کل اخبار زرند: 23868 اخبار امروز زرند: 9
  • تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 - April - 2024
  • ساعت :
    سالروز زلزله سال 1383 شهرستان زرند:

    زلزله سهمگین سال ۱۳۸۳ شمسی در زرند

    پس از گذشت ۱۴ ماه از زلزله مُخرب و ویرانگیر شهرستان بم( که منجرب به کشته و مجروح و بی خانمانی هزاران نفر از هم استانی های عزیزمان گردید) و سپری شدن ۲۷ سال از حادثه زلزله ۶/۲ دهم ریشتری سال ۱۳۵۶ زرند، در سپیده دم سه شنبه چهارم اسفند ماه هشتاد و سه(مطابق با ۲۲ فوریه ۲۰۰۵ میلادی و دوازدهم محرم الحرام ۱۴۲۶ هجری قمری) در ساعت ۵/۵۵ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد روز مذکور، زلزله سهمگین و مخربی به مدت ۱۱ ثانیه شهرستان زرند را به لرزه در آورد.

    به گزارش صدای زرند، شدت زلزله از طرف مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۶/۴ دهم درجه در مقیاس ریشتر اعلام گردید.این لرزه علاوه بر شهر زرند، روستاهای مناطق بهشت وحدت(تاج آباد، بهاء آباد، عبدل آباد، فتح آباد و…) در جنوب و روستاهای داهوئیه، هتکن، ریحان شهر، خانوک، گتکوئیه و… در جنوب شرقی را بشدت لرزاند.شدت زمین لرزه ها به حدّی بود که روستاهای داهوئیه و هتکن به طور کامل ویران گردیدند.

     

    باتوجه به مدت کمی که از زلزله بم گذشته بود(۱سال) و تازه بودن خاطره مصیبت و اتفاق تلخ زلزله بم، با شروع زلزله در زرند مردم با وحشت هرچه تمام سرآسیمه از ساختمان ها خارج و خود را به محل های اَمن رساندند.دقایقی بعد مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز اصلی زلزله را در جنوب شرقی شهر زرند اعلام نمود.بلافاصله عده کثیری جهت کمک و یاری رساندن به مردم این منطقه راهی روستاهای مصیبت دیده، شدند.

     

    در ساعت های اولیه، دو فروند بالگرد به منظور شناسایی مناطق زلزله زده و حمل مجروحین به کارگرفته شد و پس از مشاهده وضعیت و درک عمق فاجعه تعداد بیشتری از چرخ بال ها به یاری مجروحین و انتقال  آن ها به شهرهای کرمان، رفسنجان و سایر شهرهای هم جوار استان به عملیات امداد پرداختند. در ساعات اولیه صبح نیروهای مردمی و خودجوش شهرهای: زرند، رفسنجان، کرمان به کمک مصیبت دیدگان شتافتند و طی روز های بعد اهالی و گروهای امداد از استان ها: هرمزگان، قم، خراسان جنوبی، تهران، اصفهان، سیستان بلوچستان و سازمان امداد و نجات کشور، راور، کوهبنان و سایر شهرها جهت یاری رساندن به زلزله زدگان و بیرون آوردن اجساد به این منطقه عزیمت نمودند.

     

    در ساعت های اولیه روز حادثه در خیابان ها و معابر عمومی شهر زرند، از کسانی که وسیله نقلیه داشتند، جهت امداد رسانی و کمک به آسیب دیدگان و اعزام به روستاهای تخریب شده به خصوص داهوئیه دعوت بعمل آمد و عده ای مجددا راهی آن روستاها شدند.

     

    نیروهای سپاه پاسداران، هلال احمر و نیروی انتظامی جهت انتقال مجروحین و ایجاد نظم به روستای داهوئیه عزیمت نمدند.علاوه بر حمل مجروحین توسط بالگردها، قطار و آمبولانس های اعزامی از شهرهای کرمان، یزد، سیستان بلوچستان نیز به این کار می پرداختند.

     

    بارش باران در شهرستان زرند و روستاهای زلزله زده، عملیات امداد رسانی و آوار برداری و بیرون آوردن اجساد را از زیر خروارها خاک با مشکل روبرو کرده بود. ریزش برف و کولاک و مه و رانش زمین و بند امدن و ایجاد شکاف در جاده هتکن باعث گردید تا عزیمت و امداد رسانی به آن روستا به تعویق بیفتد. با بازشدن جاده مذکور بار دیگر در پی پس لرزه ها کوه ریزش نموده و مانع تردد و عزیمت امدادگران به هتکن(که مرکز اصلی زلزله به شمار به شمار می رفت) گردیده بود.

     

    این زمین لرزه شهرستان زرند، علاوه بر تلفات سنگین در روستاهای داهوئیه، هتکتن، بهاءآباد، رحان شهر و…، در خود شهر زرند نیز تعدادی کشته به جا گذاشت.در بین کشته شدگان شهرستان زرند تعدادی مهاجر افغانی نیز وجود داشت.زلزله و پس لرزه های آن در روستاهای اطراف نیز ۲۰ کشته و تعدادی مجروح داشت.منازل شهر زرند و روستاهای اطراف راور، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیدند، در مجموع از ۳۰۰ روستای اطراف زرند، ۱۴۰ روستا تحت تأثیر زلزله واقع شدند طبق آخرین آمار(که توسط مسئولان اعلام گردید) تعداد کشته شدگان ۶۱۲ نفر و ۱۴۱۲ نفر مجروح بوده است.

     

    تخریب ۸۰۰۰ خانه روستائی و توزیع چادر

     

    روز بعد از وقوع زلزله (چهارشنبه ۸۳/۱۲/۵) حجت السلام موسوی لاری وزیر وقت کشور، به روستای داهوئیه عزیمت و تخریب هشت هزار خانه روستایی و خسارات وارده به نقاط روستایی و تأسیسات زیر بنایی شهرستان را بالغ بر هفتاد میلیارد تومان اعلام نمود.وی همچنین از تخریب ۵۰روستا، به میزان ۲۰ تا صددرصد خبرداد.

     

    زلزله علاوه برساختمان های شهر زرند، به نیروگاه برق شهرستان زرندخسارتی وارد و براساس نظر مهندس محمدرضا حیدری (مدیرعامل شرکت تولید برق زرند) میزان خسارات نیروگاه، ششصد میلیون تومان برآورد گردیده است.

     

    حدود ۱۲ ساعت بعد از وقوع زلزله، از طریق هلال اهمر به کسانی که منازل آنها آسیب جدّی دیده بود – در منطقه بهشت وحدت – چادر توزع گردید.به اهالی زرند و روستا های اطراف نیز به علت آسیب دیدن ساختمان ها و احتمال ریزش ساختمان ها در اثر پس لرزه ها، در روز شنبه(۸۳/۱۲/۸) چادر داده شد. آن دسته از اهالی شهر زرند که مکانی مناسب در خانه نداشتند، چادر خود را در پارک ها، فضای سبز، خیابان ها، و(حتی با مسدودنمودن) کوچه های عریض به پا نمودند.بر اساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تعداد پس لرزه ها تا روز جمعه ۸۳/۱۱/۷ (۴ روز بعد) ۴۹ بار بوده است.

     

    رئیس جمهور در میان زلزله زدگان زرند

     

    حجت السلام محمد خاتمی رئیس جمهور وقت در روز شنبه ۸۳/۱۲/۸ ( پنج روز بعد از حادثه) با اتفاق تنی چند از مسئولان، از جمله: آقای مجید انصاری( معاون رئیس جمهور و عضو تشخیص مصلحت نظام) به روستاهای داهوئیه و ریحان شهر عزیمت نمودند و در جوار امام زاده سید سلطان ابراهیم که در اثر زلزله تخریب گشته بود، به دلجویی مصیبت دیدگان داهوئیه پرداختند. پس از بازدید رئیس جمهور از روستاهای مذکور، از مجروحین زمین لرزه نیز در بیمارستان امام علی((ع)) شهر زرند عیادت نمود.رئیس جمهور در پایان سفر در کنفرانس خبری که در فرمانداری شهر برگزار گردید، شرکت نموده و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

     

    اعلام همدردی سران داخل و خارج از کشور

     

    تعدادی از سران کشور، همچنین رهبران و روسای جمهور کشور های دیگر، پیام های تسلیت و اظهار همدری خود را در خصوص زلزله زرند به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ارسال داشتند.

     

    پیام های مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله شاهرودی، آقای حدادعادل(رئیس مجلس)، کوفی عنان(دبیر کل سازمان ملل و ارسال کمک هایی از ژاپن، عربستان، الجزایر به زلزله زدگان زرند از جمله خبر های مهمی بود که در پی زلزله زرند روی داد.

     

    زلزله شهرستان زرند بازتاب گسترده ای نیز در رسانه های خارجی بع خصوص مطبوعات به همراه داشت، خبرگزاری((رویترز)) و روزنامه ((نیوزلندهرالد)) و اکثر روزنامه های خارجی مبسوطی از زمین لرزه های اخیر شهرستان زرند منتشر نمودند.

     

    zelzele83 1

    zelzele83 2

    zelzele83 3

    zelzele83 4

    zelzele83 5

    zelzele83 6

     

    برگرفته از کتاب زراوند تا زرند (مهدی سهرابی زرندی)

    « اقتباس بدون ذکر مؤلف مهدی سهرابی زرندی پیگرد قانونی دارد »

     

    انتهای پیام/

    اخبار مرتبط

    تعطیلی کلیه مدارس شهرستان زرند/ تعطیلی آموزش حضوری برخی از مدارس استان کرمان به علت بارش باران و برف
    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    صدای زرند؛

    تعطیلی کلیه مدارس شهرستان زرند/ تعطیلی آموزش حضوری برخی از مدارس استان کرمان به علت بارش باران و برف

    رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: آموزش حضوری برخی از مدارس استان کرمان به علت بارش باران و برف شدید و آبگرفتگی معابر فردا دوشنبه هفتم بهمن تعطیل و آموزش از طریق فضای مجازی پیگیری می شود.

    سود سهام عدالت متوفیان اسفند ماه واریز می‌شود
    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی:

    سود سهام عدالت متوفیان اسفند ماه واریز می‌شود

    معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به آخرین اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اشاره و اعلام کرد: اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت وراث حداکثر تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب وراث پرداخت خواهد شد.

    پسته ایرانی به اتحادیه اوراسیا رسید
    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    مهم ترین کالاهای مبادله شده بین ایران و اوراسیا؛

    پسته ایرانی به اتحادیه اوراسیا رسید

    داده های منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می دهد پسته با پوست تازه بیشترین سهم در بین محصولاتی صادراتی ایران به اتحادیه اوراسیا در ۸ ماه امسال را داشته است. براساس داده های اعلام شده ارزش پسته صادراتی در مدت زمان مورد بررسی ۷۸ میلیون دلار بوده است...

    دو شعر با مضمون “خدا” از شاعران زرندی
    ۹ آبان ۱۴۰۲

    دو شعر با مضمون “خدا” از شاعران زرندی

    دو تن از نویسندگان و شاعران زرندی، شعرهایی با مضمون خدا سروده اند که در ادامه آورده می‌شود.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

    ارسال دیدگاه

    ×

    از ارسال دیدگاه مطمئن هستید؟

    قوانین ارسال نظر

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط  مدیریت صدای زرند منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    برو بالا