صدای زرند گزارش می دهد:

کوه سرخ قربانی می شود/ کوهنوردان: از تخریب طبیعت جلوگیری کنید

تخریب طبیعت کوه سرخ در میانه شهرستان های زرند و رفسنجان این روزها بحث روز طبیعت گردان و کوهنوردان این دو شهرستان شده و نگرانی های روز افزونی را ایجاد کرده است.

تخریب طبیعت کوه سرخ در میانه شهرستان های زرند و رفسنجان این روزها بحث روز طبیعت گردان و کوهنوردان این دو شهرستان شده و نگرانی های روز افزونی را ایجاد کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی صدای زرند، استان کرمان ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و طبیعتا به دلیل رتبه نخست در وسعت، بیشترین عرصه های ناب طبیعی را نیز در اختیار دارد که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی مورد تنش جدی زیست محیطی قرار گرفته اند.
این تنش طبیعی خسارت های جدی را به طبیعت استان وارد کرده و گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر جدی قرار گرفته اند اما دخالت های انسانی روز افزون نیز بر مشکلات استان افزوده است.
در حالیکه کشاورزی تحت تاثیر خشکسالی روزگار خوبی را سپری نمی کند مسئولان استان کرمان توسعه صنعتی و معدنی را جایگزین مناسبی برای توسعه اقتصادی استان کرمان یافته اند اما توسعه در این بخش همیشه با چالش های زیست محیطی همراه بوده است و در استان کرمان نیز این نگرانی ها در سال های اخیر روز افزون شده است.
مدیرکل جدید اداره محیط زیست استان کرمان نیز چندی قبل در اظهار نظری با اشاره به طرحهای توسعه ای در استان کرمان گفت: فعالیت های توسعه ای و صنعتی باید مبتنی بر حفظ سلامت محیط زیست باشد و سرمایه نسل آینده را پیش فروش نکنیم.
وی با اشاره به تخریب های محیط زیست به بهانه های مختلف گفت: با تخریب محیط زیست روستاها به سمت بی روح شدن و جوامع به سمت صنعتی شدن پیش می رود.
در حالی بسیاری از دوست داران محیط زیست خواستار توجه جدی به پیوست محیط زیستی طرح های مختلف هستند که هنوز هم در کرمان می توان فجایع زیست محیطی از جمله آلودگی دشت خاتون آباد و آلودگی های ناشی از معادن مس و شرکت مس سرچشمه، گل گهر، معادن و صنایع فولاد و معادن و صنایع زغالسنگ را مشاهده کرد.
IMG 0638
چشمان کوه سرخ خون می بارد
در حالی فعالان محیط زیستی استان کرمان طی سال های اخیر هنوز هم خاطره زخمی که به کوه شاه وارد شد را به خاطر دارند و نگران معدن کاریها در ارتفاعات بحر آسمان و سرشاخه های هلیل رود هستند که این بار از چشمان کوه سرخ خون می چکد و علیرغم پیگیریهای دوستداران محیط زیست اما کار معدنکاری در این کوهستان بکر در نزدیکی رفسنجان ادامه دارد.
آنچه موجب نگرانی های روز افزون در خصوص این معدن شده این است که کوه سرخ آبخوان اصلی شهر رفسنجان محسوب می شود و دهها روستای پایین دست هم تمام امیدشان به ارتفاعات این منطقه است که بتوانند در کم آبی شدید در استان کرمان هنوز زندگی در روستاها را ادامه دهند.
کوه سرخ آبخوان اصلی شهر رفسنجان محسوب می شود و دهها روستای پایین دست هم تمام امیدشان به ارتفاعات این منطقه است که بتوانند در کم آبی شدید در استان کرمان هنوز زندگی در روستاها را ادامه دهند
کوه سرخ از بکر ترین مناطق طبیعی استان کرمان است که پوشش گیاهی این منطقه تشکیل شده است از درختان بنه، بادام کوهی، یاس وحشی، انجیر کوهی، زارچ و بوتهای درمنه، کلاه قاضی و پدن و…..و داروهای گیاهی الاله، اویشن، کاکوتی، بادرنج، زوفا، زیره، بومادران ، کلپوره، عنغزه و ……
حیات وحش این منطقه دارای کل، قوچ و میش کوهی ، روباه، خرگوش، گرگ، کفتار، جوجه تیغی ،  سیخور، موش صحرایی، انواع مارمولکها ، مارهای جعفری افعی ، تیر مار، مار ابی و پرندگانی مانند عقاب ، شاهین ، کبوتر زاغ ، هودی، گنجشک، شانه بسر، کبک و تیهور می باشد.
متاسفانه علیرغم داشته های این سرزمین بکر این روزها تیشه معدنکاران به ارتفاعات این منطقه خورده است و با وجود تمام دغدغه هایی که از سوی کوهنوردان، دوستداران محیط زیست و مردم روستاهای منطقه مطرح می شود اما مسئولان سکوتی عجیب را در مقابل تخریب طبیعت بکر منطقه به نظاره نشسته اند.
فرزاد مهدوی از جمله فعالان محیط زیست رفسنجان است که در گفتگوی با حبرنگاران می گوید: خرداد ماه سال جاری بود که خبر شروع فعالیت اکتشافی یک معدن درارتفاعات شرقی شهر رفسنجان موسوم به کوه سرخ کام فعالان محیط زیست رفسنجان را تلخ کرد.
خرداد ماه سال جاری بود که خبر شروع فعالیت اکتشافی یک معدن درارتفاعات شرقی شهر رفسنجان موسوم به کوه سرخ کام فعالان محیط زیست رفسنجان را تلخ کرد
وی ادامه داد: فعالیت اکتشافی نامبرده در بالاترین نقطه حوزه آبریز شهر رفسنجان و زرند قرار دارد که تقریبا نیمی از آب دشت رفسنجان و زرند و چندین روستای پرجمعیت را تامین می کند و در شرایطی که بحران کم آبی می رود تا به یک فاجعه زیست محیطی و انسانی دراین منطقه تبدیل شود مشخص نیست چگونه یک معدن کاو می تواند تمام قوانین و ارزیابی های زیست محیطی را ندیده گرفته و اقدام به تخریب یک زیستگاه ارزشمند گیاهی و جانوری و منبع تامین آب هزاران انسان بنماید.
وی گفت: در خرداد سال جاری طبیعت دوستان و فعالان محیط زیست رفسنجان یک تجمع اعتراضی به فعالیت این معدن را در محل فرمانداری شهر زرند ترتیب دادند و از فرماندار زرند خواستند که فعالیت این معدن را متوقف کند و در پی دستور فرماندار این فعالیت متوقف شدتا اینکه هفته پیش دوباره مشاهده شد که معدن شروع به فعالیت کرده که موجب نگرانی فعالان محیط زیست و ساکنان روستاهای مجاور شد.
تشکیل زنجیره انسانی در کوه سرخ
مهدوی بیان کرد:  بطوریکه روز جمعه ۱۹آبان ماه در پی اعلام صعود مشترک درحمایت از منطقه کوه سرخ رفسنجان بیش از ۲۰۰نفر اقدام به صعود کوه سرخ از مسیر تخریب شده نمودند و با تشکیل زنجیره انسانی خواستار توقف این فعالیت مخرب شدند.
محمد یکی از کوهنوردان رفسنجان است که با ابراز نگرانی از وضعیت به وجود آمده در کوهسرخ بیان کرد: طبیعت کوهسرخ نمادی از داشته های طبیعی شهرستان رفسنجان است که باید همچنان بکر نگه داشته شود.
این روزها اگر نگاهی به روستاهای سرچشمه بکنید کلکسیونی از مخاطراتی زیست محیطی را می بینید که در ارتفاع ۳ هزار متری خسارتهای قابل توجهی به جا گذاشته است و حالا می خواهند در کوه سرخ نیز همان تراژدی را تکرار کنند
وی با اشاره به فعالیت معادن و صنایع مس در سرچشمه گفت: این روزها اگر نگاهی به روستاهای سرچشمه بکنید کلکسیونی از مخاطراتی زیست محیطی را می بینید که در ارتفاع ۳ هزار متری خسارتهای قابل توجهی به جا گذاشته است و حالا می خواهند در کوه سرخ نیز همان تراژدی را تکرار کنند.
وی بیان کرد: متاسفانه علیرغم وعده های داده شده معدنکاری در منطقه هنوز هم ادامه دارد و نکته عجیب اینکه جاده دسترسی به معدن است، زخمی که این جاده در منطقه ایجاد کرده نشان می دهد هیچ برنامه ریزی وجود ندارد.
این کوهنورد ادامه داد: جاده در برخی مناطق کشیده شده اما چون راه به سمت معدن سخت بوده راه جدیدی احداث شده و خسارتها به طبیعت به حداکثر رسیده است.
وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی منطقه که البته زیست گاه گونه های جانوری متعدد است از بین رفته است.
یاور میرزایی از مردم محلی منطقه و ساکن یکی از روستاهای اطراف کوه سرخ است که به خبرنگار مهر می گوید: کوهستانهای داوران که کوه سرخ قسمتی از آن است یکی از بهترین مکانها برای کوهنوردان از مناطق مختلف کشور است که متاسفانه مورد تخریب گسترده قرار گرفته است.
IMG 0664
نگرانی روستاییان اطراف کوه سرخ
میرزایی بیان کرد: در اطراف کوه سرخ دهها روستا وجود دارد که هر کدام مرکز کشاورزی و دامپروری هستند و در حالیکه جوانان این روزها سودای مهاجرت در سر دارند برخی از افراد برای حفظ روستاها همچنان در این مراکز جمعیتی مانده اند و آب مهمترین رمز حیات در روستاهاست.
وی گفت: احداث معدن در کوه سرخ نگرانی ما را دوچندان کرده تنها منابع تامین آب روستاهای اطراف همین ارتفاعات است و احداث معدن و جاده می تواند بسیاری از چشمه ها و مسیرهای آب را در منطقه از بین ببرد و کشاورزی منطقه را تخریب کند.
مهاجرت گونه های جانوری در صورت توسعه معدن
محمدرضا سلمانی، رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان رفسنجان نیز در این خصوص می گوید: کوه سرخ دومین کوه مرتفع رفسنجان است که سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع دارد.
وی افزود: این کوه که یکی از مهمترین قطبهای طبیعی منطقه است که در گذشته های دور معدنی در دامنه های این کوه وجود داشته که به دلیل گذشت زمان دیگر اثری از آن باقی نمانده است اما عده ای در ماههای اخیر به دنبال راه اندازی مجدد معدن در ارتفاع دو هزار و ۷۰۰ متری بوده اند.
وی بیان کرد: این منطقه دقیقا در مرز شهرستانهای زرند و رفسنجان قرار دارد و گویا وقتی این افراد نتوانسته اند از ادارات رفسنجان مجوز بهره برداری بگیرند از طریق ادارات زرند اقدام و مجوز دریافت کرده اند.
رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان رفسنجان گفت: فقط راه دسترسی به معدن موجب تخریب قابل توجه در محیط زیست شده و خود معدن نیز به کانون تخریب تبدیل می شود و منابع آبی منطقه را از بین خواهد برد.
وی افزود: کل اکوسیستم منطقه تحت تاثیر این تخریبها قرار می گیرد و هزاران گونه جانوری وقتی چنین وضعیتی ایجاد شود از منطقه کوچ خواهند کرد.
وی خواستار توقف فوری تخریب طبیعت در این منطقه شد و گفت: مسئولان باید بدانند که نگهداری از چنین مکان هایی تعریف واقعی از توسعه پایدار است و نباید منابع را به پای توسعه اقتصادی قربانی کرد.
بسیاری از عرصه های طبیعی شهرستان رفسنجان و زرند قبل از این به دلیل توسعه معادن و صنایعی همچون مس با مشکلات عدیده مواجه شده است.
انتهای پیام/
منبع خبر: مهر