رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند:

هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان زرند گزارش نشده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان زرند گزارش نشده است.

به گزارش صدای زرند، حسن لطفعلی‌پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند اظهار داشت: بیماری CCHF یا تب کریمه کنگو یکی از بیماری‎های ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که اگر در انسان زود تشخیص داده نشود، منجر به مرگ می‌شود.

 

karime kongo

 

وی افزود: به دلیل اینکه این بیماری در دام علائم مشخصی ندارد، تشخیص در آن بسیار مشکل بوده و تنها راه برای مصون بودن از بیماری رعایت اقدامات بهداشتی برای جامعه انسانی و به ویژه افراد در معرض خطر و نیز اقدامات پیشگیری توسط دامداران است.

 

لطفعلی‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه عامل انتقال بیماری در دام و حتی انسان کنه است به تمام آحاد جامعه، دامداران و به ویژه افرادی که مستقیماً در معرض خطر این بیماری هستند، توصیه می‌شود، نسبت به تهیه سموم مورد تائید از داروخانه‎های دامپزشکی اقدام و جایگاه و بدن دام‎های خود را به صورت دوره‌ای سمپاشی کنند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند ادامه داد: باید افرادی که در کشتارگاه‌های دام فعالیت می‌کنند، علاوه بر رعایت مسائل بهداشت فردی مانند استفاده از دستکش، لباس کار و عینک از رفتارهای پرخطر از جمله گذاشتن چاقوی ذبح در دهان و مصرف فرآورده‌های خام اکیداً پرهیز کنند.

 

وی بیان داشت: با توجه به اینکه ویروس این بیماری می‌تواند از طریق ترشحات دام بیمار و حتی گوشت و سایر آلایش‌های خوراکی به انسان منتقل شود، تمام مصرف‌کنندگان باید قبل از هرگونه تماس با گوشت آن را در دمای صفر تا چهار درجه «دمای یخچال» به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگهداری کنند تا عامل بیماری تا حد زیادی ازبین برود.

 

لطفعلی‌پور با اعلام این خبر که تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان زرند گزارش نشده است، عنوان کرد: برای جلوگیری از سرایت این بیماری مهلک مصرف‌کنندگان باید گوشت را به صورت کامل طبخ کنند.

 

انتهای پیام/فارس