رئیس مرکز بهداشت زرند:

تب کریمه کنگو در زرند مشاهده نشده است/ روش پیشگیری از انتقال ویروس

رئیس مرکز بهداشت زرند گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در زرند مشاهده نشده است.

به گزارش صدای زرند، ماشاالله عربپور رئیس مرکز بهداشت زرند درباره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  گفت: این بیماری به این دلیل کریمه کنگو نام گذاری شده است که برای اولین بار در کشور کنگو این بیماری شناسایی شده است و بیماری مشترک بین انسان و دام است.

 

ماشاالله عربپور رئیس مرکز بهداشت زرند

 

وی افزود: این بیماری به صورت ناگهانی شروع می شود  و عامل بیماری یک نوع ویروس است و مخزن این بیماری هم کنه است از جنس هیالوما و ویروس را از طریق تخم خود به نسل بعدی انتقال می دهد.

 

وی درباره ناقل این بیماری اظهار داشت:این بیماری در کنه و مهره دارانی مانند دام،سگ،جوندگان،جوجه تیغی مشاهده شده است و پرندگان هم به صورت غیر مستقیم در این مسئله دخالت دارند.

 

وی درباره علائم تب کریمه کنگو خاطر نشان کرد: پس از گزش کنه، دوره کمون معمولاً یک تا سه روز است و حداکثر به ۹ روز می‌رسد و علائم خونریزی نیز حدود ۱ تا ۷ روز طول می‌کشد و شامل تب،ضعف،سردرد شدید،لرزش،درد شدید در ناحیه شکم و کمر،حالت های بی اشتهایی و حالت تهوع و استفراغ از علائمی است که بیماری دارد.

 

وی ادامه داد: مرحله خونریزی در مخاط و پوست بیشتر دیده شده است و سایر پدیده های خونریزی مانند خون ریزی بینی و لسه ها در این بیماری دیده می شود.

 

وی درباره راه های پیشگیری از این بیماری تصریح کرد:حفاظت فردی هنگام کار با غذاهایی که امکان وجود کنه است مانند دام داری ها و اگر در کار ذبح دام دخالت دارند باید از چاقویی که مبتلا به خون دام هست به هیچ عنوان داخل دهنشان نکنند و گوشتی که در خانه گرفته می شود باید حتما این گوشت را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال نگه دارند و این کار باعث از بین بردن ویروس می شود و از مواد خام دامی از جمله جگر یا گوشت به صورت خام به هیچ عنوان استفاده نکنند.

 

وی ابراز داشت: اگر چنان چه که افرادی دچار این شدند که کنه گزششان داده است یعنی دیدند کنه باعث گزششان شده است از کندن کنه با دست خودداری کنند و حتما برای این کار از وازلین و مواد روغنی استفاده کنند که خودش باعث می شود کنه از بدنشان جدا شود تا پخش شدن خون بدن این ها باعث انتقال بیماری نشود و در مواردی که مشکوک هستند به افراد حتما از لوازم ایمنی استفاده کنند از جمله دستکش،ماسک و سایر مسائل ایمنی که هست استفاده بشود و بهترین راه مقابله با آن رعایت اصول اولیه بهداشتی و پیشگیری است.

 

وی یادآور شد: ما باید حتما در دام داری ها و قصابی ها بهداشت فردی را رعایت کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

 

وی درباره اینکه  هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو از مراکز بهداشت شهرستان زرند گزارش نشده است گفت: ما در سال گذشته تنها یک مورد مشکوک غیربومی داشتیم که تایید نهایی نشد و امسال هم هنوز هیچ موردی در شهرستان زرند مشاهده نشده است.

 

وی بیان داشت: دامی که خریداری می شود زیر نظر دامپزشکی باشد و دام های قاچاقی که از کشور های شرقی وارد کشور می شوند باعث انتقال این بیماری می شوند خریداری نشود و حتما از مکان های تایید شده خریداری شود و ذبح آن نیز زیر نظر اداره دامپزشکی باشد چون که هیچ علائمی از این بیماری در دام مشخص نیست.

 

وی درباره اینکه در استان کرمان تب کریمه کنگو مشاهده نشده است توضیح داد: این بیماری در سال های گذشته در کشور داشته ایم و حتی کادر درمانی و پزشکی هم به دلیل مواردی که بوده است درگیر این بیماری شده اند و از طریق خون این بیماری انتقال پیدا می کند.

 

انتهای پیام/