رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند:

حراست از سرمایه دامی و حفظ بهداشت عمومی جامعه از وظایف حساس دامپزشکی می باشد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند ضمن اشاره به اهم وظایف دامپزشکی گفت: حفظ و حراست از سرمایه دامی از طریق مبارزه و پیشگیر ی از بیماری های دامی و حفظ بهداشت و سلامت جامعه انسانی از طریق مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر تولید و توزیع فراورده ای خام دامی از وظایف اصلی پیش قراولان سلامت جامعه می باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند ضمن اشاره به اهم وظایف دامپزشکی گفت: حفظ و حراست از سرمایه دامی از طریق مبارزه و پیشگیر ی از بیماری های دامی و حفظ بهداشت و سلامت جامعه انسانی از طریق مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر تولید و توزیع فراورده ای خام دامی از وظایف اصلی پیش قراولان سلامت جامعه می باشد.

 

Hasan Lotfalipour 94


به گزارش صدای زرند، در آستانه فرارسیدن ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی حس لطفعلی پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند ضمن اشاره به اهم وظایف دامپزشکی اظهار داشت: حفظ و حراست از سرمایه دامی از طریق مبارزه و پیشگیر ی از بیماری های دامی و حفظ بهداشت و سلامت جامعه انسانی از طریق مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر تولید و توزیع فراورده ای خام دامی از وظایف اصلی پیش قراولان سلامت جامعه می باشد.

 

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده از سوی جوامع بین المللی از حدود ۱۸۰۰ عامل بیماری شامل ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و… بیش از ۵۰ درصدآنها از دام به انسان منتقل می شود که میتوان به بیماری هایی مانند : تب مالت، تب کریمه کنگو ، سل، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هاری ، سیاه زخم و … اشاره نمود.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند تصریح کرد: بدلیل افزایش روز افزون جوامع بشری و نیاز مبرم آن به تامین پروتئین که نقش اساسی در سلامت و نگهداری بدن انسان را ایفاد می کند و همچنین استفاده از سایر محصولات و فراورده های دامی مانند پوست ، مو، پر، کود، استخوان و … که در جای جای زندگی بشری مشهود است از بالشتی که زیر سر می گذاریم تا کفش و البسه ای که بر تن داریم می توان حساسیت موضوع کیفیت و سالم بودن این محصولات را دریابیم .

 

وی اضافه کرد: بر این اساس باید اذعان داشت که دامپزشکی در خط مقدم حراست از سلامت دام و تولیدات دامی که به مصرف جامعه می رسد قرار دارند.

 

لطفعلی پور با اشاره به این موضوع که فعالیت های انجام شده سهم بزرگی در توسعه پایدار اقتصادی کشور دارد اعلام کرد: با توجه به اینکه بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت تولیدی در کشور صنعت دامپروری می باشد، علاوه بر بالا بردن سهم تولید در این مقوله بایستی کیفیت تولیدات بویژه پروتئین های دامی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر ماکیان ، تخم مرغ ، شیر و لبنیات و… در سطح سالم و بهداشتی به بازرا مصرف عرضه گردد که دامپزشکی در این بخش نیز ضمن تامین امنیت غذایی از طریق نظارت مستمر بر تولید محصولات دامی نقش گسترده ای در پویایی صنعت دام و طیور کشور ایفاد می نماید.

 

وی در ادامه اعلام کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان زرند در طول سال جمعیت دام و طیور شهرستان متشکل از دو هزار راس دام سنگین ، ۱۶۰ هزار راس دام سبک و یک میلیون قطعه طیور صنعتی را بر علیه بیماری های مختلف از قبیل تب برفکی ، آبله ، تب مالت ، هاری ، آنفلوآنزا، برونشیت نیوکاسل و … واکسینه مینماید.

 

وی افزود: همچنین جهت شناسایی دام های مبتلا به بیماری های خطرناک و مشترک از قبیل سل و بروسلوز(تب مالت) ضمن انجام خونگیری و انجام آزمایشات تشخیصی در صورت ابتلا دام ها به بیماری های مذکور سریعا نسبت به حذف آن از چرخه تولید اقدام می نماید.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند ادامه داد: در حوزه سلامت و امنیت غذایی نیز شبکه دامپزشکی با شعار جهانی نظارت از مزرعه تا سفره می کوشد تا فراورده سالم و بهداشتی بر سر سفره مصرف کنندگان قرار گیرد، در این راستا با نظارت مستمر بر مراکز تولید مانند کشتار گاه های دام و طیور ، اماکن نگهداری و مراکز بسته بندی و مراکز عرضه مانند قصابی ها ، رستوران ها مرغ فروشی ها و … به همشهریان اطمینان خاطر می دهد که با خیال آسوده از محصولات تحت نظارت دامپزشکی استفاده نمایند.

 

وی در پایان با اشاره به شعار دام سالم ، غذای سالم ، انسان سالم که سرلوحه وظایف دامپزشکی قرار دارد در جهت تحقق این شعار در خواست نمود: همشهریان محترم بویژه بهره برداران صنعت دام و طیور کماکان همکاری لازم را با این شبکه و مامورین دامپزشکی داشته باشند.

 

انتهای پیام/