صدای زرند:

آتش زدن سینما کورش زرند در دوران انقلاب اسلامی (+عکس)

از رویدادهای مهم دوران انقلاب در زرند، به آتش کشیدن سینما کورش این شهر بود. ساختمان سینما که در خیابان ششم بهمن (فلسطین فعلی) می باشد، با انگیزه ی این که این مکان مرکز اشاعه فساد و عاملی در جهت ترویج مسائل ضد شریعت مقدس اسلام است، ساعاتی بعد از نیمه شب، پس از خارج کردن نگهبان و آپاراتچی از داخل سینما، با استفاده از دو کپسول گاز آن را طعمه حریق می نمایند.

روز جمعه ۱۴ فروردین ماه ۱۳۵۷ حوالی ساعت دو بامداد، تعدادی از انقلابیون، نگهبان سینما کورش زرند واقع در خیابان ششم بهمن (فلسطین فعلی) را از خواب بیدار، پس از اخراج او از سینما، ساختمان سینمای زمستانی را با ریختن مواد آتش زا و چند کپسول گاز به آتش می کشانند. آن سینما به تلی از خاکستر مبدل می گردد.

 

به گزارش صدای زرند، از رویدادهای مهم دوران انقلاب در زرند، به آتش کشیدن سینما کورش این شهر بود. ساختمان سینما که در خیابان ششم بهمن (فلسطین فعلی) می باشد، با انگیزه ی این که این مکان مرکز اشاعه فساد و عاملی در جهت ترویج مسائل ضد شریعت مقدس اسلام است، ساعاتی بعد از نیمه شب، پس از خارج کردن نگهبان و آپاراتچی از داخل سینما، با استفاده از دو کپسول گاز آن را طعمه حریق می نمایند.

 

حاج علی اسلامی (۱) و حاج مهدی افتخاری (۲) که از جمله مبارزین فعال و پرتلاش دوران انقلاب اسلامی در زرند به شمار می آمدند، در خصوص این ماجرا، به نقل از عوامل این جریان، ماجرای آتش زدن سینما کورش زرند را این گونه بیان می کنند: « اواسط مهر ماه ۱۳۵۷ ش. تعدادی (۳) تصمیم می گیرند تا سینما را آتش بزنند.از این رو با فرا رسیدن شب، یک نفر را مأمور بررسی موقعیت سینما می کنند.

 

آن شخص با خرید بلیط، به درون سالن نمایش فیلم می رود و تماشاگران آخرین سانس را که به غیر از نگهبان، آپاراتچی، مسئول باجه و راهنما، را ۲۵ نفر برآورد نموده و به اطلاع دوستان خود که با دو کپسول گاز آماده حرکت بودند، می رساند. افراد مربوطه با توجه به تعداد تماشاگران درون سالن، آن شب را مناسب هدف خود نمی بینند، لذا کار خود را به شب موکول می کنند.

 

Enghelab Zarand sinama gorosh

 

روز بعد که مسیر راهپیمایی از خیابان ششم بهمن (سابق) و از مقابل سینما برنامه ریزی می شود، افراد مذکور از این موقعیت استفاده نموده و با حمل سنگ که در داخل لباس پنهان کرده بودند، پس از رسیدن به بانک صادرات که جنب سینما قرار دارد، با تصور این که سرمایه اصلی بانک متعلق به بهائیان است، با پرتاب سنگ شیشه های بانک را می شکنند و پس از رسیدن به سینما، پرتاب سنگ را ادامه و شیشه های آن ساختمان، به خصوص شیشه های درب ورودی سالن اصلی را فرو می ریزند.

 

آنان دقایقی بعد از نیمه شب همان روز، ۲ کپسول گاز را که قبلاً آماده کرده بودند، به سینما می برند و با پرتاب سنگ، نگهبان و آپاراتچی را که خواب بودند، بیدار و هر ۲ نفر را از سینما خارج می کنند و سپس شیر دو کپسول گاز را باز و با توجه به شیب بودن سینما، آن ها را به انتهای سالن هدایت می کنند و از فاصله ای دور، پارچه ای را آتش زده به درون سینما می اندازند. پس از اطمینان از آتش گرفتن از آن محل متواری می شوند.

 

دقایقی بعد، با صدای انفجار دو کپسول گاز، ساکنین آن حوالی مطلع و موضوع را به مأمورین آتش نشانی اطلاع می دهند، هر چند که تا رسیدن مأمورین، سینما به طور کامل طعمه آتش می گردد.» (۴)

 

 

آتش زدن سینما کورش زرند به روایت روزنامه کیهان – ۱۳۵۷/۰۱/۱۴ ش.

زرند کرمان – جمعه در زرند کرمان نزدیک ساعت دو بامداد چند نفر عناصر اخلالگر با ریختن مواد آتش زا روی پشت بام سینمای کوروش زرند ایجاد آتش سوزی کردند ولی پیش از توسعه دامه حریق آتش سوزی به وسیله ماموران آتش نشانی خاموش شد. خسارت وارد در این حادثه جزئی است. (۵)

 

 

پی نوشت:

۱- نامبرده، فرزند قنبر و برادر همسر استاد آقا سیداحمد جعفری می باشد.

۲- حاج مهدی افتخاری که قبل از انقلاب، با فامیل «خوش» از جمله مبازرین سیاسی و انقلابیون مذهبی به شمار می آمد. به نقل یکی از عوامل آتش زدن سینما کورش زرند، چنین نقل می کند: آن شب از ماده آتش زا « تینر » هم استفاده کردند. نظر به این که خانه ی ما در آن سال ( ۱۳۵۷ ) مقابل سینما بود و اتفاقاً آن شب فراموش کردیم تا درب خانه را ببندیم، تعدادی پس از آتش زدن سینما، از ترس مأمورین به خانه ی ما پناه آوردند. .( برگرفته از خاطرات شفاهی عصر شنبه ۱۳۹۰/۰۲/۰۳ )

۳- حاج محمد حسین حقیقی به روایت یکی از عوامل این جریان، «تعداد آنها را هفت تا هشت نفر شنیده است». ( برگرفته از مصاحبه تصویری جمعه ۱۳۹۰/۰۱/۱۹)

۴- برگرفته از خاطرات تصویری یک شنبه ۱۳۹۰/۰۲/۰۴.

۵- برگرفته از: انقلاب اسلامی به روایت اسناد، ج ۲۳

 

 

انتهای پیام/

منبع: کتاب انقلاب اسلامی در زرند (مهدی سهرابی زرندی)