صدای زرند گزارش می دهد:

تخریب محیط زیست در معدن‌کاری به شرط چاقو! (+تصاویر)

به نظر می رسد معدن کاران این منطقه احداث این معدن را به اشتباه مانند خرید هندوانه به شرط چاقو دانسته اند و در احداث راه این معدن یک هنداونه انتخاب می کردند و بعد از بد بودن این هندوانه مجدد هندوانه بعدی را انتخاب کردند و و مجدد هندوانه‌ی بعدی و مجدد بعدی و این رفتارهای غیرکارشناسانه مانند چاقوهایی به تن محیط زیست منطقه بوده است و موجب تخریب شدید منابع طبیعی منطقه شده است.

معدن کوه سرخ این روزها به طور جدی مورد توجه فعالین محیط زیستی شهرستان‌های شمالی استان کرمان به ویژه فعالین محیط زیست شهرستان رفسنجان قرار گرفته است.

 

معدن کوه سرخ که طبق بررسی‌های صدای زرند هنوز مشخص نیست از چه نهادی مجوز فعالیت گرفته است، به طور بسیار نابسامانی در حال تخریب منابع طبیعی مناطق اطراف این کوه می‌باشد. این معدن که به گفته‌ی آقای سلمانی رئیس هیات کوهنوردی رفسنجان احتمالاً یک معدن مس می‌باشد، در سال‌های اخیر فرایند اکتشاف آن مورد توجه معدن‌کاران قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد عدم توجه به منابع طبیعی توسط معدن‌کار پیمانکار کنونی این معدن تاثیر تخریبی زیادی بر محیط زیست این منطقه داشته است.

 

محیط اطراف کوه سرخ در حال حاضر پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد و در شرایط آب و هوایی کنونی که استان کرمان سال‌های زیادی با خشکسالی پی در پی درگیر بوده است، تراکم پوشش گیاهی در بسیاری از نقاط این منطقه چشمگیر و مناسب است و به گفته برخی افراد در حال حاضر گونه‌های جانوری متنوعی نظیر کل و قوچ در این منطقه موجود می‌باشند و این منطقه زیستگاه نزدیک به ۷۰۰ راس گوسفند کوهی می‌باشد.

 

اما متاسفانه این روزها منابع طبیعی و محیط زیست این منطقه بخاطر احداث این معدن، به شدت مورد بی مهری افراد سودجو قرار گرفته است و هر روز شاهد تخریب پوشش گیاهی، خاک و زیستگاه حیوانات زیادی در این منطقه می باشیم.

 

در بازدیدی که از این منطقه داشتیم شاهد احداث یک جاده برای عبور و مرور به معدن کوه سرخ بودیم که موجب تخریب شدید منابع طبیعی و پوشش گیاهی و خاک در این منطقه شده بود.

 

حتی در احداث این جاده شواهدی از غیرکارشناسی بودن مسیر احداث این جاده قابل رویت بود و گاهاً مسیری را برای احداث جاده انتخاب کرده بودند که بعد از اینکه متوجه اشتباه بودن مسیر شدند، مسیر را مجدد تغییر داده و مجدد مسیری دیگر را به سمت معدن ادامه داده بودند.

 

این رفتارها و به طور کلی احداث این راه به شدت تخریب پوشش گیاهی منطقه را در پی داشته است که به نظر می رسد معدن کاران این منطقه احداث این معدن را به اشتباه مانند خرید هندوانه به شرط چاقو دانسته اند و در احداث راه این معدن یک هنداونه انتخاب می کردند و بعد از بد بودن این هندوانه مجدد هندوانه بعدی را انتخاب کردند و و مجدد هندوانه‌ی بعدی و مجدد بعدی و این رفتارهای غیرکارشناسانه مانند چاقوهایی به تن محیط زیست منطقه بوده است و موجب تخریب شدید منابع طبیعی منطقه شده است.

 

پوشش گیاهی این منطقه و بخشی از این تخریب های این منطقه که توسط صدای زرند به ثبت رسیده است در ادامه آورده شده است.

 

لازم به ذکر است که امروز جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست و کوهنوردان شهرستان رفسنجان که چندین وقت است توجه ویژه ای به این منطقه دارند و اقدام احداث معدن کوه سرخ را یک رفتار مخالف محیط زیست می دانند در اعتراض به این حرکت اقدام به صعود به این کوه کردند و با تشکیل یک زنجیره انسانی ۳۰۰ نفری نسبت به این اقدام اعتراض کردند.

 

IMG 0482 IMG 0524 IMG 0531 IMG 0578 IMG 0628 IMG 0633 IMG 0638 IMG 0640 IMG 0658 IMG 0661 IMG 0664 IMG 0705 IMG 0788 IMG 0791 IMG 0793 IMG 0796 IMG 0799 IMG 0800 IMG 0802 IMG 0803 IMG 0805 IMG 0807 IMG 0809 IMG 0811 IMG 0818 IMG 0821 IMG 0823 IMG 0826 IMG 0828 IMG 0830 IMG 0834 IMG 0835 IMG 0838

Koh Sorkh KE s 44

 

انتهای پیام/

تهیه خبر:‌ جواد زمانی    ////  انتشار خبر: جواد زمانی