عضو اتاق بازرگانی کرمان:

عرضه پسته در بورس تنها راه نجات کشاورزان است

مظفر محمدی عضو اتاق بازرگانی کرمان خاطرنشان کرد: عرضه پسته در بورس کالا در نهایت منجر به بهبود وضعیت و بهره‌مندی کشاورزان خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی کرمان در خصوص عرضه پسته در بورس کالای ایران اظهارداشت: عرضه محصولات از جمله پسته در بورس کالای ایران تنها راه نجات کشاورزان است.

 

MozafarMohammadi SZ7456s23d01به گزارش صدای زرند، مظفر محمدی عضو اتاق بازرگانی کرمان خاطرنشان کرد: عرضه پسته در بورس کالا در نهایت منجر به بهبود وضعیت و بهره‌مندی کشاورزان خواهد شد.

 

عضو اتاق بازرگانی کرمان تصریح کرد: حضور خریداران خارجی در موضوع داد و ستد‌های پسته یکی از مهم‌ترین آثار فروش محصولات در بورس کالا است.

 

وی افزود: عرضه پسته در بورس کالا باعث می‌شود تا دلالان فعال در حوزه پسته که از پرداخت هرگونه مالیاتی هم سر باز می‌زنند به طور مشخص با چنین روندی حذف شوند.

 

این کارشناس فعال در حوزه پسته در ادامه عنوان کرد: عرضه این محصول در بورس کالای ایران باعث می‌شود موضوع شفافیت در مالیات‌‌ها و خرید و فروش پسته پر‌رنگ‌تر شود.

 

مظفر محمدی بیان کرد: این اتفاق به طور قطع باعث از بین رفتن بحث پول‌شویی در خارج از بورس کالای ایران و حذف واسطه‌ها در معاملات خواهد شد.

 

عضو اتاق بازرگانی کرمان اذعان داشت: با حذف واسطه‌ها موضوعاتی از قبیل تغییرات در کیفیت و مبلغ پسته به شکل کاملاً مشخص و روشنی برطرف خواهد شد و کشاورز با خریدار واقعی محصول در بازاری کاملا شفاف رو به رو ‌می‌شود.

 

وی گفت: پسته‌ای که در بورس کالای ایران عرضه می‌شود دارای یکسری از استاندارد‌های مشخص است و مانند گذشته گونه‌های مختلف پسته (بی کیفیت) ارایه نخواهد شد و به طور مشخص با کیفیت‌ترین نوع محصول مورد معامله قرار می‌گیرد. در سویی دیگر، این اتفاق می‌تواند یک مزیت بزرگی برای صادر‌کنندگان واقعی محصول از طریق بورس کالا محسوب شود.

 

TalayeSabz

 

این کارشناس فعال در حوزه پسته ابراز کرد: افزایش سرعت معاملات پسته و تسهیل فرآیند داد و ستد‌ها در بورس کالای ایران از دیگر مزایای این اتفاق بشمار می‌رود.

 

محمدی تصریح کرد: بورس کالای ایران در حوزه صادرات بین‌المللی پسته می‌تواند تاثیر‌گذاری قابل توجه و چشم‌گیری داشته باشد.

 

مدیر‌عامل شرکت طلای سبز زرند عنوان کرد: از دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود که زمینه‌های لازم جهت تسهیل، اطمینان و امنیت سرمایه‌گذاران خارجی را در حوزه عرضه محصولات به صورت بین المللی از طریق بورس کالا فراهم کنند.

 

مظفر محمدی اظهار داشت: به طور کلی ۲۳۵ هزار تن تولید پسته در سطح کشور داریم که از این رقم حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تن می‌تواند از طریق بورس کالای ایران به صورت بین المللی عرضه شود.

 

عضو اتاق بازرگانی کرمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت اعتباراتی را که برای خرید پسته  به تعدادی از صادرکننده‌ها ارایه می‌کند به گونه‌ای است که وام‌های گرفته شده از سال قبل این اشخاص هر دوره تمدید می‌شود و هیچ‌‌گونه نقدینگی وارد بازار در پی این اتفاق نخواهد شد.

 

وی افزود: با عرضه این محصول در بورس کالا دولت اعتبار را به شخصی می‌دهد که در همان سال اقدام به خریداری پسته از کشاورز کرده است بدین ترتیب خریدار واقعی از این اعتبار استفاده خواهد کرد که در نهایت نقدینگی وارد بازار می‌شود که این اتفاق می‌تواند از افت قیمت‌ پسته هم جلوگیری‌کند چرا که در ۲۰ روز اخیر متاسفانه حدود ۳۰ درصد افت قیمت را تجربه کرده‌ایم.

 

مدیر‌عامل شرکت طلای سبز زرند عنوان کرد: با تزریق نقدینگی (اعتبارات دولتی) به خریدار واقعی افت قیمت محصولی مانند پسته از بین خواهد رفت.

 

این کارشناس فعال در حوزه پسته بیان داشت: متاسفانه هر سال مشاهده می‌شود که برخی از دلالان اقدام به خرید پسته از کشاورزان می‌کنند اما مبلغ آن را بنا بر دلایلی از جمله ورشکستگی و یا خروج از کشور به حساب کشاورزان واریز نمی‌کنند. این در حالی است که شفافیت بورس کالای ایران باعث می شود که چنین مسایلی برای کشاورزان به هیچ عنوان روی ندهد.

 

مظفر محمدی ابراز داشت: درخواست کشاورزان از دولت حمایت همه جانبه از بورس کالا است چراکه برخی از افراد تمام تلاش خود را در راستای حذف پسته از بورس کالا به کار گرفته‌اند چرا که این بازار را رقیبی برای فعالیت‌های رانت محور خود می‌دانند.

 

وی اذعان داشت: پسته ایران نسبت به پسته سایر کشورها دارای کیفیت بالاتری از جمله سبز بودن مغز، آفلاتوکسین پایین، تنوع در نوع محصول، چربی بالا و… است.

 

انتهای پیام/

تهیه خبر: خبرنگار ناشناس / انتشار: جواد زمانی