گزارش صدای زرند از افزایش رستوران ها، کافه ها و ... در زرند/

رنگ تازه شهر زرند

یکی از مواردی که در سال های اخیر در زرند جلب توجه می کند افزایش رستوران ها، کافه ها، فست فودی ها، مراکز تفریحی و رفاهی و… است.

به گزارش صدای زرند، جمعیت شهر زرند بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، بیش از ۶۰ هزار و ۳۷۰ نفر بوده‌است. فاصله شهر زرند تا کرمان ۷۵ کیلومتر است. این شهر در شمال غربی کرمان واقع شده‌است.

کارخانه فولاد، دو کارخانه قطران زغال سنگ، کک سازی زرند، تولید کنسانتره سنگ آهن و … از جمله اماکن صنعتی زرند به شمار می آیند.

 

restoran

همهمه آشپز و مشتری

 

توسعه شهرستان زرند در سالیان اخیر و افزایش مراکز صنعتی و معدنی در این شهرستان، زرند را به یکی از شهرهای مهم استان کرمان تبدیل کرده است.

یکی از مواردی که در سال های اخیر در زرند جلب توجه می کند افزایش رستوران ها، کافه ها، فست فودی ها، مراکز تفریحی و رفاهی و… است.

محمودزاده دبیر صنف رستوران داران و… زرند اظهار می دارد: «در حال حاضر ۱۷ رستوران، ۶ تالار و ۱۶ واحد غذای بیرون بر در سطح شهر زرند فعالیت می کنند.» که نسبت به ۶ سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

این آمار نشان می دهد که مردم زرند در سالهای اخیر از غذای آماده استقبال بیشتری می کنند، هر چند میزان استقبال از غذاهای سنتی بسیار بیشتر از فست فود است.

اما برای شناختن علت افزایش رستوران ها و … با تعدادی از شهروندان زرندی گفت و گو کردیم. ۶ نفر از این افراد مشتری فست فودی ها هستند و ما بقی از رستوران ها و بیرون برها غذا تهیه می کنند. مشتریان فست فودی ها در ماه یکی دو بار به این مغازه ها سر می زنند. در حالی که خریداران غذاهای سنتی مشتریان وفادارتری هستند و گاه اتفاق می افتد که هر روز نزد سرآشپز خود می روند. با توجه به این که قیمت غذاهای سنتی دست کمی از فست فود ندارد و در برخی موارد گران تر هم هست، می توان نتیجه گرفت که وضعیت اقتصادی زرندی ها در شرایط قابل قبولی است.

یک بانو می گوید:«در ماه بین ۱۵ تا ۲۰ بار از بیرون برها غذا می خرم. پلو را بار می گذارم و خورشت و خوراک گوشت را از بیرون تهیه می کنم.» شهروند دیگری با خنده می گوید:«ماهی ۳۰ بار! یعنی هر روز! گاهی فست فود و بیشتر رستوران.» فرد دیگری می گوید:«ماهیانه حدود ۱۰ بار به رستوران می روم.» زوج زرندی نیز می گویند: «تقریباً ماهی ۲۵ بار به رستوران می رویم.» یک مرد میانسال می گوید:«هر ماه تقریباً ۱۰ بار از غذای بیرون بر استفاده می کنیم.»

برای تماس با یکی از معروفترین بیرون‌برهای شهرستان، صحبت با مدیران تا یک ساعت از شب گذشته تماس می‌گرفتم لیکن مغازه ایشان بسته بود. تماس های من با شماره ای که روی تابلو نقش بسته بود هم به نتیجه ای نرسید. شب که به کرمان رسیدم تماس گرفت. صدای مردی که در آن سوی خط مکالمه می کرد با صدای قاشق و بشقاب در هم آمیخته بود. از این که فرصتی برای صحبت ندارد، عذر خواهی کرد و ارتباط را به زمانی دیگر موکول کرد. اما تماس های بعدی نیز نتیجه ای نداشت. باز هم مکالمه مان با صدای برخورد فلزهایی سنگین و همهمه مشتریان و آشپزها نیمه کاره ماند. دیگر نیازی به تماس نبود. مشغله وی حکایت از استقبال شهروندان داشت.

 

حقوق بگیران؛ مشتری های همیشگی

اما کدام قشر جامعه زرندی از کدام یک از شیوه های عرضه غذا استقبال می کند؟

محمودزاده؛ دبیر صنف معتقد است:«بیش ترین مشتریان صنف ما قشر حقوق بگیر جامعه است.»

خانم علیزاده که در کبابی سردار واقع در خیابان ولی عصر همسر خود را یاری می رساند، بیشترین مشتریان خود را کارگران و حقوق بگیران می داند.

تهامی؛ صاحب قهوه سرای سفید که دو سال از تاسیس واحد صنفی اش می گذرد، می گوید:«من در این جا علاوه بر انواع قهوه، قرمه گوسفندی هم می فروشم. جوازم را تغییر داده ام تا بتوانم قرمه بفروشم. بیشترین مشتریان من را افرادی تشکیل می دهند که حقوق ثابت و ماهیانه دارند. گویا بسیاری از افرادی که به فست فودی ها مراجعه می کنند نیز قشر حقوق بگیر هستند.

خانم ابوالحسنی آشپز یک فست فودی اظهار می دارد:«این فست فودی سالهاست که دایر است. من ۶ سال است که اینجا کار می کنم. مشتری ثابت خانوادگی داریم. بیشتر هم کارگران و حقوق بگیران مشتری ما هستند.»

 

رکورد صدور پروانه در سال ۹۴

گویادر سال های اخیر بر تعداد اماکن ارائه دهنده غذا افزوده شده است. صاحب کبابی سردار می گوید: چند سالی است که کبابی داریم. اما در طول یک سال گذشته سه تا رستوران توی همین خیابان اضافه شده است. زمانی که ما شروع به کار کردیم، کلاً چهار کبابی در زرند بود. الان خیلی زیادتر شده است.»
فتاحی رییس صنف هم می گوید:«صدور مجوز آزاد است. این باعث شده که افراد زیادتری به رستوران داری روی بیاورند. بنابراین تعداد زیادی از جوانان پروانه کسب گرفتند و به کار مشغول شدند.»

دبیر صنف نیز می گوید:«بیشترین مجوز را در سال ۹۴ صادر کردیم. تقریباً ۲۰ مجوز در این سال به متقاضیان داده شد. در حال حاضر با احتساب تالار و فست فود و رستوران و بیرون بر ۴۳ واحد صنفی مشغول فعالیت هستند.»

 

امسال بهتر از پارسال

در همه مشاغل افراد راضی و ناراضی وجود دارند. یکی از زیاد بودن دست در شغل خود گلایه دارد و دیگری از مالیات بر ارزش افزوده می نالد. اما برخی از کسانی که در کار تهیه غذا برای مردم زرند هستند، از کارشان راضی اند.

ابوالحسنی از وضعیت فروش فست فودها، راضی است. وی ابراز می دارد:«وضعیت امسال ما بهتر شده است. مشتری های زیادی داریم. به همین دلیل نوروز امسال مجبور شدیم که فضای سالن را بزرگتر کنیم. به هر حال فروش خوب است.»

صاحب قهوه سرای سفید معتقد است که آینده خوبی در انتظارش است. وی می گوید:«کارم رو به پیشرفت است. وضعیت فرهنگی زرند با گذشته متفاوت است. سه، چهار سال قبل اگر می خواستی توی خیابان های زرند یک ناهار بخوری، گیرت نمی آمد. مجبور بودی کنسرو و کالباس و… بخری! اما الآن وضعیت درآمد مردم فرق کرده و وضعیت شغل خیلی بهتر شده است؛ به همین دلیل استقبال زیاد مردم در گوشه گوشه زرند اغذیه و رستوران می بینی!»

تهامی حتی برای ادامه فعالیت خود به دنبال نیروی کار می گردد. وی ابراز می دارد:«نیروی کار برای کافه گیر نمی آید. دلیلش هم این است که جوانان در معادن و صنایعی مثل فولاد و کنسانتره و… که در ۶-۵ سال گذشته در زرند راه اندازی شده به کار مشغول شده اند. سه تا از برادرخانم های خودم در فولاد کار می کنند. چند نفر از فامیل هایمان هم همان جا هستند.» وی می افزاید:«پارسال شاگردی داشتم به نام «محسن» که با حقوق ۴۰۰ هزار تومان برایم کار می کرد. بعد از مدتی در معدن زغال به کار مشغول شد و الآن ماهیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد. معلوم است که دیگر برای من کار نمی کند. اما یک چیز هم هست. قدرت خریدش بالاتر رفته و با زن و بچه اش می آید اینجا. مشتری خودم شده است.»

این روایتی از شهر زرخیز زرند بود. گزارشی با تمرکز بر رستوران ها، فست فودی ها و هر جایی که برای مردم غذا می پزند. شهری که قطعه ای از بهشت معادن است. زرند؛ رفته رفته از حالت سنتی اش بیرون می آید و رنگی دیگر به خود می گیرد. صنعت، معدن و… دست به دست هم داده اند تا چهره شهر را دگرگون کنند. در این میان، پدیده صنعت نقش پر رنگی را عهده دار شده است. بالا رفتن جمعیت حقوق بگیر جامعه، ایجاد امنیت شغلی و درآمد دراز مدت برای خانواده ها باعث شده تا مردم پول خود را راحت تر برای رفاه خانواده خود خرج کنند.

 

انتهای پیام/

گزارش: یاسر سیستانی نژاد *** انتشار: مجید عرب پور