از ابتدای سال جاری تاکنون/

رونق مجازاتهای جایگزین حبس در زرند

روابط عمومی دادگستری شهرستان زرند از صدور بیش از ۵۰ فقره مجازات جایگزین حبس در شعبه اول کیفری در شهرستان زرند از ابتدای سال ۹۶ تاکنون خبر داد.

روابط عمومی دادگستری شهرستان زرند از صدور بیش از ۵۰ فقره مجازات جایگزین حبس در شعبه اول کیفری در شهرستان زرند، از ابتدای سال ۹۶ تاکنون خبر داد.

 

IMG 20180308 144824 391به گزارش صدای زرند رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری زرند گفت: قبل از تصویب قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ محمل قانونی مناسبی برای صدور مجازاتهای جایگزین حبس وجود نداشت اما با تصویب این قانون بستر مناسب برای صدور آراء جایگزین حبس فراهم شده که آثار و نتایج آن به مراتب از مجازات زندان بیشتر است.

 

احسان بهجتی افزود: اینگونه مجازاتها علاوه بر حذف هزینه های گزافی که دولت در قبال نگهداری زندانیان متحمل می شود؛ موجب شده است محکوم، مجازات خود را در قالب کارآموزی، کمک به ایتام، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، خدمات عمومی و غیره تحمل کند که آثار مثبت فراوانی دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجازاتهای جایگزین حبس جنبه بازدارندگی از ارتکاب جرم را کاهش نمی دهد، گفت: آمارها دقیقاً عکس این مطلب را نشان می دهد؛ ایشان خاطر نشان کرد تقریبا ۷۰ درصد مجرمانی که مرتکب بزه هایی همچون سرقت می شوند کسانی هستند که حداقل یک یا دو بار مجازات حبس را در کارنامه خود دارند و طبق یک تئوری در بحث جرم شناسی کسی که برچسبی مثل زندانی به وی زده شد دیگر از ارتکاب یک جرم سنگین تر ابایی ندارد.

 

بهجتی افزود: البته مجازاتهای جایگزین حبس تنها در مورد جرایم درجه ۶، ۷ و ۸ یعنی مواردی که متهم سابقه کیفری موثری در کارنامه خود نداشته باشد و نیز مشمول قواعد تعدد و تکرار نباشد، اعمال می شود.

ایشان ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بحث تقویت اقتصاد در قالب اقتصاد مقاومتی گفت: اکثر مجازاتهای جایگزین حبس صادره از این شعبه در قالب کارآموزی و تقویت نیروی کار و کمک به موسسات خیریه و مراکزی چون بهزیستی و نیز پرداخت هزینه های ترک اعتیاد جوانان معتاد بوده که با مشکلات اقتصادی موجود در جامعه به شدت به این نوع خدمات احتیاج است؛ که اولین و مهمترین اثر آن برگرداندان یک جوان نادم از انجام جرم به عنوان یک شخص تامین کننده معیشت، به دامان خانواده است.

 

رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری زرند ابراز امیدواری کرد با روند کاهش ورودی پرونده های کیفری به دادسرا و دادگاه در راستای اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم؛ شاهد این باشیم که مانند برخی کشورها زندان ها به کارگاه های فنی و حرفه ای تبدیل شوند.

 

انتهای پیام/