تحلیلی بر اثرات کم رنگ بودن اخبار پارلمان شهری

چوبِ بی‌خبری بر تن شورای اسلامی شهر زرند

به زعم نگارنده این سطور و بسیاری از صاحبان قلم و رسانه‌ها بزرگترین چالش شورای شهر چهارم زرند نداشتن روابط عمومی قوی بوده است؛ هرچند با ریاست مهدی برهانی‌نژاد این خلا تا حدودی پر شده است اما خیلی از دستاوردهای شورا را دیگران با حضور فعال خود در رسانه‌ها و صد البته غفلت شورا مصادره کرده‌اند!

حسن‌ضیاءالدینی؛ صدای زرند؛ پیش از این صدای زرند با این توضیح در کانال خود یک نظرسنجی کار کرد که: در صورتیکه تمامی اعضای شورای اسلامی شهر زرند در پنجمین دوره‌ی این انتخابات کاندیدا شوند به چند نفر از آن‌ها رای خواهید داد؟ که نتایج قابل تاملی داشت. از ۱۱۶۰ نفری که‌ در این نظرسنجی شرکت کرده بودند ۹۴۴نفر گزینه هیچ‌کدام را انتخاب کردند که معادل ۸۱درصد شرکت‌کنندگان می‌باشد. ۸درصد به یک نفر، ۳درصد به هفت نفر، به چهار، پنج و شش نفر ۲درصد شرکت‌کنندگان رای دادند، یک درصد شرکت کنندگان هم به ۳نفر رای دادند.

 

HassanZiaadiniدکتر مجتبی لشکربلوکی در مورد افکار عمومی می‌نویسد: ما انسان‌ها دوست داریم که در طرف برنده باشیم. به طور کلی ما هنگامی  متوجه شویم (یا به ما القا شود) که افراد زیادی به دیدگاهی معتقدند یا به پدیده‌ای تمایل دارند، احتمال اینکه بدون تحلیل و تفکر آن را بپذیریم، بسیار افزایش می‌یابد. به این حالت، اثر «ارابه موسیقی» گویند. این استاد دانشگاه درباره‌ی ارابه موسیقی می‌گوید: در سال ۱۸۴۸ یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دلقکی را استخدام کرد تا ارابه‌هایی را در شهر به حرکت در بیاورد که موسیقی پخش می‌کرد. این نوآوری در جذب مخاطب، بسیار مؤثر واقع شد. این نوع موفقیت بعدها به «پیروزی با روش ارابه موسیقی» خوانده شد.

 

نگارنده، این نقل قول‌ را آورد تا بگوید حداقل دستاورد این نظرسنجی تفهیم این مسئله برای بخشی از شهروندان است که امیدی به رای‌آوری اعضای شورا فعلی نیستند!

 

رای‌آوری شورا شهر چهارم در دور پنجم محال نیست ولی با توجه به جو حاکم اگر بخواهند عضویتشان در دور پنجم ادامه یابد باید تلاشی مضاعف را به منصه ظهور رسانند.

 

نباید فراموش کرد با توجه به اتمسفر سیاسی فعلی خیلی از افراد و شخصیت‌ها پا در رکاب رقابت‌های شورا شهر خواهند گذاشت و این خود به خود آراء قبلی این اعضا را خرد خواهد کرد و با کاهش اعضا از ۹نفر به ۷نفر از همین حالا باید شاهد پیاده شدن ۲نفر آن‌ها از واگن پنجم شورا بود!

 

اعضای فعلی شورای باید قبل از اینکه بخواهند اسب انتخاباتی خود را زین کنند نباید فراموش کنند املای نوشته‌ای دارند که مطمئناً مثل تمام نوشته‌های مسئولان و پا به گود مدیریت شده‌ها، بدون غلط نیست!

 

به زعم نگارنده این سطور و بسیاری از صاحبان قلم و رسانه‌ها بزرگترین چالش شورای شهر چهارم زرند نداشتن روابط عمومی قوی بوده است؛ هرچند با ریاست مهدی برهانی‌نژاد این خلا تا حدودی پر شده است اما خیلی از دستاوردهای شورا را دیگران با حضور فعال خود در رسانه‌ها و صد البته غفلت شورا مصادره کرده‌اند!

 

روابط عمومی‌ها حکم پیشانی هر سازمان و اداره می‌باشند. اگر از اکثر شهروندان زرند سوال کنیم شورا شهر چه کارها و مصوباتی داشته‌ می‌گویند: نمی‌دانیم. ندانستنی که محصول نخواندن و یا نشنیدن است. اگر پارلمان شهر روابط عمومی فعالی داشت و حداقل یک گزارش چند خطی از جلسات شورا در فضای مجازی ارائه می‌کرد حداقل از ۲۵۰ جلسه شورا چهارم ۱۰۰ – ماهیانه۲ خبر – گزارش به سمع و نظر شهروندان می‌رسید، مطمئناً شورا امروز وضعیت بهتری داشت!

 

وقتی در فضای مجازی و چاپی خبرهایی از کارهای انجام شده توسط نماینده مردم در مجلس، فرماندار، شهردار، میراث فرهنگی و… وجود دارد مسلم است وقتی خبری از شورای شهر نباشد، اگر شورا شهر خیلی خوب هم عمل کرده و مصوبات استاندار و منطقی هم تصویب کرده باشد، متهم به کم کاری می‌شود. شورایی که به گفته‌ی برهانی‌نژاد در سه و نیم سال گذشته ۲۵۰ جلسه داشته است!

 

برهانی‌نژاد در جلسه پرسش و پاسخی که با اصحاب رسانه داشت به نکته ظریفی اشاره کرد که قابل تامل است. ریئس شورا گفت:‌ «شورای چهارم شجاعت استیضاح مهندس عرب‌نژاد را که خودش انتخاب کرده بود را در پرونده کاری خود دارد و اگر امروز معتقدیم شهرداری خوب عمل می‌کند نتیجه آن استیضاح و آمدن فرد دیگر است!»

 

منتخب اوُل شهروندان زرند در دفاع از شورا می‌گوید: شورای سوم با آنکه دوره‌اش بیش از ۶سال طول کشید ۲۳۶ جلسه داشت ولی شورای چهارم با آنکه سه و نیم سال از عمرش می‌گذرد ۲۵۰ جلسه (ماهیانه تقریبا ۶ نشست) داشته که نشان‌دهندی فعال بودن شورا است.

 

تحلیل نگارنده از چرایی نداشتن روابط عمومی قوی در شورا این است که اگر این کار صورت می‌گرفت بعضی اعضا روی خط خبری گُل می‌کردند و تعدادی در حاشیه قرار می‌گرفتند که به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آمد!

 

نکته: تیم استیل آذین با آنکه بهترین فوتبالیست‌های کشور را داشت هرگز نتوانست نتیجه مطلوبی کسب کند و از لیگ برتر سقوط کرد؛ چون بازیکنان خودشان را بالاتر از این می‌دیدند که بخواهند پاس‌گل و یا در خط دفاع بازی کنند؛ اعضای تیم حسین هدایتی خودشان را در قد و قواره‌ی فوروارد (گلزن) می‌دیدند، اما نکته جالب اینکه کمترین گل را این تیم در لیگ برتر زد و در رده‌بندی آخر شد!!

 

انتهای پیام/