چند درصد درآمد نفتی کشور نصیب وزارت نفت می شود؟!

در کل باید (١۴/۵ درصد) ارزش نفت خام و میعانات گازی تولیدی برای سرمایه گذاری در بالادست مورد استفاده قرار بگیرد.

Dr. Amiriبودجه سنواتی سال ۹۳ برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس رفته است؛ پیش از این بودجه پیشنهادی دولت در کمیسیونها و سپس در کمیسیون تلفیق مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.

صدای زرند: به گفته مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری، مجلس تاکنون هماهنگی خوبی با دولت در بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ داشته است و لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق کمترین تغییرات را داشته است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری روند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی را مثبت ارزیابی و از نمایندگان مردم برای همکاری مناسب با دولت تشکر کرد.

آنگونه که حسین امیری خانمکانی می گوید: لایحه پیشنهادی دولت هنوز به تصویب نهایی نرسیده و امکان هر تغییری در آن وجود دارد اما در حال حاضر بودجه وزارت نفت ۱۴/۵ درصد از درآمدهای نفتی است که در صنعت نفت و پالایشگاه‌ها هزینه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: در کل باید (١۴/۵ درصد) ارزش نفت خام و میعانات گازی تولیدی برای سرمایه گذاری در بالادست مورد استفاده قرار بگیرد که شامل ۱۴/۵ درصد از تولید نفت، خوراک پتروشیمی ها و خوراک داخلی است که با این حساب هر چه تولید بیشتر شود سهم وزارت نفت نیز بیشتر می شود.

حسین امیری خانمکانی ادامه داد: مبلغ فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی ١٨/۵ دلار است و دولت مکلف است براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها به میزان فوب خلیج‌فارس نفت به پالایشگاه‌های داخلی بفروشد.

امیری اضافه کرد: مجلس انتقال مازاد ۷ میلیارد دلار درآمد نفتی در سال ۱۳۹۲ به بودجه سال ۹۳ را مصوب کرد که برای توسعه صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری شود.

وی افزود: مجلس این اختیار را هم به وزارت نفت داده که تا سقف یکصد میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی از سرمایه گذاری خارجی استفاده کند.

امیری یادآوری کرد: قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها هم فرازو نشیب زیادی را پیمود تا اینکه قرار شد در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذاری این واحدها ۲۵ درصد باشد. در عین حال وزارت نفت موکلف شد فازهای باقی مانده پارس جنوبی و سایر میادین مشترک را با فروش سهام آن‌ها توسعه دهد.

براساس لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور، بودجه وزارت نفت حدود ۱۲۴ میلیارد و ۵۸۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

بودجه شرکت ملی نفت ایران نیز در این لایحه به میزان ۳۱۵ هزار و ۲۳۹ میلیاردو ۵۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیشنهاد شده است.

درآمد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز ۱۶۷ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان، درآمد شرکت ملی گاز ایران ۱۷ هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان و درآمد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ۶۴۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

در لایحه بودجه سال آینده، ۱۵ هزارو ۴۷۶ میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی گاز ایران، ۳۳۱ میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ۱۶۷ هزار و ۶۲۷ میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ۲۹۲ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان هزینه برای شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/