صدای زرند:

حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد

در پی انتشار مجموعه‌ی «بلدیه و دارالشورای زراوند»، مراسم رونمایی از این اثر با حضور بیش از ۵ هزار نفر از اهالی زرند، امام جمعه، شهردار، رییس و اعضای شورای شهر و برخی از مسئولین شهر در آخرین شب جشن‌های دهه‌ی کرامت که در محوطه شهربازی زرند برگزار گردید، به منظور اطلاع بیشتر از این اثر، و نگاهی تحلیلی به اقدامات مدیران شهری و شورای شهر، به ویژه اقدامات دو سه سال اخیر این دو نهاد مردمی، مصاحبه‌ای با آقای مهدی سهرابی زرندی (مؤلف اثر) انجام گردیده که در ادامه اورده شده است.

در پی انتشار مجموعه‌ی «بلدیه و دارالشورای زراوند»، مراسم رونمایی از این اثر با حضور بیش از ۵ هزار نفر از اهالی زرند، امام جمعه، شهردار، رییس و اعضای شورای شهر و برخی از مسئولین شهر در آخرین شب جشن‌های دهه‌ی کرامت که در محوطه شهربازی زرند برگزار گردید، به منظور اطلاع بیشتر از این اثر، و نگاهی تحلیلی به اقدامات مدیران شهری و شورای شهر، به ویژه اقدامات دو سه سال اخیر این دو نهاد مردمی، مصاحبه‌ای با آقای مهدی سهرابی زرندی (مؤلف اثر) انجام گردیده که در ادامه اورده شده است.

 

sohrabi3

به گزارش صدای زرند، در پی انتشار مجموعه‌ی «بلدیه و دارالشورای زراوند»، مراسم رونمایی از این اثر با حضور بیش از ۵ هزار نفر از اهالی زرند، امام جمعه، شهردار، رییس و اعضای شورای شهر و برخی از مسئولین شهر در آخرین شب جشن‌های دهه‌ی کرامت که در محوطه شهربازی زرند برگزار گردید، به منظور اطلاع بیشتر از این اثر، و نگاهی تحلیلی به اقدامات مدیران شهری و شورای شهر، به ویژه اقدامات دو سه سال اخیر این دو نهاد مردمی، مصاحبه‌ای با آقای مهدی سهرابی زرندی (مؤلف اثر) انجام گردیده که در ذیل آمده است:

 

س – آقای سهرابی ضمن عرض خسته نباشید و تبریک به جناب عالی، کارکنان شهرداری، شورای شهر و علاقه‌مندان به پیشرفت و تاریخ زرند، لطفاً در ابتدا بفرمایید، تحقیق و پژوهش و تدوین آثاری در حوزه تاریخی در ارتقاء فرهنگ مردم چه تاثیری دارد؟

 

ج – بی‌شک مطالعه در ارتقای سطح دانش و معلومات افراد، حرف اول را می‌زند. از طرفی آن روایت مشهور که هر کتابی، ارزش یک بار خواندن را دارد؛ همگی دلالت بر اهمیت مطالعه است. اما در خصوص کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ منتشر می‌شود، به دلیل عبرت‌آموزی از رفتار نیک و زشت گذشتگان، مسئله مهم‌تر است. تحلیل و فهم از اعمال پدر و اجدادمان، گویی مشاوره با گذشتگان است؛ این که اقدامات مثمر ثمر آنان را دریافته و به کار بست و از اشتباهات و کج اندیشی گذشتگان، عبرت گرفته و از تکرار آن جلوگیری نمود. این مهم می‌تواند در همه ابعاد زندگی کاربرد داشته باشد، حتی از کتاب تاریخ شهرداری و شورای شهر زرند. آشنایی با عملکرد شهرداران و مسئولان گذشته‌ی شهر زرند، می‌تواند مسئولان فعلی و آینده را در اجرای برنامه‌‌ها و طرح‌های خود یاری نماید.

 

س – آیا شخصاً تصمیم به انتخاب و نگارش این موضوع گرفتید یا پیشنهاد دیگران بود؟

 

ج – در حقیقت، پیشنهاد اولیه از سوی آقای حاج علی شفیعی، شهردار اواخر دهه‌ی ۸۰ بود. ایشان که علاقه زیادی به مسایل تاریخی به ویژه زرند دارشتند، عامل اصلی و مشوق تدوین این اثر بودند. در ضمن، تشویق‌ها و پیگیری مستمر وی باعث شد تا در سال ۱۳۷۸ مجموعه آماده چاپ گردید. حتی مکاتباتی در زمینه انتشار نیز صورت گرفت، اما به دلایلی که مردم زرند می‌دانند پس از رفتن ایشان از زرند، شهرداری و شورای شهر دستخوش رویدادهایی نه چندان خوشایند گردید، که در نهایت منجر به رکود گردید. به یاد تعبیر دلسوزانه یکی از اعضای چهارمین دوره و پنجمین دوره شورای شهر افتادم که در ارتباط با بی ثباتی و نا کارآمدی شهرداری و شورای اسلامی شهر (قبل از شهریور ۱۳۹۴) در جریان تبلیغات انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در کلیپی کوتاه، دلسوزانه و قابل تامل گفته بود: «… شاید شانس و اقبال مردم زرند به خواب رفته است». به همین دلیل و دلایل دیگر چاپ مجموعه به فراموشی سپرده شد.

 

س – ممکن است علت ۸ سال تاخیر چاپ مجموعه که ظاهراً مدت زیادی است، توضیح بدهید؟

 

ج _ بدون مقدمه باید بگویم در بین مسئولین و مدیران اجرایی و فرهنگی زرند به ویژه در سال‌های اخیر، نه تنها در خصوص این کتاب، بلکه ظاهراً و به طور کلی، به مقوله‌ی تاریخ این شهر، علاقه‌ای نبود. به تعبیری، سیاست و نگاه‌های متفاوتی داشته و دارند. همان طور که در بخش«سخنی با خوانندگان از صفحه ۱۱ تا ۱۶ و نیز پاورقی صفحه ۱۹۳» این اثر آورده‌ام؛ دیدگاه‌ها و سیاست اعتقادی و رفتاری در بین برخی از مسئولین نسبت به تاریخ زرند رضایت بخش، و بر اساس بعضی قرائن و شواهد، برخی مسئولین، کلاً بی اعتنایی و نامانوس بودن با موضوعات تاریخی این شهر را به اثبات رسانده‌اند. البته باید عرض کنم مورد اخیر در بین برخی از مسئولین زرند که خوشبختانه و یا متاسفانه محلی هم هستند، بیشتر به چشم می‌خورد. مدیران سابق شهرداری و شورای اسلامی اگر به تعهد شهرداری (قرارداد ۸۷) عمل می‌کردند، این مجموعه سال‌ها قبل به چاپ می‌رسید و شاید تجدید چاپ نیز می‌شد.

 

س – چه عواملی باعث شد بعد از ۸ سال مجموعه چاپ شود؟

 

ج – همان طور که عرض کردم، به قول معروف «قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری»، خوشبختانه با انتصاب مهندس محمدی به شهرداری زرند و تاکید و پیگیری ایشان به بازنگری و تحقیق و پژوهش کلی و مجدد به خصوص تغییر و تحولات، وقایع و رویداد‌ها در ۸ سال گذشته و به روز رساندن مجموعه که حدود یک سال به طول انجامید. از طرف دیگر به دنبال انتصاب حاج مهدی برهانی به ریاست شورای شهر و تاکید این دو برادر دلسوز که ارزش کار را دریافته بودند، و تلاش بی وقفه این حقیر، خوشبختانه مجموعه پس از سال‌ها وقفه، به مرحله چاپ رسید.لازم می‌دانم به صراحت عرض کنم که شاید یکی از با ارزش‌ترین، مفیدترین و بزرگ‌ترین اقدام فرهنگی در طول تاریخ شهرداری و شورای شهر زرند، همانا چاپ این مجموعه باشد. به هر تقدیر، این مهم در این دوره و به نام مدیر شهری و مدیر شورای وقت شهر، رقم خورد.

 

س – از مجموعه بگویید و مردم در کجا باید آن را تهیه کنند.

 

ج – مجموعه در ۴۱۶ صفحه و دارای ۵ فصل می‌باشد که با بهترین کیفیت (دارای جلد سخت، زرکوب و کاور گلاسه زیبا) در تهران چاپ گردیده است. قیمت متعارف و قانونی آن ۴۳ هزار تومان بود که به پیشنهاد مهندس محمدی و حاج مهدی برهانی در راستای کمک به شهروندان و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، با کسر مبلغ ۸ هزار تومان، به بهای ۳۵ هزارتومان تقلیل یافته و شهروندان عزیز می‌توانند از روز شنبه ۲۱ مرداد مجموعه را از کتاب فروشی دانش واقع در خیابان فلسطین ابتیاع فرمایند.

 

س – آیا کتاب‌های تاریخی دیگری هم در حال تدوین دارید؟

 

ج – کاری که از سال ۱۳۹۱ شروع نموده‌ام و ان شاءالله تا پایان سال به اتمام خواهد رسید، تکمیل و انتشار چاپ دوم مجموعه‌ی «از زراوند تا زرند» است که بعد از ۱۱ سال از انتشار آن، اینک با تهیه اسناد و موضوعات جدید تاریخی می‌باشد. در اصل تمام هم و غم و تلاش خودم را جهت پربارتر شدن چاپ دوم این مجموعه به کار بسته‌ و امیدوارم که انتشار مجدد این مجموعه با اضافات و اصلاحاتی که انجام شده است، مورد استقبال و رضایت مردم فهیم زرند قرار گیرد.

 

س – چه انتظاری از مسئولین دارید؟

 

ج – در اصل مسئولین زرند، خودشان باید به نویسندگان به ویژه محققین محلی توجه و عنایت داشته باشند. ضمن بها دادن به ارزش کارهای فرهنگی این قشر، به طروق مختلف، براساس تدوین موضوعات مختلف، از محققین، حمایت و تقدیر نمایند. یا به طریقی موانع و محدودیت‌های آنان را برطرف و مسیر راه تحقیق را هموار نمایند. تا محقق با خاطری آسوده و بدون دغدغه به امور پژوهشی خویش بپردازد. البته با صحبت‌های انجام شده، خوشبختانه شهردار و رییس شورای شهر وقت با قولی که داده‌اند، از دیگر پژوهش‌های حقیر حمایت کنند. امید دارم چاپ دوم از زراوند تا زرند، راوی گوشه‌هایی از تاریخ و فرهنگ پر افتخار زراوند کهن باشد.

 

س – در پایان به عنوان شهروندی دلسوز، مطلع و بی طرف که سال‌ها به اقدامات و فعالیت‌های شهرداری و شورای اسلامی زرند اشراف کامل دارید، عملکرد سال‌های اخیر مدیران شهرداری و شورای شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

ج – به قول معروف، آن چه عیان است چه حاجت به بیان است. با توجه به روندی که مردم زرند در سه سال گذشته شاهد بودند، بعد از انتصاب مهندس محمدی به شهرداری زرند، و به رغم مشکلات و بدهی‌های سرسام‌آور و افسار گسیخته شهرداری، موتور متحرک پیشرفت و عمران شهر در دو سه سال اخیر گرم شده و ان شاءالله آماده حرکت است. البته مردم نباید انتظار معجزه داشته باشند که یک شبه تمام مشکلات بر طرف شود. مسولین شهرداری و شورای اسلامی به خوبی می‌دانند که شهر تشنه عمران و آبادی است. رسیدن به چنین هدفی، در ابتدا، اتحاد، وحدت، همدلی و در اصل یک پارچه بودن، سه خانواده‌ی شورای شهر، شهردار و مجموعه شهرداری و همکاری مسئولین شهر را می‌طلبد. حمایت قاطع تمامی اعضای محترم پنجمین دوره شورای شهر از شهردار متنخب شورا، با کنار گذاشتن سلایق و احیاناً خدای نکرده کوته فکری، می‌تواند عامل مهمی در شتاب گرفتن عرصه عمران و سازندگی زرند باشد. در قرآن کریم آمده است: «یدالله مع الجماعه»؛ دست خدا با جماعت است. خوشبختانه از ویژگی‌های قابل تحسین مردم صبور و خون‌گرم زرند، دیدن نیمه پر لیوان است. نتیجه کارها را خوب ارزیابی می‌کنند و هرگز نواقص و مشکلات اندک را ملاک قرار نمی‌دهند و از آنان پیراهن عثمان نمی‌سازنند. در مجموع، خوش بین هستند و به پیشرفت و توسعه زرند امیدوارند. به طور مثال اقدامات آقای مهندس محمدی در انجام کارهای عمرانی عقب افتاده و نیمه تمام، ایجاد روحیه سر زندگی و نشاط در جامعه با برپایی راهپیمایی همگانی و برگزاری جشن‌های دهه‌ی کرامت و … توانسته تا اندازه‌ای خمودگی و بی انگیزگی را برطرف کند. شهربازی این شهر که سال‌ها تعطیل و متروکه شده بود، با پیگیری شهردار، با تعویض بخشی از تجهیزات و … بعد از چندین سال وقفه، مجددا محل تفریح اهالی گردیده است. شاید باور نکنید در آخرین شب جشن دهه‌ی کرامت که به شهربازی رفته بودم، صدای خنده و شادی کودکان معصوم زرندی که در تاب قو بودند، از لحظات خوب زندگی من بود. آری، مردم انتظار دارند تا ان شاءالله در چهار سال پیش رو شاهد اقدامات چشمگیری از شهرداری و شورای شهر باشند. مسئولین بدانند که مردم زرند اقدامات مدیران را به خوبی رصد می‌کنند و به خاطر می‌سپارند. و در نهایت آنچه می‌ماند به قول مهندس محمدی؛
حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد زمانه را سند و دفتر و دیوانی است.

 

انتهای پیام/