نقش بانوان زرند در انقلاب و توزیع اعلامیه ها

نقش فعالیت خانمهادرجریان انقلاب،نقشی حساس وموثربود،به طوری که درروزهای مهم،خانمهاباحضورخودوراهپیمایی که انجام می دادند،سیل خروشانی ازجمعیت معترضین راتشکیل می دادند.

نقش فعالیت خانمها در جریان انقلاب، نقشی حساس و موثربود، به طوری که در روزهای مهم، خانمها با حضور خود و راهپیمایی که انجام می دادند، سیل خروشانی از جمعیت معترضین را تشکیل می دادند.

Banevan Enghelab

 

 به گزارش صدای زرند، نقش بانوان مبارز، به خصوص بانوان خانه دارمذهبی،در انجام اهداف گروههای مبارز، کارساز و نقطه حمایتی مردان مبارز محسوب می گردید.

 

شرکت بانوان ، به خصوص دختران مذهبی درکلاس های قران که درتکیه حجت زرند و یا در منازل افراد برگزار می گردید،باعث ایجاد انگیزه بیشتر مردان در اجرای مبارزات سیاسی بر علیه حکومت پهلوی می گردید.

 


تشکل بانوان در کلاس های مذهبی حدوداً از اویل دی ماه ۱۳۵۶ش. بعد از گذشت حدود۲۰ روزاز زلزله ۴/۶درجه ریشتری زرند در تکیه حجت به وجود امد. عزیمت گروهی روحانیون ازقم به منظور جمع آوری کمکهای مردمی و اهدای کمکهای آنها به آسیب دیدگان زلزله، تشکیل کلاسهای مذهبی و تدریس تفسیر قران و مسائل فقهی را توسط مذهبیون و انقلابیون زرند، به همراه داشت.

 


تعداخانم های شرکت کننده در کلاس های مذهبی (اوخرسال۵۶) که قریب ۹۰ درصدآنها دختران با حداقل مدرک دیپلم را تشکیل می داد، بین ۵۰ تا۶۰ نفر می رسید، شناسایی، محک زدن، پذیرش و بکارگیری خانمهای مبارز، توسط تعدادی از بانوان توانمند و متبحر مذهبی انجام می گرفت، به طوری که پس از تعیین افراد و مشخص شدن و تفهیم آنها از خطرات مبارزات سیاسی، خانمهای مبارز نسبت به توزیع اعلامیه ها مبادرت می ورزیدند.

 


در زمینه نقش بانوان و شیوه توزیع اعلامیه ها، توسط خانمهای زرندی، حاج محمدحسین حقیقی که خود از مخالفین حکومت پهلوی و مبارزین برجسته جریان انقلاب اسلامی در زرند بوده است،در بیان خاطراتش اینگونه می آورد: «نقش فعالیت خانمها در جریان انقلاب، نقشی حساس و موثربود، به طوری که در روزهای مهم، خانمها با حضور خود و راهپیمایی که انجام می دادند،سیل خروشانی ازجمعیت معترضین را تشکیل می دادند.

 


یکی از

بانوان فعال که مبارزات سیاسی خود را با جدیت دنبال و ضمن همکاری، با اجرای مراسم هفتگی دعای توسل و ندبه در خانه خود، با توسل به ائمه(ع) و پرداخت نذورات فراوان، هموراه خانه اش کانون زنان متدین و انقلابی محسوب می گردید، بانو قمر السادات مرتضوی مادر همسر اینجانب بود که باتشکیل جلسات مذهبی، شوق همکاری سایر بانوان در جریان فعالت در مبارزه سیاسی سال۵۷ را فراهم نمود.

 


بانوان دیگری هم در این زمینه فعالیت داشتند که هم دوش بپا ایشان، باگروه مبارزین سیاسی همکاری می کردند و در مقاطع مختلف،به خصوص در راهپیمایی ها باعث دلگرمی و تشویق مردان می گردیدند. البته این وضوع را نباید نادیده گرفت که در جریان انقلاب، خانمها کمتر مورد سوء ظن مامورین قرار می گرفتند و به طور کلی،به آنها کمتر شک می شد، از این رو تعدادی از دختران مبارز، دواطلب توزیع اعلامیه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی گردیدند.

 


افراد مذکور اعلامیه ها را با خود به مراکز تجاری شلوغ و پرتردد می بردند و پس از بازدید اجناس و یا احتمالاً خرید جزئی ، یک برگ اعلامیه را مخفیانه در مغازه می گذاشتند و یا در  دبیرستان های دخترانه به طریقی نامحسوس، یک نسخه اعلامیه را مخفیانه در درون کلاس ها می گذاشتند».

 


(توضیح: مطالب فوق بامجوزوهماهنگی اقای مهدی سهرابی زرندی مولف کتاب”انقلاب اسلامی در زرند”ارایه گردیده است.ذکراین نکته ضروری است که بنابه اظهارصاحب اثرفوق این کتاب نفیس وجامع درسال آینده(۱۳۹۳)چاپ ومنتشرخواهدشد.


توجه: برداشت ازمطالب بدون کسب اجازه ازمهدی سهرابی زرندی مولف این کتاب ویاعدم ذکرمنبع ممنوع وپیگردقانونی دارد.)

 

انتهای پیام/