حمایت مجلس از احیای شورای عالی صادرات/ درخواست احیای شورای عالی انرژی از جهانگیری

رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیر نفتی مجلس با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته بسیاری از شورا های عالی به فراموشی سپرده شده است از ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور برای احیای شورای عالی انرژی خبر داد.

رئیس فراکسیون توسعه صادرات غیر نفتی مجلس با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته بسیاری از شورا های عالی به فراموشی سپرده شده است از ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور برای احیای شورای عالی انرژی خبر داد.
 حمایت مجلس از احیای شورای عالی صادرات/ درخواست احیای شورای عالی انرژی از جهانگیری

به گزارش صدای زرند به نقل از خانه ملت،حسین امیری خامکانی با اشاره به نامه وزیر صنعت به معاون اول رئیس جمهور مبنی بر احیای احیای شورای عالی صادرات،‌ گفت: یکی از مشکلاتی که در چندسال گذشته با آن مواجه بودیم و مورد تذکر نمایندگان مجلس و کارشناسان بود، افزایش ارزش واردات نسبت به صادرات است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرکنند کشور حمایت نمی شوند، تصریح کرد: فارغ از  تاثیرات نامطلوب واردات بر تولید داخل و اشتغال، توسعه صادرات در جهت اقتصاد مقاومتی یک بحث اساسی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه لازمه افزایش اشتغال، رونق تولید داخل است، تاکید کرد: برای نجات تولید از رکود فعلی، صادرات باید افزایش یابد؛ علاوه بر عدم حمایت مالی و تسهیلاتی از صادرات است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: یکی از مشکلاتی که در چندسال اخیر وجود داشت عدم حمایت مالی دولت از صادرکنندگان و پرداخت نکردن مطالبات بخش خصوصی و پیمانکاران بود.

رئیس فراکسیون صادرات غیر نفتی مجلس تاکید کرد: اگر صادرات کشور روان بود و تولید کنندگان می توانستند بخشی از تولید خود را صادر کنند با شرایط فعلی حاکم بر تولید کشور مواجه نمی شدیم.

امیرخامکانی تصریح کرد: کارفرمای عمده پیمانکاران داخلی در بخش های مختلف نفت و گاز، برق، آب و سایر بخش ها دولت بود که در این شرایط دولت کالا و خدمات را از بخش خصوصی دریافت می کرد اما مطالبات آن ها را پرداخت نکرد که امروز شاهد انباشت مطالبات پیمانکاران و بخش خصوصی از دولت هستیم.

وی با بیان اینکه پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران و بخش خصوصی از سوی دولت، بر تولیدات صادراتی بخش خصوصی اثر منفی گذاشته است، ادامه داد: اگر شورای عالی صادرات تشکیل شود مشکلات مختلف تولیدات صادراتی کشور برطرف می شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه علاوه بر چالش هایی که صادرکنندگان با آنها مواجه هستند، کاهش تولیدات صادراتی یکی دیگر از مشکلات چرخه صادرات به دلیل سیاست های نادرست اقتصادی، بی نظمی مالی، عدم حمایت‌ها و پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران  است، گفت: این موضوع باعث تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی شده است.

امیری خامکانی با تاکید بر اینکه مشکل بروکراسی اداری یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان است که باید تسهیل شود، افزود: تحریم بانک ها نیز از مشکلاتی است که تولید کنندگان با آن مواجه هستند که شورای عالی اقتصاد باید نسبت به رفع چالش های یادشده اقدام کند.

وی افزود: احیای شوای عالی اقتصاد درخواست وزیر صنعت از معاون اول رئیس جمهور است و باید منتظر تصمیم دولت در این زمینه باشیم.

رئیس فراکسیون صادرات غیر نفتی با تاکید بر اینکه اکثریت مجلس با احیای شورای عالی صادرات موافق است، گفت: متاسفانه در چند سال گذشته بسیاری از شورای های عالی به فراموشی سپرده شده است.

درخواست احیای شورای عالی انرژی از جهانگیری

رئیس کارگروه نیرو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طی یکماه گذشته در قالب دو نامه به معاون اول رئیس جمهور خواستار احیای شورای عالی انرژی شدم.

وی با بیان اینکه چندین حکم در قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه انرژی اجرایی نشده است، افزود: سند راهبرد انرژی، طرح جامع انرژی و سیاستگذاری های حوزه انرژی از جمله احکام برنامه پنجم است که به دلیل فراموشی شدن شورای عالی انرژی اجرایی نشده است.

رئیس کارگروه نیرو کمیسیون انرژی مجلس افزود: هنوز پاسخی از سوی جهانگیری دریافت نکرده ایم.

انتهای پیام/