd56050df01 bmb_sz5sd56050df02 bmb_sz5sd56050df003 bmb_sz5sd56050df04

 

انتهای پیام/