با این روشها با سفیدشدن موهایتان بجنگید

ا زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و نگرش مثبت، به طور قطع می‌توانید روند سفید شدن موها را به تعویق بیندازید. میوه «آملا» (amla) یا نوعی «انگور هندی» در جلوگیری از نازک شدن و سفید شدن زودهنگام موها بسیار مؤثر است

SedayeZarand.IRسفید شدن مو پدیده‌ای است که نمی‌توان آن را متوقف کرد. با کاهش تولید ملانین توسط ریشه‌های مو، موها رنگ خود را از دست می‌دهند و به تدریج به رنگ سفید یا خاکستری درمی‌آیند. راه‌حل نهایی این است که موهای خود را رنگ کنید.

صدای زرند: با تمام این احوال، با زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و نگرش مثبت، به طور قطع می‌توانید روند سفید شدن موها را به تعویق بیندازید. نکات زیر شما را قادر می‌سازند تا مشکلات سفید شدن موها را کاهش دهید.

۱- پیاده‌روی با پای برهنه:
پیاده‌روی در صبح برای سلامت کلی بدن و همچنین موها بسیار مفید است. پیاده‌روی در اوایل صبح و با پای برهنه روی چمن خیس مانع بروز موهای سفید می‌شود.

۲- آب‌میوه‌های تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید:
سبزیجات تازه و آب‌میوه را به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های گازدار مانند قند تصفیه شده و نوشابه در رژیم غذایی خود بگنجانید. آب میوه‌هایی از قبیل هویج، کاهو و یونجه بسیار مفید هستند. مصرف روزانه آب هویج، سلامت موهای شما را حفظ می‌کند و از سفید شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. نوشیدن آب جوانه گندم نیز به کاهش موهای سفید کمک می‌کند.

۳- مصرف ویتامین‌ها را افزایش دهید:
همان‌طور که پیش از این اشاره شد، سفید شدن موها می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ در رژیم غذایی شما باشد. بنابراین، برای مبارزه با مشکل سفید شدن موها، افزایش مصرف غذاهایی سرشار از ویتامین‌های A و B امری اجتناب‌ناپذیر است. همچنین باید مصرف سبزیجات سبز تیره و میوه‌های زرد رنگ را افزایش دهید. برای تأمین ویتامین B مورد نیاز بدن، باید سبزیجات برگ سبز، موز، گوجه‌فرنگی، گل کلم، ماست، مخمر، جگر و حبوبات مصرف کنید. ویتامین B در گوشت، فرآورده‌های لبنی و تخم‌مرغ نیز یافت می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید به مصرف مکمل‌های ویتامین B روی آورید.

۴- مصرف غذاهای یددار را بیشتر کنید:
مواد غذایی سرشار از ید به جلوگیری از سفید شدن موها کمک می‌کنند. ماهی حاوی مقدار زیادی ید می‌باشد. علاوه بر این، موز و هویج نیز حاوی مقداری ید هستند. برای افزایش مصرف ید می‌توانید نمک دریا را با نمک یددار خوراکی جایگزین کنید.

۵- آملا مصرف کنید:
میوه «آملا» (amla) یا نوعی «انگور هندی» در جلوگیری از نازک شدن و سفید شدن زودهنگام موها بسیار مؤثر است. از این رو، آن را می‌توان به چندین روش برای جلوگیری از سفید شدن موها مورد استفاده قرار داد. خمیری را که از میوه آملای له شده و آبلیمو درست می‌شود، روی موهای سفید مالید تا دوباره مشکی شوند. همچنین می‌توانید موهایتان را با روغن آملا ماساژ دهید تا آن را به طور طبیعی مشکی کنید. ماساژ موها با مخلوط آب آملا با روغن بادام و آبلیمو به مبارزه با سفید شدن موها کمک می‌کند. سفید شدن زودهنگام موها ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد مواد شیمیایی در شامپوها و نرم‌کننده‌ها باشد. خیساندن میوه آملا در آب به مدت یک شب به عنوان نرم‌کننده‌ای خوب برای جلوگیری از سفید شدن موها عمل می‌کند و می‌توانید پس از شستشو، موهای خود را با آن آب‌کشی کنید. سعی کنید تا حد ممکن میوه آملا مصرف کنید.

۶- موهایتان را حنا بگیرید:
«حنا» گیاهی است که از زمان‌های قدیم در هند مورد استفاده قرار می‌گرفته و نرم‌کننده‌ای بسیار مؤثر است. حنا کردن موها یک ساعت پیش از استحمام در معکوس کردن روند سفید شدن موها تأثیر بالایی دارد. علاوه بر این، حنا موهای شما را تقویت کرده و مانع سفید شدن، نازک شدن و موخوره زدن آن‌ها می‌شود.

۷- از گیاهان و ادویه‌جات استفاده کنید:
گیاهان و ادویه‌جات خاص همچون فلفل سیاه، زیره سیاه، برگ‌های کاری و زنجبیل در جلوگیری از سفید شدن موها مؤثر هستند. گیاهانی همچون «براهمی» (Brahmi) و «شیکاکای» (shikakai) از زمان‌های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و به حفظ رنگ مو کمک می‌کنند. برگ‌های کاری نیز در مبارزه با از بین رفتن موها مؤثر هستند. بنابراین، به طور مرتب در غذاهای خود از برگ‌های کاری استفاده کنید. این برگ‌ها حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی هستند که موهای شما را تقویت و شاداب می‌کنند. همچنین می‌توانید برگ‌های کاری را در آب نارگیل بجوشانید و این ترکیب را به موهای خود بمالید. این کار برای جلوگیری از بروز موهای سفید مؤثر است. با این حال، از مصرف بیش از حد ادویه‌جات خودداری کنید، چرا که ممکن است موهای شما را خاکستری کند. سایر گیاهان، از قبیل مریم‌گلی، رزماری، هلو، گزنه و باباآدم نیز در جلوگیری از سفید شدن موها مفید هستند.

۸- آلوئه‌ورا مصرف کنید:
«آلوئه‌ورا» برای موها بسیار مفید است. موهایتان را با مخلوطی از آلوئه‌ورا، روغن جوانه گندم و شیر نارگیل، در تسریع رشد موها کمک کرده و با یکنواخت‌سازی سطح pH پوست سر پاکسازی منافذ، شوره سر را کاهش می‌دهد. پس از این کار، موها را آب‌کشی کرده و مثل همیشه با شامپو شستشو دهید.

۹- موهای خود را چرب کنید:
چرب کردن موها برای داشتن موهایی سالم و نیز جلوگیری از سفید شدن آن‌ها بسیار ضروری است. آغشته کردن مو به ترکیبی از روغن نارگیل یا روغن بادام با آبلیمو روشی سنتی برای جلوگیری از بروز موهای سفید است. خوردن کنجد و یا مالیدن روغن کنجد به موها به جلوگیری از سفید شدن موها کمک می‌کند. روغن کنجد به طور سنتی در جنوب هند مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آنجا ترکیبی از مقادیر مساوی روغن کنجد و آب هویج و نصف آن مقدار، پودر دانه شنبلیله به مدت ۲۱ روز در معرض نور خورشید نگه می‌داشتند. سپس آن را به پوست سر، ریش و سبیل می‌مالیدند تا از سفید شدن موها جلوگیری شود.

۱۰- مصرف مواد معدنی را افزایش دهید:
مواد معدنی برای عملکرد صحیح بدن بسیار ضروری هستند. همه ما از اهمیت ملانین در رنگ دادن به موها مطلع هستیم. کاهش ملانین را می‌توان ناشی از کمبود ماده معدنی مس دانست. بنابراین، داشتن رژیم غذایی متعادل با مقادیر کافی مس به منظور فعال نگه داشتن تولید ملانین امری ضروری است. تیروزیناز، یک آنزیم حاوی مس است که تیروزین را به ملانین تبدیل می‌کند. مس را می‌توان از طریق جگر گوساله، قارچ، خردل، اسفناج، بادمجان، مارچوبه، نعنا، سیب‌زمینی، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، تخمه آفتابگردان، کلم پیچ، زنجبیل و غیره به دست آورد. روی نیز ماده‌ای ضروری است و می‌توان آن را در گوشت قرمز، سبزیجات سبز و مرغ به دست آورد. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از: گوشت گاو، برگه زردآلوی، تخم مرغ، جعفری، گندم و دانه آفتابگردان.

۱۱- از درمان‌های خانگی استفاده کنید:
درمان‌های خانگی راه‌حلی ثابت برای مقابله با مشکل سفید شدن موها می‌باشد. ریشه موهایتان را با چای سیاه ماساژ دهید و پس از یک ساعت بشویید. این کار به تیره کردن موهای کمک می‌کند. همچنین می‌توانید ضمادی متشکل از پودر حنا، شنبلیله، آب نعناع، قهوه، ماست و آب ریحان تهیه کرده و هفته‌ای یک بار پیش از شستشوی موها با شامپو به مدت ۳ ساعت به موهای خود بمالید.

۱۲- از استرس بیش از حد دوری کنید:
استرس راهحل هیچ مشکلی نیست. بلکه، مشکلات سفید شدن زودهنگام موها را نیز به همراه دارد. بنابراین، به هر قیمتی که شده باید از استرس زیاد دوری کرد. سعی کنید آرام باشید و با نفسهای عمیق و مدیتیشن، تنش و اضطراب را از خود دور کنید.

۱۳- عادات ناسالم را کنار بگذارید:
عادات ناسالم همچون نوشیدن مشروبات الکلی و سیگار کشیدن میتواند باعث سفید شدن موها و همچنین مشکلات دیگری در سلامت بدن شود. از این رو، بهترین راه، دوری کردن از آن‌ها و حفظ روش زندگی سالم میباشد.

منبع: عرش نیوز