موقع انجام ورزش‌های زمستانی عینک آفتابی فراموش نشود

اگر شما هم اهل این نوع ورزش‌ها هستید، استفاده از عینک آفتابی یادتان نرود. می‌پرسید چرا؟ دلیلش در عین پیچیدگی، خیلی هم ساده است؛ برای این‌که در صورت نزدن عینک، قرنیه‌تان می‌سوزد. بله درست خواندید، قرنیه هم می‌سوزد.

برف سفید و آفتاب درخشان حسابی همه را سرحال می‌آورد؛ مخصوصاً طرفداران اسکی و ورزش‌های زمستانی را. صد البته پیست‌ها هم حسابی شلوغ می‌‍‌شوند.

صدای زرند: اگر شما هم اهل این نوع ورزش‌ها هستید، استفاده از عینک آفتابی یادتان نرود. می‌پرسید چرا؟ دلیلش در عین پیچیدگی، خیلی هم ساده است؛ برای این‌که در صورت نزدن عینک، قرنیه‌تان می‌سوزد. بله درست خواندید، قرنیه هم می‌سوزد.

 Eynak

راستی چرا در موقع اسکی خطر سوختگی قرنیه وجود دارد؟

این اتفاق به دو دلیل روی می‌دهد:

اول آن‌که در ارتفاعات که هوا رقیق‌تر است، اشعه UV کمتر توسط هوا فیلتر می‌شود.

دلیل دوم ‌که خیلی مهم‌تر است این‌که برف سفید شفاف، قسمت بسیار زیادی از نوری را که به آن می‌تابد به صورت اشعه UV بازتاب می‌دهد.

اشعه UV برای چشم انسان قابل رؤیت نیست، یعنی به صورت نور یا رنگ دیده نمی‌شود، اما برخورد آن به قرنیه می‌تواند باعث تخریب پوشش سطحی (اپی‌تلیوم) قرنیه شود و آن را بسوزاند.

در این شرایط پوشش سطحی قرنیه به صورت نقطه نقطه کنده شده و این حالت موجب بروز درد بسیار شدید و آب‌ریزش و سوزش چشم می‌شود.

معمولاً چندین ساعت زمان لازم است تا علائم و نشانه‌های این سوختگی بروز کند. البته خوشبختانه این سوختگی سطحی قرنیه علیرغم درد و سوزش بسیار شدیدی که ایجاد می‌کند، مشکل دائمی و خطرناکی برای چشم پدید نمی‌آورد. معمولاً درد و ناراحتی ظرف ۷-۸ ساعت از شروع سوختگی به حداکثر می‌رسد. پس از بروز این حالت، حدود یکی دو روز طول می‌کشد تا اپی‌تلیوم سطحی قرنیه ترمیم شود و چشم به حالت طبیعی برگردد.

منبع: وبلاگ چشم پزشکی (وبلاگ شخصی فاطمه منتظری خادم)