نشست هم اندیشی «تاریخ علم» در دانشگاه آزاد زرند برگزارشد

نشست هم اندیشی «تاریخ علم» شب گذشته با حضور جمعی از استادان و نخبگان دانشگاهی در دانشگاه آزاد زرند برگزار شد.

نشست هم اندیشی «تاریخ علم» شب گذشته با حضور جمعی از استادان و نخبگان دانشگاهی در دانشگاه آزاد زرند برگزار شد.
 نشست هم اندیشی «تاریخ علم» در دانشگاه آزاد زرند برگزارشد

به گزارش صدای زرند به نقل از خبرگزاری دانشجو، رضا کردی، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزادزرند شب گذشته در نشست هم اندیشی «تاریخ علم» که در دانشگاه آزاد زرند برگزار شد، گفت: این نشست به منظور برپایی کارگاه ها و کارگروه های تحقیق و بررسی تطبیقی متون کهن و جدید علمی برگزار شد.

 

وی با اشاره به پیشینه طرح موضوع و شکل گیری ایده ایجاد اتاق فکر در زمینه تاریح علوم از سوی مدیر تحصیلات تکمیلی افزود: عزم جدی و انگیزه لازم برای ورود به این عرصه مهم از فرهنگ ایران در همه اساتید و نخبگان  وجود دارد و خود موضوع نیز به خودی خود از جذابیت لازم برخوردار است.

 

کردی تصریح کرد: کارگروهای علوم زمین، معدن و جغرافیا، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اجتماعی، تاریخ، ادبیات و فلسفه، ریاضیات، نجوم، معماری، فیزیک و مکانیک، علوم پزشکی، شیمی و داروسازی در این زمینه تشکیل شده است.

 

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزادزرند با اشاره به امکانات و پتانسیل های معدنی موجود در منطقه زرند و شمال کرمان افزود: ابتدا در نظر داریم بررسی های نظری و عملی از مباحث زمین شناسی و معدن که جزو قدیمی ترین و کهن ترین حوزه های معدنی که از هزاران سال پیش در این منطقه فعالیت داشته انجام و شناسایی و نحوه فعالیت های معدنکاری منطقه زرند در سده ها و هزاره های گذشته به روش عینی و مشاهده ای در طی بازدید اعضای هیأت علمی از این معادن گزارش شود.

 

همچنین در این نشست  عبدالرضا جعفری صدر، استاد دانشگاه آزاد زرند با اشاره به امکانات اکوتوریستی متعدد در منطقه و ناشناخته ماندن آنها گفت: وقتی می بینیم آکادمیسین هایی از کشورهای دوردست برای انجام تحقیقات مردم شناختی، اقلیمی و جغرافیایی به ایران می آیند؛ چرا ما نباید در کشور خود چنین پروژه های تحقیقاتی را اجرا کنیم.

 

وی ره آورد دیگر این گونه نشست ها را ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت عنوان کرد و افزود: در مواردی شاهدیم که اقدام به ایجاد صنایعی در منطقه می شود که محاسبات دقیق و همه جانبه در اطراف آنها بخصوص از حیث زیست محیطی صورت نگرفته است که ارتباط صنعت و معدن می تواند به ارائه راه حل کمک شایانی کند.

 

علی امیری، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد زرند نیز در این نشست با اشاره به وجود سرباره های فراوان در اطراف مناطق معدنی قدیم که حکایت از فعالیت های معدنکاری در ادوار گذشته آن هم در ابعاد چندصدساله دارد، افزود: چگونگی راهیابی به محل کانسارها و مواد معدنی آن هم با وسایل ساده و ابتدایی آن زمان حقیقتاً کاری شگفت انگیز و معماگونه است و همچنین وجود آبراهه های زیر زمینی یا قنات ها آن هم با مهندسی دقیق و حساب شده موضوعی است که نیازمند تحقیق است.

 

وی با اشاره به وجود صدها عنوان کتاب در موضوعات گوناگون جغرافیایی، طبی، گیاه شناسی، معدن شناسی، ریاضیات، مکانیک، هندسه، اخترشناسی و کشاورزی بر جای مانده از سده های پیشین و ضرورت بازنگری دقیق و ترجمه افزود: کارگروه های مختلف، تحقیق و بررسی و نقد محتوای این آثار را به عنوان پروژه های تحقیقاتی مشترک در دستور کار خود قرار می دهند.

 

امیری خاطرنشان کرد :در این راستا می توان از توانمندی علمی دیگر واحدهای دانشگاهی استان و نیز از ظرفیت دانشجویان مبتکر و توانمند در زمینه اختراع و حتی افراد خلاقی که تحصیلات دانشگاهی ندارند بهره جست.

انتهای پیام/