رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري شهرستان زرند:

فعالیت ۳۰۰۰ صنعتگر در شهرستان زرند/صنایع دستی زرند نسبت به سایر شهرستانهای استان کرمان از آمار بیمه شدگان بالایی برخور دار است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ صنعتگر در شهرستان زرند فعالیت دارند، گفت: عموماً صنعتگران زرندی در رشته های پته دوزی، گلیم گل برجسته، سرمه دوزی، معرق و منبت، سفالگری، چهل تکه دوزی و…. فعالیت دارند که از این تعداد قریب ۱۰۰۰ نفر جهت بیمه به تامین اجتماعی معرفی شده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ صنعتگر در شهرستان زرند فعالیت دارند، گفت: عموماً صنعتگران زرندی در رشته های پته دوزی، گلیم گل برجسته، سرمه دوزی، معرق و منبت، سفالگری، چهل تکه دوزی و…. فعالیت دارند که از این تعداد قریب ۱۰۰۰ نفر جهت بیمه به تامین اجتماعی معرفی شده اند.

 

MOHAMMAD ESLAMI MODIR MIRAS

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار صدای زرند با اشاره به اینکه امروز صنایع دستی توانسته به خوبی در جهت ایجاد اشتغال و تولید عمل کند، اظهارداشت: این مسئله از آن رو اهمیت بیشتری می یابد که ایجاد شغل در صنایع دستی در برابر سایر مشاغل، با حداقل سرمایه گزاری و در زمان بسیار اندکی یک یا چند شغل مستقیم ایجاد می شود.

 

“محمد اسلامی” با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ صنعتگر در شهرستان زرند فعالیت دارند، ابراز کرد: عموماً صنعتگران زرندی در رشته های پته دوزی، گلیم گل برجسته، سرمه دوزی، معرق و منبت، سفالگری، چهل تکه دوزی و…. فعالیت دارند که از این تعداد قریب ۱۰۰۰ نفر جهت بیمه به تامین اجتماعی معرفی شده اند.

 

وی با عنوان اینکه در سطح شهر و حتی روستاهای مختلف تابلوهای فلزی کوچکی روی دیوارخانه ها نصب شده که روی آنها کارگاه صنایع دستی قید شده است، اذعان داشت: این یک ایده بود که فقط در شهرستان زرند انجام شد و با این اقدام ضمن ساماندهی اطلاعات کارگاههای صنایع دستی، راه برای قطع شدن بیمه های تامین اجتماعی به بهانه پیدا نشدن آدرس کارگاهها بسته شده بطوری که هم اکنون بازرسان صنایع دستی و تامین اجتماعی از هر نقطه از استان که به زرند بیایند به راحتی کارگاهها را شناسائی می کنند.

 

وی افزود: این تابلوهای فلزی کوچک به اشاعه فرهنگ اشتغال کمک می کند و با این اقدام متقاضیان صنایع دستی می توانند با مراجعه مستقیم و بدون واسطه به کارگاه ها نسبت به سفارش یا خرید مصنوعات دستی اقدام کنند.

 

وی اضافه داشت:  بر خلاف آنکه برخی تصور می کنند دلیل تحرک و پویایی صنایع دستی شهرستان زرند صرفاً بحث بیمه ها بوده است باید گفت که بحث بیمه فقط یک بسته تشویقی بوده است که از چند سال قبل بحث بیمه افراد جدید تمام شده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند خبرداد: امروز فقط در حوزه تولید و فروش پته قریب ۴۰ فروشگاه در جای جای شهرستان زرند فعالیت صنفی می کنند و اغلب این فروشگاهها هم لبریز از تولیدات پته صنعتگران صنایع دستی است.

 

وی تأکید کرد: امروز سعی کردیم پته را بعنوان یکی از ملزومات اساسی در سبد مصرفی خانواده ها خصوصاً جهیزیه نو عروسان جای دهیم و این حمایت از فرهنگ و تولید بومی است.

 

وی با بیان اینکه از کوچکترین فرصت نمایشگاهی برای عرضه صنایع دستی در سطح شهرستان و استان راه اندازی کرده ایم، تصریح کرد: این کار هنر زرند را بصورت ویژه در معرض دید همشهریان و هم استانی ها قرار می دهد.

 

اسلامی ادامه داشت: از ۴ سال گذشته تاکنون ۵ مرتبه نشان مرغوبیت ملی صنایع دستی که یک نشان بسیار معتبر است توسط هنرمندان زرندی دریافت شده که آمار خوبی است.

 

وی گفت: صنایع دستی زرند نسبت به سایر شهرستانهای استان کرمان از آمار بیمه شدگان بالایی برخور دار است و این نشان میدهد فرصت شغلی بسیار خوبی در صنایع دستی زرند ایجاد شده است.

 

انتهای پیام/

خبرنگار: ****   ** انتشار دهنده: احمدرضا ملکی *