پایان ضرب الاجل پلیس: آیا اتوبوس‌های اسکانیا دیگر آتش نخواهند گرفت؟

پیش از این اسکانیا مهلتی ۳ ماهه داده شده بود تا معایب اتوبوس‌های خود را بر طرف کند که در غیر این صورت شماره‌گذاری این خودرو متوقف شود.

ناجا شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا را متوقف کرد.

صدای زرند: به گزارش عصر ایران، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به دنبال خودداری شرکت اسکانیا از رفع نوافص فنی این خودرو، شماره گذاری این اتوبوس ها را متوقف کرد.

ناجا قبل از این به شرکت عقب افشان متولی مونتاژ و تولید اتوبوس های اسکانیا در ایران، ۳ ماه برای رفع مشکلات فنی این خودرو مهلت داده بود و تهدید کرده بود در غیر این صورت، شماره گذاری این خودرو را متوقف خواهد کرد.

سرهنگ احمد رستمی معاون فنی، مهندسی پلیس راهور هم در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به پایان مهلت داده شده به شرکت عقاب افشان برای رفع معایب اتوبوس حادثه ساز اسکانیا تیپ ۴۲۱۲ ، شماره گذاری این خودرو از روز گذشته (سه شنبه) متوقف شد.

در حال حاضر با وجود اینکه اتوبوس اسکانیا تنها ۹.۹ خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص داده است ۵۳ درصد تلفات رانندگی این ناوگان متعلق به این اتوبوس است.

آتش سوزی اتوبوس اسکانیا در جاده اهواز – هفتگل با ۱۲ کشته

22

۵ آتش سوزی اسکانیا از ابتدای ۹۲ تاکنون

قبل از این، سردار محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس‌راه کشور از ۳ آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا در فاصله ۲۲ آذر تا ۶ دی ماه ۱۳۹۲ خبر داد و گفت: بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد از ۲۲ آذر ماه تاکنون سه فقره اتوبوس اسکانیا دچار آتش‌سوزی شده‌اند که اولی در استان اصفهان در تاریخ ۲۲ آذر، دومی در استان ایلام در مرز مهران در ۲۵ آذر و سومی در شش کیلومتری رشت در ۴ دی ماه بوده است که خوشبختانه با اقدام بموقع رانندگان، مسافران بلافاصله از این اتوبوس‌ها تخلیه شدند و به جز اتوبوسی که در مرز مهران آتش گرفته و شاگرد اتوبوس دچار سوختگی شد، مابقی این حوادث خسارت جانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رخداد ۳ آتش‌سوزی در اتوبوس‌های اسکانیا ظرف ۱۵ روز به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست، گفت: بررسی‌های پلیس نشان داده تمامی این آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقص فنی بوده است. این در حالیست که در این مدت هیچ اتوبوس دیگری در کشور دچار حریق نشده است.

آتش سوزی دو اتوبوس اسکانیا در جاده تهران – قم در ۱۸ شهریور ۹۲ با ۴۴ کشته

23

 

علاوه بر این سه حادثه آتش سوزی، در تصادف دو اتوبوس اسکانیا در جاده تهران – قم در ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ نیز دو اتوبوس آتش گرفتند و ۴۴ نفر کشته و ۴۴ نفر زخمی شدند.

در اردیبهشت ۱۳۹۲ هم تصادف یک اتوبوس مسافربری اسکانیا با کامیون در جاده اهواز ـ هفتکل به آتش گرفتن اتوبوس منجر شد و ۱۴ کشته برجای گذاشت. به گفته پلیس ۲ نفر در این حادثه به دلیل تصادف و بقیه یعنی ۱۲ نفر به دلیل آتش سوزی اتوبوس جان خود را از دست دادند.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده ناجا نیز در خصوص اتوبوس‌های اسکانیا گفت: زمانی برای رفع عیوب این خودرو تعیین شده است، اما اگر این عیوب رفع نشود شماره‌گذاری نمی‌کنیم و من توصیه می‌کنم خودروسازان به جای مقاومت و تکذیب عیب خودرو، آنرا قبول کنند، چرا که در گذشته آتش‌سوزی و عیب پژو نیز تکذیب می‌شد اما نهایتا آنرا قبول کردند.

آتش سوزی دو اتوبوس اسکانیا در جاده تهران – قم در ۱۸ شهریور ۹۲ با ۴۴ کشته

24