دکتر الهام اسدی:

مصرف داروها در ماه مبارک رمضان

قبل از اقدام به روزه داری، در مورد اقدام به روزه داری و نحوه مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید و بدون مشورت پزشک اقدام به قطع دارو، تغییر تعداد دفعات مصرف دارو و تغییر فاصله زمانی بین مصرف داروها نکنید.

صدای زرند – دکتر الهام اسدی: قبل از اقدام به روزه داری، در مورد اقدام به روزه داری و نحوه مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید و بدون مشورت پزشک اقدام به قطع دارو، تغییر تعداد دفعات مصرف دارو و تغییر فاصله زمانی بین مصرف داروها نکنید.

 

Daro22222 56456

 

در مورد داروهایی که بهتر است بعد از غذا مصرف شوند در صورت مصرف دارو بعد از سحری احتمال بروز عوارض گوارشی نسبت به مصرف دارو بعد از افطار بیشتر است.

 

در مورد داروهایی که بهتر است با معده خالی مصرف شوند بهتر است ۱ ساعت قبل از سحری یا ۳ ساعت بعد از افطار مصرف شوند.

 

در مورد افراد دیابتی هر چند روزه داری در مورد برخی افراد بنا به نظر پزشک معالج می تواند مفید باشد ولی تغییر خودسرانه دوز مصرفی دارو و رژیم غذایی می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

بیماران دیابتی باید قبل از ماه رمضان از نظر سطح قند خون، چربی خون، فشار خون تحت بررسی پزشکی قرار گیرند.

 

همه افراد دیابتی در صورت افت قند خون زیر ۶۰ و یا در صورت افت قند خون زیر ۷۰ در ساعات اولیه روز و داشتن علائم افت قند خون و همینطور افزایش قند خون بالای ۳۰۰ باید روزه خود را باز کنند.

 

از آنجا که مصرف کافی آب و مایعات نقش مهمی در دفع دارو دارد لازم است دقت شود در فاصله بین افطار تا سحر حجم کافی از آب و مایعات به بدن روزه دار برسد.

 

با توجه به افزایش طول روزه داری در سال های اخیر و دهیدره شدن بدن (از دست رفتن آب بدن) باید این نکته توسط خانم ها رعایت شود که به هیچ عنوان از داروهای مانند LD و HD برای به تعویق انداختن سیکل قاعدگی استفاده نکنند زیرا باعث افزایش خطر ایجاد لخته در جریان خون می شود.

 

اظهار نظر در مورد ابطال روزه در صورت مصرف دارو از طریق راه های مختلف نیاز به نظر مراجع تقلید دارد ولی به طور کلی راههای زیر روزه را ابطال نمی کند:

 

– آمپول های با تزریق زیر پوستی، عضلانی، مفصلی یا وریدی به استثنای تغذیه از راه وریدی، سرم و آمپول های تقویتی

– شیاف ها و پمادهای مقعدی

– قطره های چشم و گوش و بینی به شرطی که دارو به حلق نرسد

– تمامی مواردی که از طریق پوست جذب بدن می شوند مثل: کرم ها و پمادها

– شیاف ها، محلول های واژینال و کرمهای واژینال

 

انتهای پیام/