صدای زرند گزارش می‌دهد

سوهان زرند، شیرینی سنتی با هزاران خاصیت

تنوع و گوناگونی سوغات کرمان بحدی است که هر مسافری با هر توان مالی و با هر علاقه و ذائقه ای می تواند از یک یا چند نوع آن بهره مند گردد، سوهان زرند یکی از شیرینی های سنتی و مخصوص استان است که شهرت بسیار دارد و در سال جاری به ثبت ملی رسیده است.

تنوع و گوناگونی سوغات کرمان بحدی است که هر مسافری با هر توان مالی و با هر علاقه و ذائقه ای می تواند از یک یا چند نوع آن بهره مند گردد، سوهان زرند یکی از شیرینی های سنتی و مخصوص استان است که شهرت بسیار دارد و در سال جاری به ثبت ملی رسیده است.

sohan zarandi

به گزارش صدای زرند، اصولاً مردم زرند از دیرباز در پختن انواع حلوا و تهیه سوهان و شیرینی های محلی دیگر شهرت داشته اند، ماده اصلی سوهان زرند که درمقایسه باسوهان قمی بسیارتردتر و ظریفتر است،  آرد سِن (همان آردجوانه گندم) است که به صورت لایه بسیارنازک عرضه می شود.

خانم “عبدللهی” که سالهاست مبادرت به پخت انواع شیرینی می کند می گوید: ازجمله کسانی که دریک قرن گذشته ازنظرپخت سوهان محلی شهرت داشتند، می توان به همسر مرحوم آقا میرزا جعفری ومرحومه کبری معروف به کبری خیاط، همسر مرحوم نصرالله مشرفی ومرحوم غلامحسین برهانی کارمی کردند، اشاره کرد.

وی ادامه می دهد: از افراد دیگری که سوهان آنها معروف و زبانزده خاص و عام بوده مرحومه حاجیه طاهره همسر حاج آقا حسن زاده بوده است.

عبداللهی می گوید: تاریخ دقیقی از بنیان گذار اصلی پخت سوهان زرند در دست نیست. آن طوری که معمرین به خاطر دارند، پخت سوهان و شیرینی جات محلی در ایام قدیم هم رواج داشته و معمولا در آن زمان اکثرا در ایام نوروز اقدام به پخت می نموده اند.

وی ادامه می دهد: اولین شخصی که در زرند اقدام به تهیه شیرینی بازاری نمود، مرحوم محمد خیرخواه معروف به محمد قناد بود. آن مرحوم علاوه بر پختن شیرینی جات مرغوب، آب نبات های خوشمزه ای نیز درست می کرده است.

عبداللهی می افزاید: در سال ۱۳۷۶ شمسی آقای ابوترابی با ایجاد کارگاهی در خیابان شهید بهشتی زرند با نام نگین زرند اقدام به پخت سوهان محلی و شیرینی جات محلی نمود. نامبرده با عرضه سوغات این شهر به سایر شهرهای کشور نام زرند را در همه جا بر سر زبانها انداخت.

وی در خصوص طرز تهیه سوهان زرندی می گوید: ماده اصلی این شیرینی جوانه گندم که همان سِمِنو است و به صورت لایه بسیارنازک عرضه می شود. از مواد دیگر این سوهان می توان به شکر، هل، آرد سفید و زعفران اشاره کرد.

خانم عبداللهی می گوید: این شیرینی کاملا به صورت سنتی پخت می شود. آرد‌ها را با هم مخلوط کرده و کمی به آن آب اضافه کرده  تا روان شوند. سپس روی حرارت قرار داده و هم زده تا خامی آرد گرفته شود. شکر را اضافه کرده و مرتبا هم میزنیم .بعد از نیم ساعت، روغن را اضافه کرده و مجددا هم زده تا سفت شود. زعفران و هل افزوده و کمی مخلوط کرده و  سپس به اندازه یک گردو از مواد برداشته و روی یک تخته با وردنه باز میکنیم تا نازک شود.

عبداللهی گفت: سوهان زرند در انواع ورقه ای، کنجدی، ورقه ای پسته ای و هلی، لقمه ی نارگیلی ،کنجدی و سوهان عسلی تهیه می شود.

ارزش غذایی سوهان

“محمدی” کارشناس ارشد تغذیه جلوگیری از پیری زودرس، از کار افتادگی پیش از موعد اندام های بدن، موثر در رشد کودک وکاهش سوء تغذیه به علت داشتن پروئتین کامل را ازخواص  این سوهان برشمرد.

وی گفت: در سوهان زرندی از روغن به هیچ عنوان استفاده نمی شود و این باعث ماندگاری بیشترسوهان است و روغن داخل این شیرینی ازخود جوانه گندم است  ،  روغنی که در دانه گندم وجود دارد در حین جوانه زدن به صورت اسید چرب در آمده و قابل هضم می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: جوانه گندم جزء آن دسته از مواد غذایی است که متاسفانه خانواده‌ها به میزان کافی از آن استفاده نمی‌کنند.این درحالی است که جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری برای بدن مانند ویتامینA است.

وی گفت : در هر ۱۰۰ گرم از جوانه گندم ۳۶۷ کالری انرژی، ۷۳ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم پروتئین،‌۳ گرم چربی، ۵۴ میلی گرم کلسیم، ۶۱۱ میلی گرم فسفر، ۶.۹ میلی گرم آهن، ۶۷۱ میلی گرم پتاسیم و ۱.۸ گرم فیبر وجود دارد.

محمدی افزود: ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می شود از سوی دیگر مصرف جوانه گندم خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کاهش می‌دهد. ویتامین B1 موجود در جوانه گندم نیز، برای تعادل سیستم عصبی ضروری است.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد : همچنین جوانه گندم در رفع بی‌خوابی، بروز یائسگی زودرس، اختلالات قلبی و دیابت هم می‌تواند مفید و مؤثر باشد سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم ، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است. همچنین کسانی که از یبوست ، خستگی و بی حالی ، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می برند، باید از این ماده غذایی کمک بگیرند.

وی می افزاید: سوهان  زرند به دلیل تهیه شدن از آرد جوانه گندم سرشار از ویتامین های گروه B  می باشد، در سنین مختلف، مردان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از زنان به پروتئین و ویتامین های ب۶ ، ب۱۲ ، آ و اسید فولیک و املاح کلسیم، فسفر، روی و ید نیاز دارند. اما در خصوص زنان باردار و خانم های شیرده، بالاترین نیازهای غذایی، در نظر گرفته شده و حتی در مواردی از مقدار مصرف مردان نیز به مراتب بیشتر است.

محمدی ادامه می دهد: در سنین بالا به علت تحرک کمتر، نیاز بدن به انرژی کاسته شده، ولی درمقابل نیاز به ویتامین ها ، املاح و پروتئین افزایش می یابد. با مصرف جوانه های مختلف می توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین های ب را به بدن برسانید. توجه به این موضوع که تامین ویتامین های ث و ای، بتاکاروتن و سلنیوم می تواند از اکسیداسیون چربی ها در بدن جلوگیری کند و نیز تأمین منیزیم می تواند فشار خون را کنترل نماید، به نقش مهم جوانه ها و گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه بیشتر پی می بریم.

 

به گزارش صدای زرند، صبح روز پنج شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۵ جشنواره ثبت ملی سوهان زرندی و رونمایی از تمبر ملی زرند با حضور جمعی از مسئولین استانی و کشوری و مردم در روستای احمدآباد زرند برگزار شد.

 

انتهای پیام/

ایسنا

 

مطالب مرتبط:

جشنواره ثبت ملی سوهان زرندی برگزار شد

 

عکس/ جشنواره ثبت ملی سوهان زرندی برگزار شد