نقش روحانیون محلی زرند در پیروزی انقلاب اسلامی

یکی از ارکان اصلی که نقش کارآمد و راهبردی را در مبارزات ایفا و در تنویر افکار عمومی نقشی موثر داشت و در بیان موضوعات مختلف دین مبین اسلام، به افشای مسائل ظلم و خفقان حکومت پهلوی پرداخت و در تمام مراحل اعتراضات مردمی، در صف مقدم مبارزه قرارداشت، علما و روحانیون بودند.

یکی از ارکان اصلی که نقش کارآمد و راهبردی را در مبارزات ایفا و در تنویر افکار عمومی نقشی موثر داشت و در بیان موضوعات مختلف دین مبین اسلام، به افشای مسائل ظلم و خفقان حکومت پهلوی پرداخت و در تمام مراحل اعتراضات مردمی، در صف مقدم مبارزه قرارداشت، علما و روحانیون بودند.

Rohani Zarand

به گزارش صدای زرند، این قشر از گذشته مورد احترام و اعتماد مردم هر دیاری در کشورمان بودند، به پشتوانه مردمی، با تدبیر و سیاست مستقر نمودن حکومت اسلامی و اجرای فرامین دین مبین و مبارزه با مفاسد و ظلم شاهان و حمکرانان مستبد در طول تاریخ، توانستند در این مقطع بازعامت حضرت امام (ره) بدین هدف والا دست یابند.

از این خیل معزز، بایستی از یکی از چهره های شاخص و فعال در منطقه زرند اشاره نمود. شخصیتی که نقش محوری و تلاش زیادی را در جهت عزیمت سایر روحانیون و شرکت ایشان در مناسبت های مذهبی، به خصوص در کوران مبارزات انقلاب شهر زرند فراهم نمود، مرحوم حجت الاسلام محمدرضا الهی، معروف به دکتر الهی است. آن مرحوم فرزند مرحوم آقا شیخ کاظم بود که او نیز از روحانیون سرشناس زرند به شمار می آمد که حضور و فعالیت، موعظه و سخنرانی آن مرحوم در زرند، به دهه ۳۰ برمی گردد.

هر چند که محل اقامت مرحوم دکتر الهی در تهران (میدان ژاله) بود، لکن نامبرده در طول سال و به مناسبت های مختلف، طی چند مرحله به زرند می آمد و ضمن دیدار با اقوام و خویشان خود، مجالس روضه خوانی و سخنرانی های متعددی را بر پا می نمود و همچنین با دعوت از دیگر روحانیون به این منطقه، در جهت رشد و تعالی فکری و اعتقادی مردم این ناحیه به اسلام حقیقی می کوشید.

آن مرحوم روحانیونی را از شهرهای  تهران، مشهد مقدس و حوزه علمیه قم و… و افرادی همچون مرحوم محمد تقی فلسفی، حجت الاسلام شیخ جعفرشجونی، شهید آیت الله غلامحسین حقانی، حجت الاسلام شیخ هادی مرویرا جهت شرکت و سخنرانی در مجالس عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) و راهپیمایی معترضین به حکومت پهلوی به زرند آورد.

از دیگر روحانیون مطرح و معروف زرند که بیش از سه دهه، به روشنگری و رونق مسائل مذهبی در این منطقه پرداخت، مرحوم آیت الله شیخ مصطفی خان شاهرخی است.

آن مرحوم که فرزندار شد مرحوم شیخ محمد علی خان زرندی و از مبارزین فعال دوران انقلاب اسلامی زرند به شمار می آمد، بیش از سی و اندی سال در نجف اشرف به تحصیلات علوم دینی پرداخت، به نحوی که آیات عظامی چون: مرحوم سید محمود شاهرودی، مرحوم سبزواری، مرحوم سید محسن حکیم و مرحوم ابوالحسن اصفهانی به مقام علمی و اجتهاد ایشان اشاره نموده اند.

آن مرحوم پس از طی نمودن مدارج عالی، عازم  زرندکه موطن اجدادی خود بود، گردید و تا پایان عمر شریف خود به ترویج مسائل دینی و ارشاد اهالی این منطقه پرداخت.

دکتر رضا کردی، در بررسی اوضاع اجتماعی و فرهنگی زرند و نقش روحانیون در پیشبرد فرهنگ و مسائل مذهبی در دوران معاصر، به مرحوم آیت الله شاهرخی که سالها امام جماعت مسجد جامع را عهده دار بودند، چنین اشاره دارد: «مرحوم شیخ مصطفی شاهرخی دوران جوانی را در نجف گذرانید و نزد استادانی همچون آیت الله نائینی و آیت الله اصفهانی فقه آموخت تا به حد اجتهاد رسید و از بعضی مجتهدان نجف اجازه نامه های مختلف دریافت کرد. سپس با مسافرتی که –برای دیدار و اقوام خود – به زرند نمود، به درخواست مردم در این شهر رحل اقامت افکند و به اقامه نماز جماعت و وعظ و تبلیغ احکام دینی پرداخت و به همت او مسجد جامع زرند سر و سامان گرفت. او در حوادث مربوط به انقلاب در زرند نقش مهمی ایفا کرد و سرانجام در بیستم دی ماه ۱۳۶۶ شمسی در گذشت.»

مرحوم آیت الله شاهرخی قبل از شروع حرکت های مردمی در جریان انقلاب در زرند، بارها و به طور غیر مستقیم به حکومت های جبار که به مردم ظلم می کردند و مردم از ستم آنها به ستوه آمده بودند، سخن می راند. آن مرحوم با تاکید به مذهبیون که زیردستان و افراد ضعیف بدون چشم داشتی کمک مالی کنید، از بهره های زیادی که بانکها در دوران پهلوی از مردم می گرفتند، انتقاد می کرد.

وی در دوران انقلاب با وجود بیماری، هم دوش سار روحانیون و مردم انقلابی در تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت می کرد. در جریان تظاهرات مردمی ود رجلو بازار وکیل زرند که مامورین اقدام به تیراندازی نمودند، تمام مردم پا به فرار گذاشتند. آن مرحوم، به اتفاق استاد آقا سید احمد جعفری و حاج یدالله ذوالفقاری باقی می مانند و دیگران پراکنده می شوند.

از دیگر روحانیونی که در جریان مبارزات انقلاب اسلامی در زرند، نقشی تعیین کننده و سازنده داشتند، بایستی از شهید آیت الله حقانی و حجت الاسلام مروی به اتفاق روحانیون محلی ازجمله: شادروان آقا سید احمد جعفری، مرحوم شیخ ابراهیم اثنی عشری (پدر)، مرحوم شیخ حسین اثنی عشری(پسر)، حجت الاسلام شیخ علی قاسمی، حجت الاسلام شیخ حسین حسن زاده، مرحوم سید جلال جاویدان، مرحوم شیخ سلیمان شمس الدینی نام برد. در این بحبوحه ،از حضور فعال و پرشور حجت الاسلام سید موسوی در جریان راهپیمایی و تظاهرات سال ۱۳۵۷ نیز بایستی یاد کرد.

وی حدود ۴۰ روز فعالیت، ضمن سخنرانی های پر حرارت، در صف مقدم اول معترضین و مخالفین رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت.

حجت الاسلام محمد صباحی از دیگر روحانیونی بود که با موعظه و سخنرانی در مسجد جامع و یا با حضور مرحوم فلسفی اهالی را ارشاد می نمود.

از دیگر روحانیون زرندی که از سال ۱۳۳۵ شمسی بنا به پیشنهاد حجت الاسلام زمانی به شهر مقدس قم عزیمت و تا سال۱۳۴۵(۱۰سال) به فراگیری دروس حوزوی پراختند، حجت الاسلام شیخ حسین حسن زاده (پدر شهید محمدرضا و جانباز محمدحسین حسن زاده) می باشد.

وی که از جمله روحانیون مبارز به شمارمی آمد، سال ها (قبل از پیروزی انقلاب) نماینده امام (ره) در زرند بود که نه تنها به طور مخفیانه رساله امام (ره) را به مقلدین ایشان می رساندند، بلکه وجوهات شرعی را به نمایندگان ایشان، به شهر مقدس قم تحویل می دادند.

(توضیح: مطالب فوق با مجوز و هماهنگی اقای مهدی سهرابی زرندی مولف کتاب”انقلاب اسلامی درزرند” ارایه گردیده است. ذکر این نکته ضروری است که بنا به اظهار صاحب اثر فوق این کتاب نفیس و جامع در سال آینده(۱۳۹۳) چاپ و منتشر خواهد شد.

توجه: برداشت از مطالب و عکسها بدون کسب اجازه از مهدی سهرابی زرندی مولف این کتاب و یا عدم ذکر منبع ممنوع و پیگرد قانونی دارد.)

انتهای پیام/