دردنامه‌ای برای نویسندگان‌ زرند

از شوی فرهنگی تا پایتخت کتاب

نیکوست متولیان فرهنگ با همان جدیت که برای کسب پایتختی کتاب تلاش کردند برای هموار شدن مشکلات نویسندگان شهرمان بکوشند، تا اگر بعد از سال‌ها پایتخت کتاب شدیم حقیقتی باشد که لااقل نویسندگان شهرمان باور کنند که این امتیاز یک “شو”ی‌ فرهنگی نیست!

صدای زرند؛ حسن‌ضیاءالدینی: ماراتون انتخاب پایتخت کتاب با چند ماه رقابت بین چند شهر به پایان و در سومین سال برگزاری، شهر بوشهر روبان پایان این رقابت را برید و پایتخت کتاب را از آن خود کرد. زرند هم با تمام تلاش‌های پیدا و پنهان و بسیج امکانات همراه با ۴ شهر دیگر لوح تقدیر دریافت کرد.

 

BayetakhtKetab SZ54421sd5002ریئس اداره ارشاد زرند در پست اینستاگرامی خود نوشت: «دریافت لوح تقدیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح یادبود بنیاد ملی یونسکو برای زرند شهر خلاق در ترویج کتابخوانی افتخار بزرگی بود… زرند در رقابت با ۱۰۳ شهر بزرگ و کوچک کشور به جمع ۵ نامزد نهایی پایتخت کتاب کشور راه یافت و پس از بوشهر لقب جدیدی را از آن خود کرد». هرچند پیشتر خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – گزارش داد: لوح تقدیر ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو در بخش روستاهای دوستدار کتاب به روستای شمسی از شهرستان اشکذر یزد اهدا شد و به عنوان شهر خلاق در ترویج کتابخوانی، لوح ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو به شهرکرد، کاشان، اوز و زرند رسید.

 

از نگاه نگارنده این سطور، خیر این رقابت سر زبان افتادن زخم‌های پنهان‌ فرهنگی زرند بود؛ مهدیه‌اسدی‌جرجافکی (نویسنده) در اوایل مطرح شدن این موضوع در صدای زرند نوشت: «…نداشتن مرکز معتبر دانشگاهی با وجود اینکه سال‌ها شهری دانشگاهی به حساب می‌آید. دانشجو باید برای خرید یک کتاب رنج سفر به کرمان بر خود حمل نماید و یا هستند دوستانی که اقدام به ارائه‌ی مجانی آثارشان نمودند و… حال چه رخ داده که «نامزد پایتخت کتاب» شده؟ امری غیرقابل باور! شاید این آرزو زمانی، آنهم به شرط اینکه والدین جوان از بدو تولد فرزندان در گوش‌شان نام کتاب را هجی کنند و با مطالعه دمخورشان کنند و این ایده‌ی بدیع نسل به نسل منتقل شود، شاید یک قرن و نیم دیگر، زرند بتواند پایتخت کتاب بشود»

 

کانال تلگرامی صبح زرند عکس‌هایی از شاعر شهرمان اکبر ایرانمنش به تصویر کشید و پیوست آن نوشت: زرند نامزد پایتخت ‌کتاب می‌شود اما در پی بی‌توجهی مسئولین شهرستان به نویسندگان و عدم حمایت از آنان، شاهد دستفروشی کتاب‌های شاعر و نویسنده بزرگ شهرمان  توسط خودش در نمازجمعه می‌شویم!

 

ناگفته پیداست اولین ثمره کتاب را باید نویسنده آن بچیند ولی طنز مطلب این است در زرند انگار مولف و نویسنده اگر تصدیق (گواهینامه) دست فروش را بعد از نائل شدن به کسوت نویسندگی اخذ کند می‌تواند محصول قلم خود را بچیند! دستفروشی نویسندگان و شاعران شهرمان در نماز جمعه گواه این ادعاست.

 

نیکوست متولیان فرهنگ با همان جدیت که برای کسب پایتختی کتاب تلاش کردند برای هموار شدن مشکلات نویسندگان شهرمان بکوشند، تا اگر بعد از سال‌ها پایتخت کتاب شدیم حقیقتی باشد که لااقل نویسندگان شهرمان باور کنند که این امتیاز یک “شو”ی‌ فرهنگی نیست!

 

انتهای پیام/