صدای زرند گزارش می‌دهد

آداب و رسوم زرندی‌ها در ایام سال نو

مردم شهرستان زرند در روزهای پایانی سال ۹۵ خود را برای لحظه تحویل سال نو آماده و با چیدن سفره هفت سین به استقبال سال جدید رفتند.

صدای زرند از آداب و رسوم زرندی‌ها در ایام سال نو گزارش می‌دهد.

bhesht zahra zarand 95 01

به گزارش صدای زرند، مردم شهرستان زرند در روزهای پایانی سال ۹۵ خود را برای لحظه تحویل سال نو آماده  و با چیدن سفره هفت سین به استقبال سال جدید رفتند.

 

بزرگ‌ترهای خانواده قبل از تحویل سال نو خریدهای سفره هفت سین را انجام می‌دهند و فضای خانه را برای یک دورهمی صمیمی و خانوادگی مهیا می‌سازند و همه در خانه مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها جمع می‌شوند و کنار هم بودن خانواده در لحظه تحویل سال رسم زیبایی است که مردم هنوز به آن اهمیت می‌دهند و این نماد همبستگی را همچنان حفظ کرده‌اند.

 

شماری از شهروندان در لحظه تحویل سال و برخی نیز بعد از تحویل سال جدید به بهشت زهرا رفتند و یاد کسانی که سال‌های گذشته در لحظه تحویل سال در کنار آنها بوده‌اند را گرامی داشتند یکی از کارهای خوب و معنوی مردم مؤمن و شهیدپرور این دیار در روز اول نوروز حضور بر مزار شهدا گرانقدر است که با این عزیزان تجدید میثاق کرده و با خانواده این عزیزان دیدار کردند.

 

در این دیار زمان تحویل سال همه اهل خانه همدیگر را در آغوش می‌گیرند و سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند، بعد از گفتن تبریک بزرگترها به کوچکترها وجه نقد عیدی می‌دهند.

 

بعد از سال تحویل مردم با یک الویت ویژه به خانه بستگان درجه یک، همسایگان، و دوستان می‌روند تا این بهار نوروز را تبریک و شادی خود را تقسیم ‌کنند.

 

این دید و بازدیدها و عیدی دادن‌ها و عیدی گرفتن تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد و برای مهمانان ویژه خود سبزی پلو و ماهی تدارک می‌بینند.

 

خانه تکانی، کاشتن گل و گیاه، خرید لباس نو به ویژه برای فرزندان، تهیه شیرینی خانگی، جمع کردن وسایل کهنه و فرسوده و … از جمله برنامه‌های مردم این شهرستان برای استقبال از بهار طبیعت و سال نو است.

 

همچنین در شهرستان زرند، عروس و دامادهایی که عید اول داشته باشند، بزرگ‌ترها به دیدن آنها می‌روند.

 

 

bhesht zahra zarand 95 03

bhesht zahra zarand 95 02

 

انتهای پیام/